עלון מס' 32
ינואר 2006

                                     

מה בעלון?

 

פירות מחקרים שזכו למענק מקרן המחקר של מיט"ל, תחזיות ל-2006,

שיטות הדרכה והוראה ל-digital natives, כלים חינמיים להעשרת ההוראה

וההדרכה המקוונות, ריכוז תכנים של יוזמת open courseware , ה- iTunes U ,

סקירת גליונות אחרונים של כתבי-עת, כנסים ומפגשים הצפויים להיערך בקרוב

בארץ וברשת.

 

                                                          קריאה מהנה, וחופשת סמסטר נעימה!


מאמרים
אתרים
עלונים וכתבי-עת
מפגשים וכנסים

מחקרים בתמיכת קרן המחקר של מיט"ל

 

העלינו באחרונה למאגר שבעה מאמרים והצגות בכנסים המתארים מחקרים שזכו למענק מקרן המחקר של מיט"ל. המחקרים עסקו בנושאים מגוונים: מודל להערכת עלות-תועלת של קורסים מתוקשבים, עבודה בצוותים רב לאומיים בקורס וירטואלי, הטמעת התקשוב באוניברסיטת תל-אביב, פדגוגיות של מרצים בהוראה מתוקשבת ועוד.


מאמרים

 

תחזיות לקראת 2006

 

Predictions for 2006 - E-learning experts map the road ahead

ה- eLearn Magazine מציג לקט תחזיות של מומחים העוסקים בתחום והמתיחסים  להיבטים הטכנולוגיים, הפדגוגיים, החברתיים והארגוניים של עיסוקם.

 

New Media Predictions 2006: What Will The Web Future Bring

עיתונאי הטכנולוגיה Robin Good מציג את המגמות החשובות, לדעתו , בהתפתחויות טכנולוגיות להפצת מידע דיגיטאלי, חיפוש ואחזור, עבודה שיתופית ועוד. 

 

E-learning 2.0

סטפן דאונס פירסם מאמר זה באוקטובר 2005, כהרחבה למצגת שהוזכרה כבר בעלון קודם. זוהי סקירה של תהליכי השינוי שעבר מושג ה- e-learning בעשור האחרון ותחזית לכיווני ההתפתחות העתידיים של התחום, המושפעים מאוד מהופעת משתמשים בעלי מיומנות טכנולוגית, אפשרויות מגוונות ליצירת תכנים דיגיטאליים מקוונים (בלוגים, פודקאסטים ו-וודקאסטים) והרגלי חיים ועבודה באמצעות הרשת.

 

נושאים נוספים

 

Millennial Learning: On Demand Strategies for Generation X and Beyond

מהם המאפיינים של הדור החדש של לומדים ועובדים (אנשי דור ה-X ותחילת האלף השלישי) ואסטרטגיות הדרכה המתאימות להם.

 

Crash course in learning theory

איך יוצרים בלוג לימודי מוצלח? מהן טכניקות הפרזנטציה שיבטיחו קהל עירני ומתעניין? מדריך מאלף - ולא מעייף - למרצים, מדריכים ומפרסמי תכנים.

Ideas for Free E-Learning

מדריך תמציתי ושימושי שפורסם ע"י חברה המתמחה בהדרכה בארגונים ובו סקירה של יישומים חינמיים או זולים מאוד ופשוטים להפעלה, והצעות מעשיות לשימושים שונים שניתן לעשות בהם בהדרכה (והוראה). (קובץ PDF  )

 


 

אתרים

 

 

OpenCourseWare Finder

אתר המאפשר חיפוש של חומרי למידה פתוחים לעיון - מכסה כעת חומרים משש אוניברסיטאות בארה"ב שיישמו מהלך של Open Courseware . האתר מזמין כל מוסד שפותח חומרים לעיון חופשי לקשרם לבסיס הנתונים שלו.

 

Conversations About Learning Objects

וויקי המכיל את ספרו החדש (בתהליך כתיבה) של דייויד וויילי על עצמי למידה. מתכונת הוויקי מאפשרת לכותבים נוספים לתרום לספר, והמחבר הראשי עורך ובודק את התוספות. פרקים רבים כבר מאושרים לקריאה, והגירסא הסופית תועלה במתכונת פתוחה כמו ספרו הקודם בנושא.

 

WiAOC 2005

אתר הכנס המקוון שנערך בנובמבר 2005  ועסק בסוגיות של שימוש בטכנולוגיה בהוראת שפות . ניתן להיכנס למערכת moodle לסביבת הלמידה של הכנס, לעיין בתכנים ולקבל מידע על פעילויות הארגון ותחומי העניין של משתתפי הכנס.  

 

 iTunes_U

מערכת לניהול נגישות לקבצי אודיו ו-וידיאו המיועדת לאוניברסיטאות וקולג'ים. היישום הזה מבוסס על iTunes המוכר של Apple ואמור לספק בהמשך תכנים חופשיים רבים במתכונת חנות המוסיקה הידועה של החברה. המערכת תוכל להשתלב במערכות ניהול קורסים, להיות נגישה מתוכם ולאפשר הגבלת גישה לתכנים לפי דרישות המוסד/המרצה/בעל התוכן.

 


עלונים וכתבי-עת

 

International Journal of Human-Computer Interaction

בגיליון הראשון לשנת 2006 נבחנים היבטים שונים של העברת מידע דו-ערוצי (שמע וטקסט, למשל) בהקשרים שונים כגון סינון שיחות טלפוניות, יצירת מרחבים לשיתוף פעולה וירטואלי ושימוש באמצעים ניידים קטני מסך.

 

Contemporary Issues in Technology & Teacher Education

גיליון דצמבר 2005 –  הכשרת מורים למתמטיקה לשימוש בטכנולוגיה רלוונטית, בניית קורס מקוון במדעים, עבודה שיתופית מרחוק בקורס להכשרת מורים ועוד.

ה- AACE Digital Library בה מוצג כ"ע הזה הפכה ל- Ed/ITLib Digital Library , עם מנשק משתמש חדש ונוח יותר.

 

EDUCAUSE Review

גיליון ינואר-פברואר, 2006, מציג מאמרים על הספריה כמרחב דיגיטאלי, יכולתם של מובילי IT במוסדות השכלה גבוהה לתרום לשינוי מהותי, מאפיינים של מקצועני IT במוסדות להשכלה גבוהה ועוד.

 

Journal of Asynchronous Learning Networks

בגיליון דצמבר 2005 של JALN מאמרים העוסקים בניתוח פעילות ומאפיינים של פורומים מסוגים שונים בקורס מקוון, פיתוח תכנית ללימודי תעודה בלמידה מקוונת, תיפקודם של מנחים בקורס מקוון, הדרכה בארגונים במתכונת מעורבת (blended) , תרומת הנכחות

(presence) של המנחה לחיזוקה של קהילת הלומדים בקורס מקוון ועוד.

 

קול קורא למאמרים לגיליונות נושא

 

Issues, Challenges and Possibilities for Academics and Tutors at Open and Distance Learning Institutions

גיליון נושא מיוחד של IRRODL.

 

 Innovate

גיליונות נושא על תוכנות קוד פתוח ו-  ee-Learning  (לא טעות כתיב...)

 


 

 מפגשים וכנסים 

 

פותחים שערים בהכשרת מורים: 2006, אל מול אתגרי החינוך וההוראה

כינוס וירטואלי זה יתקיים בימים ב'-ד' ט"ו – י"ז בשבט תשס"ו, 15-13 בפברואר 2006 . בכינוס זה ידונו נושאים שעל סדר היום בהכשרת מורים בארץ ובעולם. "הכינוס יפתח שעריו לאפיקים חדשים בחשיבה על ההוראה, למחקרים עדכניים ולהצגת פרויקטים יחודיים".

 

האדם הלומד בעידן הטכנולוגי:  כנס צ'ייס לחקר טכנולוגיות למידה

הכנס יתקיים בקרית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה ב-1 במרץ, 2006. מרצה אורח: דר' קרטיס בונק מאוניברסיטת אינדיאנה. ההרשמה נפתחה.

 

מבט ביקורתי על טכנולוגיה ולמידה

סדרת הרצאות אורח של פרופ' קרטיס בונק מאוניברסיטת  אינדיאנה, שתתקיימנה בין 27 בפברואר ל-2 במרץ, במקביל לכנס צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה.

copyright compliance for online educators

סמינר מקוון של Sloan-C העוסק במגוון סוגיות של שמירת זכויות יוצרים הקשורות לתחום ההוראה והלמידה המתוקשבות. ההרשמה נפתחה. הסמינר ייפתח ב-22 בפברואר, 2006, ויכלול מפגש סינכרוני ודיונים וחומרים לעיון אסינכרוני. 

 

CHI 2006 

 הכנס המוביל בתחום של Human-Computer Interaction יתקיים השנה במונטריאול, קנדה, בין 22-27 באפריל.  הרשמה מוקדמת (במחיר מוזל) עד ה-27 בפברואר


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל