If you build it, will they come?

בניית סביבת E-למידה, ולא רק אתר קורס

ד"ר היידי שוגרמן  - הקריה האקדמית קרית אונו ואוניברסיטת בן גוריון

ד"ר אביבה וייזל- אוניברסיטת בן גוריון

 

 רוב ה"קורסים המקוונים" אינם אלא אתרים תומכי קורס, המכילים מחסן של חומרי למידה. בעוד הם מעשירים את שיטות הלימוד המסורתיות, אין הם מנצלים את האפשרויות הבלתי מוגבלות של לימוד מבוסס אינטרנט.

בניגוד לכך, הקורס "אנטומיה לתלמידי הנדסת ביו-רפואה", הניתן באוניברסיטת בן-גוריון, שילב את האינטראקטיביות של האינטרנט לתוך מבנה הקורס, ובכך הפך אתר-קורס רגיל לחוויית לימוד מקוון.

אתר הקורס אשר נבנה בסביבת תכנית HighlearnTM, הכיל מצגות PowerPoint לשימוש בעת ההרצאה, מידע-חיוני נוסף לגבי כל נושא (לצורך לימוד עצמי שהוא חובה לסטודנט), חומר רקע להעשרה, תרגילים שנועדו לעזור לסטודנט לחזור על חומר הלימוד, קישורים לאתרי אינטרנט, קבוצות דיון ומבחנים מקוונים לכל נושאי הקורס.

הערכת הישגי הסטודנטים בוצעה ע"י מבחן רב-ברירה רגיל. לסטודנטים ניתנה אפשרות לשפר את ציונם הסופי ע"י תחרות לקבלת נקודות בונוס. רוב נקודות הבונוס ניתנו עבור השתתפות בדיונים מקוונים בקבוצות הדיון. תגובת הסטודנטים למבנה קורס זה, הייתה חיובית ביותר. היו 9000 כניסות לאתר הקורס, בממוצע יותר מ- 90 כניסות לסטודנט. בטופס משוב שהוצג באתר הקורס ומולא בצורה אנונימית, 80% מהסטודנטים הביעו סיפוק רב ממבנה הקורס הבנוי סביב אתר אינטרנט, 78% הביעו רצון להשתמש באתר הקורס גם בעתיד, ו-81% אמרו שאתר הקורס עזר מאוד או עזר במידה מרובה, ללימוד חומר הקורס. לעומת זאת, הסטודנטים לא התלהבו מהאופי התחרותי של קבלת נקודות הבונוס, בעיקר בגלל חוסר בנגישות מתאימה לאינטרנט.