נגישות מערכות למידה מתוקשבות לאנשים עם מוגבלויות

גילה גרטל-חסון - איגוד האינטרנט הישראלי

בעשורים האחרונים תפס האינטרנט מקום מרכזי בחיינו. הפוטנציאל הטמון באינטרנט עבור אנשים עם מוגבלויות הוא אדיר. אנשים המתקשים להתנהל בעולם הפיזי (נכים, עיוורים, אנשים מבוגרים) יכולים להתנהל בחופשיות בעולם הוירטואלי: ללמוד, לבצע פעולות בנקאיות, לערוך קניות, ועוד. היכולת לרכוש השכלה אקדמית הינה אחד הגורמים החשובים בהצלחת שילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה. מערכות למידה מתוקשבות מהוות הזדמנות פז עבור אנשים שמוגבלותם מונעת מהם השתתפות פיזית מלאה בהרצאות, בספריות ומעבדות. אולם, כמו בעולם הפיזי, כך גם בעולם הוירטואלי, אנשים בעלי מוגבלויות נתקלים בקשיים ומחסומים בנסותם לגלוש באינטרנט. המחסומים הללו דוחקים את בעלי המוגבלויות אל עבר הפריפריה החברתית ומגדילים את הפער, הקיים ממילא, בינם ובין החברה ה"רגילה".

דוגמאות למחסומים כאלו ניתן למצוא כמעט בכל אתר ובכללם באתרי למידה מתוקשבת  - אנשים עם לקויות למידה זקוקים לארגון והבניה של התכנים ולטקסטים קריאים וקלים להבנה. אנשים עם בעיה מוטורית המונעת מהם להפעיל את העכבר, לא יוכלו לנווט באתר שאינו תומך בפעולה באמצעות מקלדת.

בעולם קיימות מספר יוזמות (כולל חקיקה) המגדירות את הכללים ליצירת אתרים נגישים לבעלי מוגבלויות. גופים אקדמאים רבים ברחבי העולם אימצו את הכללי הנגישות לאתרי אינטרנט ומערכות מתוקשבות ופתחו את שעריהן בפני אנשים עם מוגבלויות. בשנתיים האחרונות חלה התקדמות מרחיקת לכת בהכרה בנושא הנגישות לאינטרנט בישראל. בשנת 2005 נחקק בכנסת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק מחייב את כל המוסדות הציבוריים בישראל להיות נגישים לאנשים עם מוגבלויות. הגדרת הנגישות על פי חוק זה היא: "אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכל באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי".

קבוצת הנגישות לאינטרנט, בראשות איגוד האינטרנט הישראלי ובהשתתפות מספר גופים בישראל, לקחה על עצמה לקדם את נושא הנגישות לאינטרנט בישראל. מטרת הקבוצה היא להוביל מהלך הסברתי, חינוכי, חוקתי ותודעתי ליצירת תוכן אינטרנטי, שקהל רחב ככל האפשר יוכל לתפוס, להפעיל ולהבין באמצעות שימוש במגוון טכנולוגיות מסייעות.