עלון מס' 37
ספטמבר-אוקטובר 2006

                                      

מה בעלון?

 

מאמרים המתיחסים לשימוש בתקשוב באוניברסיטאות במצבי אסון או חירום, חווית משתמש משילוב בלוגים בהוראת מבוגרים, שימוש בקהילות מעשה מתוקשבות להכשרת מרצים בתכניות לימוד מרחוק . דגש מיוחד ניתן בעלון להטמעת השימוש בפודקאסטים באוניברסיטאות. כמו כן, ניתנת הפניה לכתבי עת שיצאו או נפתחו לקריאה באחרונה ולמידע על כנסים שהיו (ויש גישה למידע והקלטות ההרצאות) ושיהיו בקרוב.

 

                                     מיט"ל מאחלת שנת לימודים פורייה ושקטה לכולם!

 


מאמרים
שימושי טכנולוגיה בהוראה
כתבי-עת ועלונים
מפגשים וכנסים

 


מאמרים

 

The Sloan Semester

אסון ההוריקאן קתרינה הבהיר גם לאוניברסיטאות באזורים שנפגעו עד כמה חשוב להכין תכנית פעולה לשעת חירום כדי לאפשר המשך פעילות רציף ככל האפשר. בסקירה זו מתוארת היוזמה של Sloan-C , המכונה " The Sloan Semester"  , שאורגנה במהירות ותוך שימוש בתשתיות מקוונות קיימות וכאלה שהוקמו במיוחד איפשרה לסטודנטים רבים להמשיך ללמוד בסמסטר הראשון של 2005. בסקירה מתוארים שלבי ההקמה והפעולה של התכנית, ומופקים לקחים להפעלה של תכניות מעין זו בעתיד. מאמר מעמיק יותר המתאר את היוזמה הזו מתפרסם בגיליון הנוכחי של JALN (פתוח עתה רק לחברי Sloan-C אך ייפתח לכלל הציבור בעוד כחודשיים).

(קובץ pdf. )

 

Reflections on pedagogy: Understanding adult learners’ experiences of weblogs

תיאור הממצאים הראשונים ממחקר לעבודת דוקטוראט של מרצה המשתמשת בבלוגים ותוכנות חברתיות שונות במסגרת ההוראה משנת 2001 ובודקת את תרומתם לתהליכי למידה ולחוויית המשתמש של לומדים מבוגרים. המחקר הוצג גם בכנס BlogTalk Reloaded שנערך בוינה בתחילת אוקטובר וניתן לצפות בהקלטת וידיאו של ההרצאה.

 

 Integrating digital libraries and virtual learning environments

השוואה בין שלוש מערכות למידה מתוקשבת (WebCT, Blackboard ו- Cose ) כדי לבחון באיזו מידה  הן משלבות יכולות של בניית ספרייה דיגיטאלית (מאגר חומרים לשימוש בקורסים רבים, למשל). האלמטים שנבחנו: פורמטים וסוגי תכנים, מטאדאטה, אפשרויות חיפוש, פרסונליזציה.

 Faculty Development as Community Building

שימוש בקהילות מעשה מתוקשבות כדי להכשיר מרצים ולעודד הטמעת התקשוב באוניברסיטה.  המאמר מופיע בגיליון נושא של כתב העת המקוון IRRODL - International Review of Research in Open and Distance Learning - המוקדש לאפשרויות ואתגרים העומדים בפני מרצים ומנחים בתכניות לימוד מרחוק.

(קובץ pdf ).

 

 


 

שימושי טכנולוגיה בהוראה

 

Creating a Podcast System that is RSS (Really Simple and Stress-free)

מצגת המתארת את תהליך הפיתוח של מערכת להקלטה, המרה והפצה אוטומטית של הרצאות מוקלטות בזמן אמיתי באוניברסיטת מיסיסיפי סטייט. התוצר הוא פודקאסטים שניתן לנהלם גם מתוך מערכת הלמידה המתוקשבת (WebCT) של האוניברסיטה. תנאי היסוד בפיתוח המערכת היה הפעלה פשוטה שלא תצריך הכשרה מיוחדת של המרצים. 

 

Podcasting Lectures 

תיאור מפורט של תהליך פיתוח והטמעה של מערכת להקלטה והפצה של הרצאות בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת מישיגן בארה"ב. תהליך הפיתוח כלל בחינת חלופות שונות (אודיו, וידיאו), קבוצות מיקוד לבחינת תוצרים ועזרים טכנולוגיים וניהול פיילוטים בשלבים השונים של תהליך הפיתוח. (קובץ pdf , קיים גם כ- html ).

 

Podcasting in Academic and Corporate Learning

המאמר סוקר שימושים שונים בפודקאסטים (קבצי קול המופצים באמצעות RSS) בהקשרים של למידה וסביבת הדרכה ארגונית. המאמר כולל הפניה למקורות מידע נוספים.

 

Mobile Reality - A Tale of Two Experts

ראיון עם שני מומחים ליישומי m-learning: מה מייחד את הפורמט הזה? כיצד ניתן להשתמש בו ביעילות בהקשרים של למידה והדרכה? ראיונות עם שני מומחים המתארים את המצב - נכון ל-2005 - וממליצים על כיווני התפתחות לעתיד.

 


כתבי-עת ועלונים

 

דגים  

גיליון 7 ( אוג'/ספט')  של "דגים", עלון מרכז צ'ייס של האוניברסיטה הפתוחה, מציג הפניות למאמרים בתחומים מגוונים של הטמעת טכנולוגיות חדשות בתהליכי למידה והוראה.

 

American Journal of Distance Education
גיליון 3 של כרך 20 כולל מאמרים העוסקים באפקטיביות של הוראה מתוקשבת בתחום מדעי הבריאות, גורמים המשפיעים על פיתוח ושימוש בעצמי למידה, השפעת הפורמט והאורך של מודולות ללימוד עצמי על איכות הלמידה ועוד. (תוכן העניינים - פתוח. גישה למאמרים - בתשלום)

 

MERLOT Journal of Online Learning and Teaching

בגיליון ספטמבר של JOLT מאמרים העוסקים, בין השאר, בשימוש בסימולציות ממוחשבות להוראת פיסיקה (והשוואת יעילותן לצורות הוראה אחרות), כלים מקוונים בקורס שיפור מיומנויות הוראה של סגל אקדמי, הטמעת השימוש במשאבי מולטימדיה של MERLOT  בקרב מרצים בקורסים מקוונים ועוד.

 

Journal of Asynchronous Learning Networks

גיליון מאי 2006 של כתב העת התמקד בנושא תהליכי השינוי הארגוני שחוו מוסדות להשכלה גבוהה בעקבות הטמעת התקשוב בהוראה – שינויים מבניים, סוגיות של מודל עסקי והחזר השקעה ( ROI ), שינויים באוכלוסיית הסטודנטים ועוד.  

 

 

 

 מפגשים וכנסים 

  

לתשומת לבכם: המועד האחרון להגשת מאמרים לכנס צ'ייס 2007 נדחה ל- 5 נובמבר, 2006.

 

כנסים שהיו:

 

Open Education 2006: Community, Culture, and Content
בכנס המוביל בתחום זה שנערך ביוטה, ארה"ב, בסוף ספטמבר, נידונו נושאים כמערכות טכנולוגיות התומכות ביצירה ושיתוף תכנים, שימוש חוזר ועיבוד של תכנים פתוחים, זכויות יוצרים ולקחים מפרויקטים פעילים ( OCW, SAKAI, ואחרים) . דברי הכנס פורסמו במלואם (קובץ pdf. גודל 3.44 Mb ).

 

 EDUCAUSE 2006

הכנס התקיים בין 10-12 באוקטובר בדאלאס, טקסס. כעת ניתן למצוא באתר מצגות, חומרי עזר והקלטות וידיאו של הרצאות וסדנאות במגוון רב של נושאים הקשורים למערכות מידע והוראה מתוקשבת במוסדות השכלה גבוהה.

 

 

כנסים שיהיו:

 

Research into Online Distance Education and E-learning: Making the difference

סדנת מחקר של EDEN) European Distance and E-Learning Network) תיערך בברצלונה בין 25-28 באוקטובר, 2006. בנוסף למסלולי ההרצאות ייערכו גם 4 סדנאות מחקר מעשיות. פירוט בתכנית המלאה.

 

 

הכנס השנתי ה-12 של   Sloan-C  

הכנס העוסק במגוון נושאים הקשורים לתקשוב בהוראה (סביבות למידה, שירותי סטודנטים, הערכה, הכשרת מרצים ועוד) יתקיים באורלנדו, פלורידה, בין 8-10 בנובמבר, 2006.  תכני הכנס מתפרסמים במועד מאוחר יותר וניתן לעיין בהם כאן.

 

 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל