עלון מס' 28
ספטמבר 2005

                                      

מה בעלון?

דו"ח המסמן 6 טכנולוגיות שעתידות להשפיע בקרוב באופן ניכר על הלמידה במוסדות להשכלה גבוהה, הדרכה בכתיבת בלוג אפקטיבי ולקחים משימוש בבלוגים בהוראה אוניברסיטאית, מחקרי שימושיות בקורסים מתוקשבים, שימוש בתוכנות חברתיות לשיפור התקשורת באקדמיה ובין ספריות ללקוחותיהן, עדכון לגבי כתבי עת שיצאו באחרונה וקול קורא למאמרים בנושא הוראה סינכרונית - כל אלה ועוד בעלון הפעם.

 

קריאה נעימה!

 


מאמרים
אתרים
כתבי עת
קול קורא

 

הטמעת רישיונות Creative Commons ביצירות אקדמיות

מפגש מיוחד בנושא זה יתקיים בתאריך 13.9.05, בין השעות 11:00-13:00, באוניברסיטת תל אביב, ביה"ס לכלכלה, אולם עופר.


מאמרים

 

הדו"ח המסכם של פעילות המרכז ללמידה מתוקשבת באוניברסיטת בר-אילן לשנת תשס"ה הועלה לאתר. ניתן לעיין בו כאן.

נשמח לפרסם באתר ובעלון דו"חות פעילות של המרכזים באוניברסיטאות ובמכללות נוספות.

 

The Horizon Report - 2005

דו"ח שנתי של פרויקט מחקר העוקב אחר טכנולוגיות ומגמות חדשות העשויות להשפיע באופן מהותי על תהליכי הוראה ולמידה במוסדות להשכלה גבוהה. יוזמה משותפת של (New Media Consortium (NMC

ו- ( National Learning Infrastructure Initiative (NLII.

 

How To Be Heard

מאמר המסביר באופן פרטני ויסודי כיצד ליצור ולתחזק בלוג בעל נכחות משמעותית ברשת. מדריך מצוין לבלוגרים מתחילים וותיקים כאחד. 

 

Weblogs: Learning in Public

מאמר העוסק בשימוש בבלוגים בתהליכי למידה: מוטיבציה, סוגיות אתיות ולקחים. המאמר מבוסס על נסיון מעשי של מרצה שהיא בלוגרית ותיקה בעצמה. 

 

Usability Testing for E-Learning

מאמר המציע שורה של מחקרי שימושיות (usability testing) במטרה לשפר את חוויית הלמידה ובכך לצמצם את נשירת הלומדים ולאפשר למפתחים לבנות מערך של עקרונות ושיטות בדוקות לבניית קורסים אטרקטיביים לקהל היעד שלהם.

 

 


 

אתרים

 

Current copyright literature

דף באתר הספרייה למשפטים של אוניברסיטת טקסס המכסה מאמרים חדשים בנושאים הקשורים לחוקי זכויות יוצרים בארה"ב. רבים מהמאמרים מתיחסים לבעייתיות של סביבות עבודה וחומרים דיגיטאליים, הגדרת מדיניות "שימוש הוגן" ועוד היבטים רלונטיים לתחום המכוסה על ידנו.

 

Learning 2005 University

באתר כנס Learning2005 שייערך באורלנדו בסוף אוקטובר מועלים מדי שבוע ראיונות ותכנים הקשורים לתכני הכנס - למידה ארגונית, "שיווק פנימי" של חידושים במערכי הכשרה, שימוש בתוכנות חברתיות לחיזוק הרישות החברתי בארגון ועוד.

presentation on social technologies

מצגת מפורטת המתארת את שלל האפשרויות שמספקות טכנולוגיות התקשוב והתקשורת החדשות לספריות ולכל מי שמבקש לשרת/לשמור על קשר מעודכן עם קהל (לקוחות, תלמידים וכו'). דגש מיוחד ופירוט רב מושם על "תוכנות חברתיות" (SMS, WIKI, FLICKR, social bookmarks ועוד) ועל שימוש בהן בהקשר אקדמי וספרייתי.

DAVA, the Digital Audiovisual Archiving blog

בלוג חדש העוסק בנושא דיגיטציה ושימור של חומרים אודיוויזואליים. מתוחזק ע"י יועץ מסחרי בתחום.


 

כתבי עת

 

Journal of Online Learning and Teaching - JOLT

כתב עת חדש (peer review)  של MERLOT   המיועד בעיקר לעוסקים בפועל בהוראה ולמידה מקוונות. הדגש הוא על מאמרים הבוחנים שימושים מעשיים בטכנולוגיה ובמשאבי מולטימדיה לצרכי הוראה.

 

משחקי מחשב כסביבה לימודית

גיליון 6 (אוגוסט-ספטמבר, 2005) של כתב העת המקוון Innovate מוקדש כולו להיבטים שונים של השימוש במשחקי מחשב כסביבה לימודית - מאפיינים של משחקי מחשב כאמצעי הוראה/למידה, השפעת השימוש במשחקים על תהליכי למידה, פיתוח מנועי משחק מתקדמים ועוד. באתר גם קישור ל-webcasts של הרצאות שניתנו ע"י חלק ממחברי המאמרים ודיונים שנערכו בעקבותיהן.

 

American Journal of Distance Education

גליון 3 לשנת 2005 כולל בין השאר מאמרים המציגים את תרומת העיצוב, האינטראקציה והנכחות לאיכות הלמידה בקורס מתוקשב, מולטימדיה ואינטראקטיביות כגורמים המייעלים למידה ומשפרים את שביעות הרצון של הלומדים ופיתוח חשיבה ביקרתית בקבוצות דיון.  ניתן לעיין בתוכן עניינים ותקצירים.


קול קורא

 

כתב העת Campus-Wide Information Systems העוסק בטכנולוגיות מידע ולמידה פרסם קול קורא למאמרים לגליון נושא מיוחד אודות "שיטות ויישומים סינכרוניים בלימוד מתוקשב".

מועד ההגשה הראשוני של המאמר - 15 בספטמבר, 2005.

פרטים נוספים - כאן.


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל