עלון מס' 38
דצמבר 2006

                                      

מה בעלון?

 

 מאמרים העוסקים בזהות דיגיטאלית של מרצים, חוק זכויות היוצרים המתגבש והשלכותיו  על ההשכלה הגבוהה ויצירה והפצה חופשית של חומרי למידה.

אתרים מומלצים - קורסים פתוחים של האו"פ הבריטית וקרנבלי בלוגים.

דוגמאות לשימוש בסביבת המשחק הוירטואלית לצרכי הוראה ולמידה.

כתבי עת - גליונות חדשים של כתבי-עת ועלוני מידע מקוונים.

כנסים וימי עיון - אירועים מקומיים ובי"ל .

 

                                                 קריאה נעימה ושנה אזרחית שקטה ופוריה לכולם!


מאמרים ורשימות
אתרים שכדאי להכיר
שימושי טכנולוגיה בהוראה
כתבי-עת ועלוני מידע
מפגשים, כנסים וימי עיון

 

קול קורא לקרן המחקר של מיט"ל 2007

מיטל מחדשת את פעילות קרן המחקר לשנת 2006-7.
חברים במיטל מוזמנים להגיש הצעות מחקר בתחום שילוב טכנולוגיות מבוססות רשת בתהליכי הוראה ולמידה במערכת ההשכלה הגבוהה.
אנא הפיצו במוסדכם את
הקול הקורא.

 

מועד אחרון להגשת הצעות - 31 לינואר, 2007.

 

קול קורא של מיט"ל לפיתוח טכנולוגי

בפעילויות הפדגוגיות המתנהלות במוסדות להשכלה גבוהה נעשה שימוש רב בכלים טכנולוגיים שונים ומגוונים, חלק מכלים אלו הנן מערכות מרכזיות לניהול הלמידה. אולם בנוסף, במקומות רבים, נעשה שימוש בכלי עזר ייחודיים להפקת חומרי למידה, הקלטת שיעורים ושידור. כלים אלו עומדים בפני עצמם ומסייעים בניהול והפקת חומרי למידה. מטרת הקול הקורא היא לעודד פיתוחים טכנולוגיים וכלים המסייעים ללמידה, בעיקר כלים להפקת חומרים וניהול מערכות.

מועד אחרון להגשת הצעות - 5 במרץ, 2007.

 

מאמרים ורשימות

 

Editor's choice 2006: Selected online learning resources

סיכום שנתי של מקורות שימושיים בתחום הלמידה המתוקשבת ושימושי אינטרנט בהוראה ולמידה. הסיכום כולל רשימה ממצה של כתבי-עת אקדמיים, מגזינים ועלונים מקוונים, ספרים חדשים ואתרים. הסיכום התפרסם בכתב העת The Internet and Higher Education והוא זמין לקריאה באמצעות Science Direct.

נוסח מתעדכן של הרשימה נמצא באתר כתב העת, פתוח לציבור.

 

Are You Representin’? Instructor Identity in Online Courses

מאמר המשווה את התפתחות הזהות הדיגיטאלית מול הזהות ה"חיה" של מרצים בקורסים מתוקשבים ופנים אל פנים. בנימה אישית מתוארות דילמות ומוצגים פתרונות מעשיים מניסיונה של הכותבת וניסיון עמיתיה. (קובץ pdf).

 

"זכויות שמורות מדי"

בבלוג הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה פורסמה רשימה מאת ניבה אלקין-קורן ומיכאל בירנהק העוסקת בהצעת חוק זכויות היוצרים הנידונה עתה בכנסת ובהשלכותיה על מערכות החינוך וההשכלה הגבוהה. הכותבים טוענים שנוסח החוק המוצע היום עלול לפגוע פגיעה קשה בהוראה וביכולתן של ספריות אקדמיות לשרת את קהל המרצים והתלמידים בעידן של תקשוב גובר בחינוך.

 

Common Wisdom: Peer Production of Educational Materials

מאמרו של יוחאי בנקלר, מרצה למשפטים באוניברסיטת ייל המתמחה - בין השאר -  בהיבטים כלכליים ומשפטיים של יצירה, הפצה ושליטה במידע בסביבות מרושתות דיגיטאליות. המאמר עוסק בנושא של יצירה והפצה חופשית של חומרי למידה ע"י הציבור ובוחן האם זו אלטרנטיבה אפשרית למו"לים המסחריים ומהם החידושים שיתמכו בהרחבת התופעה וביסוסה. (קובץ pdf). 


אתרים שכדאי להכיר

 

OpenLearn

אתר המציג חומרי למידה בפיתוח האוניברסיטה הפתוחה הבריטית, ומטרתו לאפשר נגישות לקורסים שלמים לכל המעוניין. החומרים ניתנים להורדה ועיבוד (ברשיון Creative Commons) וכן מתאפשרת אינטראקציה עם לומדים ומנחים באמצעות פורומים. אתר עמית הוא LabSpace, סביבה המאפשרת גישה לקבצי הקורסים לצרכי עריכה ועיבוד, פורומים לתקשורת בין מפתחים ואנשי הוראה, ויישומים שימושיים לתהליכי הוראה ולמידה. 

 

קרנבל בלוגים

קרנבל הוא אירוע המתקיים בחוגי בלוגרים העוסקים בתחום עניין משותף. מדי פרק זמן קבוע מראש מתפרסמים לקטים של רשימות מומלצות במיוחד מבלוגים באותו תחום הנערכות בכל פעם ע"י בלוגר אחר. זוהי דרך מצוינת להכיר בלוגים מומלצים בתחומי הענין שלכם. בבלוגוספירה האקדמית מתקיימים קרנבלים רבים. נציג כאן כמה דוגמאות מתחומי ענין שונים. לתשומת לבכם, ההפניה היא לעמוד הניהולי של הקרנבל. כדי לעיין בתכנים יש לבחור בקישורים ל"קרנבל מס'..., מתאריך..." : קרנבל הוראה בהשכלה הגבוההקרנבל הסטוריה,  קרנבל מדעי המידע וספרנות, קרנבל הדוקטוראנטים, קרנבל מדעי המוח . כדאי גם להכיר את קרנבל ה"מוביליסטים" (לתחומי ה- mobile) ובקרוב מאוד גם קרנבל 

 ה- edublogs.

אתר המרכז הפניות לקרנבלי הבלוגים הוא ה- Index .


 

שימושי טכנולוגיה בהוראה

 

Second Life

מה זה?

כתבה עברית ב"דה מארקר" מתארת את תופעת Second Life כסביבת משחק/חיים וירטואליים בדגש על פעילות בתחום תרבות הצריכה.

 

Second Life Education Wiki

וויקי המרכז מקורות, הפניות למאמרים, סימולציות והדגמות של שימושים בסביבת המשחק לצרכי למידה ופעילויות חינוכיות. כמו כן, יש בו הפניות לקבוצות דיוור, פורומים, כנסים ובלוגים של חוקרים המשתמשים או בוחנים סביבה זו.

 

Doctors and Avatars

ראיון (כתבה וראיון מוקלט בפורמט mp3) עם לארי מילר מאוניברסיטת טנסי המתכנן קורס לרפואנים בסביבת Second Life. הקורס מתחיל בדצמבר ונביא קישורים להדגמות מתוכו בעלון הבא. הקורס מנצל את יכולות הסביבה הוירטואלית לבניית סימולציות במטרה לבנות אצל המתלמדים מומחיות מסוימת לפני השתתפותם בסדנאות חיות.

 

Assessment of Learning in Second Life

ראיון (כתבה וראיון מוקלט ב-mp3) עם ג'רמי קמפ, בוגר סטנפורד ודוקטורנט באוניברסיטת סן חוזה בארה"ב. הוא מנהל סימולציה ב-Second Life ואוסף באמצעותה נתונים לדיסרטציה שלו. בראיון הסבר מפורט על המחקר, פעילות קהילת המרצים והחוקרים ב-Second Life, והדגמה של הסימולציה עצמה.

  

 

שונות

 

Why RSS is crucial for a Blogging Classroom

המאמר בוחן את השימוש בבלוגים במסגרת ההוראה באוניברסיטה, ומצביע על הצורך לשנות את צורת השימוש בהם כדי להפכה לפרודוקטיבית ומתאימה יותר למתרחש כיום בזירת הכתיבה הדיגיטאלית. אמצעי חשוב להשגת מטרה זו הוא הטמעה מקיפה של שימוש ב-RSS בקרב סטודנטים ומרצים כאחד.
מקור ההפניה: "למידה, אינטרנט... ומה שביניהם", בלוג עברי של ג'יי הורוויץ הפעיל מאוד בהטמעה ושימושי אינטרנט בחינוך.

 

Free Academic Podcasts

ריכוז הפניות ל-145 פודקאסטים של קורסים אקדמיים סמיסטריאליים באוניברסיטאות בארה"ב – נושאים מגוונים מבית טוב. הקישורים הם לעדכוני ה-RSS של הקורסים.

 

פרויקט משותף לאונ' העברית ולוויקיפדיה

במסגרת שיתוף פעולה בין הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית לוויקיפדיה בעברית, יכתבו סטודנטים בקורס דיני נזיקין 70 ערכים חדשים לאנציקלופדיה המקוונת בנושאי הקורס, בליווי מקצועי של סגל הקורס. פרטים נוספים על יוזמה מעניינת זו לשילוב בין הגשת מטלות אקדמיות לתרומה למאגר מידע פתוח לציבור בכתבה במוסף "קפטן אינטרנט" של "הארץ".

 

כתבי-עת ועלוני מידע

 

Innovate

בגיליון דצמבר/ינואר מאמרים אודות סוגיית הפטנט של Blackboard בתחום התוכנות לניהול למידה והביקורת החריפה שננמתחה על החברה בחוגים העוסקים בתקשוב בהוראה, רעיונות נוספים לגבי תמיכה במרצים ועידוד ההטמעה של טכנולוגיה בהוראה, וידיאוקונפרנס מקוון בקורס לכתיבה אקדמית ושיתופי פעולה בין צוותי פיתוח לאנשי אקדמיה ומשתמשים בפיתוח יישומים וסביבות למידה.

 

British Journal of Educational Technology

בגיליון נובמבר מספר מאמרים העוסקים ב-life long learning של מורים ומרצים, עבודה שיתופית בסביבה מתוקשבת, השפעת חברות בקהילות לומדים וירטואליות על למידה והתפתחות אישית, פיתוח מערכת מקוונת לפיתוח ועידוד יכולות לעבודת צוות  בתהליכי למידה ועוד.

 

EURODL

בחדשים נובמבר ודצמבר נוספו למאגר הפתוח של ה- European Journal of Open and Distance Learning שישה מאמרים בנושאים מגוונים: חומרי למידה פתוחים וסוגיות בעייתיות הכרוכות בשימוש בהם, ייעול ההכשרה המקוונת הניתנת למרצים/מורים, מודל ל- life long learning המבוסס על למידה מתוקשבת ובחינת השלכותיו על העובד והארגון, פיתוח סביבת למידה מתוקשבת שתספק גם תמיכה לתהליך הלמידה (סביבת מטא-למידה) ללומדים מבוגרים.

 

Online Journal of Distance Learning Administration

בגיליון דצמבר מאמרים העוסקים בהכשרה פורמאלית ובלתי-פורמאלית של מרצים בקורסים מקוונים, תכנית הערכה לתכניות לימודים מקוונות, שימוש בפודקאסטינג לצרכי הדרכה והוראה, המלצות על יישומים לבניית חומרי למידה אינטראקטיביים לסביבות מקוונות ועוד.

דגים 

בגיליון מס' 8 של עלון המידע של מרכז צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה הפניות למאמרים וכנסים מגוונים בתחומים הקשורים לחקר שילוב טכנולוגיות בהוראה ולמידה.

צליל מקוון

בעלון שה"ם, המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק, מאמרים ודוגמאות מקורסים מקוונים באוניברסיטה הפתוחה.


 

 מפגשים, כנסים וימי עיון

 

 

סמינר פרויקט קידום יישומי טכנולוגיות למידה  (ות"ת ב')

באוניברסיטת תל-אביב יתקיים סמינר בו יוצגו קורסים שפותחו במסגרת קול קורא 2 של ות"ת. במפגשים יוצגו חלק מתוצרי הפיתוח, הדילמות, הניסיון והתובנות שהצטברו במהלך הפיתוח והשימוש.

הסמינר יתקיים במהלך דצמבר וינואר הקרובים. הרשמה באתר. בהקלטת וידיאו של המפגש הראשון ניתן לצפות כאן.

 

ROI - לא מה שחשבתם

אירוע מתוקשב העוסק בתחומים של מדידה והערכה של תהליכי למידה בארגונים. באירוע יציג ד"ר דני קליין מחברת אמדוקס מודל שפיתח להערכת ביצועי מחלקת ההדרכה, ותובנות המבוססות על הדו"ח הראשון שנכתב על בסיס מודל זה. האירוע המתוקשב נערך ע"י חברת אי-לרנינג פתרונות ידע, ויתקיים ביום ג', 9 בינואר, 2007 בשעה 12:00. ניתן להירשם למפגש באתר.

 

כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה -  2007  (או"פ)

ההרשמה לכנס נפתחה. ניתן לראות את התכנית המלאה באתר ולהירשם. תשומת לבכם לכך שהאוניברסיטה הפתוחה הצטרפה השנה לארגון EDEN - European Distance and E-Learning Network, שמיט"ל חברה בו מזה מספר שנים, ומוסדות אקדמיים נוספים מוזמנים לשקול הצטרפות לארגון הנחשב היום לארגון מוביל באירופה בתחום הלמידה מרחוק והלמידה המתוקשבת.

 

כנס מוח

בין 26-27 במרץ, 2007, ייערך בתל-אביב הכנס השנתי ה-21 של מוח, האיגוד הישראלי לטכנולוגיות מידע בחינוך.
באתר הכנס פרטים נוספים וקול קורא למאמרים.

 

EDEN 2007 Annual Conference

פורסם קול קורא לקראת כנס EDEN שייערך בין 13-16 ביוני, 2007, בנאפולי. הכנס הקרוב של EDEN שכותרתו " NEW LEARNING 2.0?" יתמקד, בין השאר בשימוש בטכנולוגיות ויישומים חדישים בתהליכי למידה והוראה מתוקשבות, בנושאי הערכה ובקרת איכות, הגברת יעילות תהליכי למידה במוסדות חינוך וארגונים מסחריים ועוד.
מועד אחרון להגשת הצעות - 2 בפברואר, 2007.

 

ICICTE 2007 

התפרסם קול קורא לכנס ICICTE 2007:  International Conference on Information Communication Technologies in Education שייערך ביולי, 2007, בכרתים שביוון. הכנס יעסוק בהיבטים תיאורטיים ומעשיים של שילוב טכנולוגיות מידע בחינוך במגזר הציבורי הפרטי, ויתייחס לאתגרים המוצגים בפני המערכות החינוכית ע"י טכנולוגיות מידע ותקשורת חדשות.  מועד אחרון להגשת מאמרים הוא

7 בפברואר, 2007.

 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל