עלון מס' 33
מרץ-אפריל 2006

                                     

מה בעלון?

 

מאמרים מגוונים העוסקים בפיתוח סביבת למידה במוזיאונים, תהליכי עבודה בדיגיטציה לשימור ארוך-טווח, סקירה על web 2.0 וההשכלה הגבוהה, אופטימיזציה של מערכות LMS ולקחים של מרצה מנוסה לגבי "עשה" ו"אל תעשה" באמצעים המקוונים.

 

אתרים ובהם תכנים מכנס Sloan-C האחרון, הרצאות מוקלטות של מכון מאסי (Masie) ודו"חות שנתיים על מצב הטמעת הלמידה המתוקשבת במדינות האיחוד האירופי.

 

הפניות לכתבי-עת שהוציאו גליונות חדשים במהלך פברואר ומרץ, ולקט הפניות למפגשים וכנסים בארץ.

 

קריאה נעימה,

                             וחג שמח לכל קוראינו!

                                  

 


מאמרים ופריטים מקוונים
אתרים
כתבי-עת ועלונים
מפגשים וכנסים

 

סטפן דאונס, מראשוני הבלוגרים בכלל ובתחום טכנולוגיות וחינוך בפרט, הודיע על יציאה לפגרה בלתי מוגבלת בזמן. זו הזדמנות להפנות שוב את כל המתעניינים בתחום הזה לאתרו המצוין - Stephen's Web - ולגיליונות ה- OLDaily שליוו את התפתחות תחום הלמידה המקוונת מראשיתו.


מאמרים ופריטים מקוונים

 

 Connectivism: Museums as Learning Ecologies

כיצד יכולים מוזיאונים להעשיר את יכולת ההדרכה שלהם, וליצור מרחבי למידה עבור מבקרים ועובדים?
הרצאה מוקלטת (בשילוב עם מצגת) ובה סקירה של התפתחויות בתחום הלמידה כתוצאה מהתווספות המימד הוירטואלי לתהליך ההוראה/למידה, והמלצות מעשיות למתכנני מרחבי הלמידה.

 

Decision Tree for Selection of Digital Materials for Long-term Retention

מדריך לתהליך סינון וסיווג משאבים דיגיטאליים לשימור ארוך-טווח. המדריך מספק תרשים זרימה מפורט המתאר את הנושאים העיקריים שיש לבדוק ולהסתייע בהם בקבלת החלטות בסוגיה זו.

תודה לאורה זהבי מספריית אוניברסיטת חיפה על הקישור.

 

Web 2.0: A New Wave of Innovation for Teaching and Learning

סקירה מקיפה ועדכנית על התפתחות ה- web 2.0, התפיסה החדשה של תפקיד הרשת וביטוייה ביישומים טכנולוגיים, והשפעתה על ההשכלה הגבוהה. המחבר הוא מנהל המחקר של National Institute for Technology and Liberal Education (NITLE) בארה"ב. 

 

 

Making Your LMS Dance
אליוט מאסי (Elliott Masie ) מציג "רשימת משאלות" להתאמת מערכות LMS לצרכים העדכניים של ארגונים. מעבר לזווית העסקית, הרשימה משקפת גם את האפשרויות הקיימות היום ברשת לקידום נושא ניהול המידע, תקשורת בין-אישית, רשתות חברתיות ועוד - הרבה מעבר לאספקת בסיס נתונים ומאגר של חומרים ופעילויות למידה "מסורתיות".
 

 

Thirteen Educational Things I'd Rather Do Over the Internet

המאמר סוקר אפשרויות יישום של אמצעים מקוונים  בתחומים שונים של תהליכי הוראה ולמידה, כדי להגביר את האפקטיביות שלהם. הכותב מתבסס על שש שנות נסיון בהוראה מתוקשבת של עמיתיו ושלו.

 

Five Really Hard Things about Using the Internet in Higher Education

מאמר המשך למאמר הקודם ובו תיאור ההיבטים הבעייתיים יותר של שימוש באמצעים מקוונים בתהליכי הוראה ולמידה: חוסר במודלים קיימים, התפתחות מתמדת של הטכנולוגיה, הצורך להסביר את מבנה הקורס ואופי הפעילות בו ושינוי מהותי בתפקיד המרצה ובצורת עבודתו.

 

אתרים

 

 The Eleventh Sloan-C International Conference Proceedings

הועלו לרשת מצגות מהרצאות הכנס שנערך באוקטובר, 2005. הכנס כיסה היבטים שונים בתחום ההוראה והלמידה המקוונות: פדגוגיה, כלים טכנולוגיים, נכחות וירטואלית, הטמעה בארגון, דוגמאות מעשיות ועוד. ניתן גם לצפות בתכני כנסים קודמים

 

 

דו"חות שנתיים חדשים של חברות הקהילייה האירופית במאגר  Insight .

מאגר Insight של ה- European Schoolnet  מכיל דו"חות, חדשות ומידע על תחום ה- elearning בבתי"ס במדינות חברות הקהילייה האירופית, בדגש על היבטים של מדיניות, תשתיות ארציות, נושאים "חמים" ויצירת קשר בין בעלי עניין ממדינות שונות. לאתר הועלו הדו"חות השנתיים של 2005 ממדינות רבות הסוקרות את מצב הטמעת ההוראה המתוקשבת במערכת החינוך שלהן. הדו"חות פתוחים לעיון (לגירסא מלאה - הרשמה קצרה).

 

 

Learning 2006 University

 ריכוז של הרצאות (קבצי קול וגרסת טקסט שלהם) במגוון תחומים הנוגעים לשימושי טכנולוגיה בהוראה והדרכה וללמידה מתוקשבת בכלל - יוזמת מרכז Masie לקראת הכנס השנתי שלהם. כל ההקלטות הן בנות 8-10 דקות, בממשק נוח ופשוט, ובהן ראיונות עם אישים מובילים בתחום מהעולם העסקי והאקדמי והדרכות לשימוש בטכנולוגיות ספציפיות לצרכי הדרכה. מומלץ מאוד לבדוק גם את ה-learningwiki המרכז את כל החומרים מהכנס של 2005: ראיונות וקבצי הדרכה בתחומים מגוונים הקשורים לטכנולוגיות וגישות בהוראה/הדרכה מתוקשבות.

 


 

כתבי-עת ועלונים

 

 

American Journal of Distance Education

גליון הראשון לשנת 2006 מאמרים העוסקים בהערכת איכות של תכניות לימודים מקוונות, השוואה בין קורסים מקוונים ופא"פ בהיבט של פיתוח כישורי חשיבה ביקרתית, ראיון עם דיאנה אובלינגר, מנהלת ה- ELI  EDUCAUSE learning Initiative  וסגנית הנשיא של EDUCAUSE ועוד.

 

Journal of Asynchronous Learning Networks

גיליון פברואר של ה- JALN מוקדש כולו לנושא שיתופי פעולה מקוונים בקורסים מתוקשבים.

טקסט מלא לחברי Sloan-C (הרשמה חינם באתר).

 

MERLOT Journal of Online Learning and Teaching - JOLT

בגיליון מרץ של כתב העת המקוון מאמרים על תפיסת הלמידה מרחוק, מסגרת תיאורטית לעיצוב אפקטיבי של קורסים, הערכה של ה-WEB כמשאב למידה בהשכלה הגבוהה ומספר מחקרי מקרה בהיבטים שונים של למידה מקוונת.

 

EDUCAUSE Review

בגיליון מרץ-אפריל מאמרים העוסקים בשימוש בפלטפורמות של משחקים לצרכי למידה, web 2.0 ומשמעותה לתהליכי הוראה ולמידה (בדגש על תוכנות חברתיות ופרסום לרשת), ניצול חידושים טכנולוגיים להגדרה מחדש של מקומה של האוניברסיטה בכלכלת המידע ועוד.

 

דגים

יצא גיליון 4 של עלון המידע המקוון  של מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה.

 


 

 מפגשים וכנסים 

 

 כנס שהיה... 

כנס דוקטורנטים חוקרי אינטרנט

כנס הדוקטורנטים חוקרי האינטרנט שערך מכון נטויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל-אביב התקיים ב-20 במרץ, 2006.  ניתן למצוא תקצירי הרצאות ומצגות באתר.  

 

מפגש שיהיה...

כנס הוראה מתוקשבת בחיפה

המרכז לתמיכה בהוראה מתוקשבת באוניברסיטת חיפה מארגן כנס פנימי אליו מוזמנים גם מתעניינים מבחוץ. המפגש יתקיים ב-24 באפריל, 2006. מומלץ לאשר השתתפות - פרטים בדף התכנית. 

 

קול קורא למאמרים  

4th IEEE International Conference on Information Technology: Research and Education

הכנס, בעריכת המכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב ואוניברסיטת בן-גוריון של הנגב, יוקדש לדיון במגוון נושאים הנוגעים להתפתחות טכנולוגיית המידע, יישום בתחומי אפליקציה מגוונים, השפעה על ההוראה והלימוד ועל כיווני המחקר בתחומים אלו. מועד אחרון להגשת הצעות למאמרים - 15 באפריל, 2006.

 

 

 


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל