עלון מס' 36
יולי 2006

                                     

מה בעלון?

שימושי וויקי בהשכלה הגבוהה - מצגות יום העיון של מיט"ל בנושא הוויקי וחומרים נוספים; פודקאסטים באקדמיה - מרכז תמיכה למרצים ואתר הפודקאסטים של אוניברסיטת ברקלי; מאגרים של חומרי למידה וספריות דיגיטאליות - דגש על פיתוחים עתידיים;  עידוד שיתופי פעולה בפרויקטים אקדמיים, הכשרה לאוריינות מידע לתלמידי המאה ה-21 . תשומת לבכם מופנית גם ליוזמתה של אוניברסיטת חיפה לתגבר את רמת התקשוב בקורסי קיץ כדי לסייע לתלמידיה המושבתים עקב המצב בצפון.

 

קריאה נעימה!

 


טכנולוגיות ויישומיהן בהוראה/למידה
מאגרי חומרים וספריות דיגיטאליות
קוד פתוח
שונות
מפגשים וכנסים

הכנס השנתי החמישי של מיט"ל

 

הכנס הארצי השנתי החמישי של מיטל  "תקשוב בהוראה האקדמית", ע"ש פרופ' נחמיה לבציון, ייערך במכון הטכנולוגי בחולון, ביוני 2007. בכנס יושם דגש על הצגת פרויקטים שפותחו במסגרת פרויקט הקול הקורא השני של ות"ת (שמסתיים במרץ 2007) וכן יוצגו התנסויות ומודלים מעשיים לשילוב התקשוב בהוראה אקדמית. מועד מדויק וקול קורא להגשת הצעות להרצאות ופוסטרים יתפרסמו בקרוב.


 

טכנולוגיות ויישומיהן בהוראה/למידה

 

וויקי ושימושיו באקדמיה

יום עיון בנושא זה נערך במיט"ל ב-18 ביולי. המצגות הועלו לאתר מיט"ל.

 

What Is a Wiki (and How to Use One for Your Projects)

מאמר המתאר את העבודה המעשית בעת ניהול פרויקט משותף בוויקי. הכותבים מתבססים על ניסיונם האישי - כתיבת ספר משותף תוך שימוש בוויקי כסביבת עבודה.

 

Podcast for Professors

אתר של אוניברסיטת פורדהאם בניו-יורק המרכז מידע עדכני רב בנושא פודקאסטים בהוראה אקדמית, כולל פודקאסטים קבועים ובהם ראיונות עם אנשי מקצוע והמלצות על אתרים ושילובים שונים של פודקאסטים בהוראה ולמידה. הכניסה איטית לעתים, אך כדאי להמתין.

 

Webcast Berkeley

אוניברסיטת ברקלי החלה בשנת הלימודים האחרונה בפיילוט להפצה מסודרת של הקלטות קורסים שלמים. האתר, כולל ארכיב הרצאות משנים קודמות, פתוח לציבור. ההרצאות עולות לרשת במתכונת של פודקאסט (קבצי קול/וידיאו ועדכון RSS ) או קבצי קול להורדה רגילה.

הפניות נוספות לשימושי פודקאסטים באוניברסיטאות ניתן למצוא גם כאן - Nominate Your Favorite Academic Podcast : כתבה ב- The Chronicle of Higher Education .

 

אוניברסיטה תחת אש: הסטודנטים לומדים מרחוק

הפסקת הלימודים המאולצת באוניברסיטת חיפה בסמסטר הקיץ הביאה ליוזמה חדשה בחוג ללימודים רב-תחומיים: הקלטות מרצים בשיעורים הפרונטליים ושילובם במערכת הלמידה המתוקשבת כדי לאפשר לסטודנטים להמשיך ללמוד. 

 


 

מאגרי חומרים וספריות דיגיטאליות

 

 

Metadata Interoperability and Standardization – A Study of Methodology

המאמר מנתח את השיטות השונות לשיפור הבין-שימושיות (interoperability)של מערכי מטאדאטה ויישומים שונים ליצירת אוספים דיגיטאליים, במטרה לאפשר חיפוש בו-זמני במאגרים שונים. חלק א' מתמקד ברמת מערך המטאדאטה, חלק ב' מתמקד ביישום בין-שימושיות (interoperability) ברמת הרשומה ורמת המאגר.

 

 Cooperation and Competition: National Learning Object Repositories

סטיבן דאונס הרצה בבוגוטה, קולומביה, על מאגרים של עצמי למידה. המצגת    וההקלטה הנלווית אליה סוקרות את הנושא מהיבטים תיאורטיים ומעשיים כאחד.

 

Digital Repositories Roadmap: looking forward

דו"ח בריטי המציג "מפת דרכים" להמשך פיתוח מערכות שיאפשרו גישה חפשית לחומרים אקדמיים (מאמרים, נתוני מחקר, חומרי לימוד) מעתה ועד 2010. הדו"ח מתמקד בהיבטי מדיניות, תרבות ארגונית ותשתית טכנולוגית וממפה את המצב הנכחי בבריטניה ודרכי פעולה להשגת היעד הרצוי בשנים הקרובות. (קובץ WORD).

  

 


קוד פתוח

 

נגישות לאינטרנט באמצעות מערכות פתוחות - קול קורא 2006

איגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף עם המקור - עמותה ישראלית לתוכנה חופשית ולקוד-מקור פתוח מכריז על קול קורא שני לקבלת הצעות לתמיכה בפרויקטים מבוססי מערכות פתוחות לעידוד והרחבת הנגישות לאינטרנט בישראל.

 

אוגוסט פינגווין 5 - כנס קהילת הקוד הפתוח בישראל

הכנס השנתי של עמותת "המקור"  הוא הכנס של קהילת הקוד הפתוח (Open Source) בישראל. הכנס יתקיים ביום ו', 11 באוגוסט, 2006, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. דגשים: תוכנות חופשיות במערכת החינוך, בעסקים ובניהול תקשורת טלפונית.  הכנס אינו טכני ומיועד לקהל הרחב.


 

שונות

 

Redesigning for Collaboration in Learning Initiatives

מאמר מקיף העוסק בניתוח דפוסי עבודה שיתופית ושיתופי פעולה פנים וחוץ מוסדיים ביוזמות לימודיות. מה מאפיין יוזמות שיתופיות מוצלחות? כיצד מעודדים שיתופיות בפרויקטים אקדמיים? אף שהמאמר אינו מתמקד בנושאי התקשוב, הוא רלוונטי לכל המנסים לעודד שיתופי פעולה בין-מחלקתיים או בין-מוסדיים באקדמיה.

קובץ pdf. פתוח למנויים על מאגר MUSE.

 

Information Literacy - Strategies for 21st Century Learners

מצגת ppt העוסקת בשינויים הנדרשים בהכשרה לאוריינות מידע של תלמידי המאה ה-21, תוך הבאת דוגמאות עדכניות רבות של שימוש בטכנולוגיות חדשות (בלוגים, וויקי, פודקאסטים, וידיאו ועוד) בהקשר זה.

 

גיליון אוגוסט/ספטמבר של Innovate 

מאמרים על e-books , שימוש בטכנולוגיות משחקים לצרכי למידה, הנחיית מרצים להתערבות קונסטרוקטיבית בדיונים מקוונים ועוד.

 

 


 

 מפגשים וכנסים 

 

 

E-Learn 2006

כנס בינלאומי גדול העוסק ביישום הלמידה המתוקשבת בהשכלה הגבוהה, בחברות עסקיות, מוסדות רפואה וממשל. מועד אחרון להגשת הצעות - 15 באוגוסט, 2006. הכנס יתקיים באוקטובר 2006.

 

2007 EDUCAUSE Learning Initiative Annual Meeting

קול קורא להגשת הצעות לכנס זה פורסם החודש. מועד אחרון להגשת הצעות - 11 בספטמבר, 2006. הכנס יתקיים בינואר, 2007.

 

 כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה - 2007

פורסם הקול הקורא להגשת מאמרים לכנס, שיתקיים בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה ב-20 לפברואר, 2007.

מועד אחרון להגשת הצעות - 20 באוקטובר, 2006.

 


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל