עלון מס' 41
מאי 2007

                                       

מה בעלון?

מאמרים שהתפרסמו באחרונה על יישומי טכנולוגיות בהשכלה הגבוהה בארץ, תכנית להכשרת מרצים בשימושי טכנולוגיה ועוד. משאבים מקוונים המדגימים ומתארים את השימוש  בסביבת second life בהקשרים של הוראה, הדרכה וספרנות. 

בנוסף, אנו חונכים מדור חדש המוקדש למערכת ניהול למידה  Moodle, בעריכתה של ד"ר אביגיל ברזילי מהטכניון.

 

קריאה נעימה!


מאמרים
second life
פינת Moodle
מפגשים וכנסים

 

 הכנס השנתי החמישי של מיט"ל

 

הכנס הארצי השנתי החמישי של מיט"ל "תקשוב בהוראה אקדמית", ע"ש פרופ' נחמיה לבציון, ייערך במכון הטכנולוגי חולון, ביום רביעי, י"א בתמוז תשס"ז, 27.06.2007, בין השעות 9:00-17:00.
 
לכנס מוזמנים חברי הסגל האקדמי וכל העוסקים בהטמעת התיקשוב בהוראה אקדמית במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. הכנס יכלול הרצאת אורח בנושא תיקשוב, הצגת התוצרים של קול-קורא II, הרצאות קצרות בנושא שילוב התיקשוב בהוראה אקדמית בישראל ותערוכת פוסטרים ומצגות וירטואליות.

 

ההשתתפות איננה כרוכה בתשלום. המעוניינים להשתתף מתבקשים להירשם עד 22.6.2007 באתר הכנס.

 

מאמרים

 

טכנולוגיה בהוראה אקדמית בארץ

גיליון מרץ 2007 של "על הגובה", כתב העת לענייני הוראה בחינוך הגבוה, עוסק בין השאר בנושא שילוב הטכנולוגיה בהוראה אקדמית: שני מאמרים עוסקים בשילוב הוויקי בהוראה אקדמית ופרופ' עמרם אשל מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' גבי סלומון מאוניברסיטת חיפה דנים במקומה של ההוראה מרחוק לעומת הוראה פנים-אל-פנים באוניברסיטאות.

 

Thinking Critically about Digital Literacy: A Learning Sequence on Pens, Pages,

and Pixels
מאמר המציג באופן מפורט את פיתוחה של יחידת למידה העוסקת בבחינת האוריינות הדיגיטאלית לעומת אוריינות של טקסטים מודפסים. מעבר לעקרונות הפדגוגיים ולתיאור האינטראקציה עם הסטודנטים בנושא, מצורפת גם רשימת מקורות לשימוש בהוראתו. המאמר התפרסם בכתב העת Pedagogy, כרך 7 גיליון 2 (אביב 2007) - ניתן לעיון דרך מאגר MUSE.

 

גיליון חדש ל- Innovate

בגיליון יוני-יולי של כתב העת המקוון הזה מאמרים העוסקים בממצאים שונים לגבי מאפייני בני  ה- Net Generation ומשמעויותיהם בתחום ההוראה והלמידה, הצגה של מערכות טכנולוגיות חדישות ושימושיהן בהוראה ומאמר המתאר את התפתחותה של תכנית הכשרה טכנולוגית למרצים לאורך שש השנים האחרונות.

 

Second Life 

 

בשנה האחרונה ניכרת עלייה גוברת והולכת במודעות להזדמנויות הגלומות בסביבות וירטואליות מקוונות עבור תחומי ההוראה וההדרכה. אחת הסביבות המקוונות הידועות ביותר היא Second Life, עליה כבר כתבנו בעבר. ב- 25 במאי התקיים ב- second life כנס (וירטואלי, כמובן)  בנושא Second Life Best Practices in Education . בדו"ח הורייזון 2007 העוסק באינטגרציה של טכנולוגיות מתקדמות בתחום ההשכלה הגבוהה בשנים הקרובות, מסומנים העולמות הוירטואליים כמגמה בולטת (לנוחותכם, סיכום תמציתי בעברית של עיקרי הדו"ח בבלוג של שרון גרינברג). גם אם אינכם מתכוונים להתחיל מיד לבנות את כיתתכם הוירטואלית ב- second life , כדאי מאוד לעקוב אחר אלה שעושים זאת ולהתרשם מהנעשה שם.

 

אתר הכנס Second Life Best Practices in Education 

הפניות להקלטות ומצגות של ההרצאות, בלוג הכנס, משאבי מידע שבנו אוניברסיטאות שונות ועוד.

 

באוניברסיטת סינסינאטי בארה"ב בנו ויקי המרכז הפניות למאמרים אקדמיים, ספרים ומשאבים מקוונים אחרים בנושא השימוש בסביבות וירטואליות (second life בעיקר) בתחום החינוך.

 

אוניברסיטת דרקסל (Drexel University) בונה נכחות ב- second life המלווה בויקי  ובתיאורים מפורטים וצבעוניים מאוד בבלוג של מתאם הלמידה המתוקשבת, ז'אן-קלוד בראדלי.

 

Another Life: Virtual Worlds as Tools for Learning

מאמר זה התפרסם ב- eLearn Magazine במרץ האחרון, ועוסק בשימוש בסביבות למידה וירטואליות לצרכי הדרכה ולמידה ארגונית. יש בו סיכום ממצה של מאפיינים בולטים של עולמות וירטואליים והחוויה האנושית בסביבה כזו, ותיאור השימושים השונים שעושות חברות ידועות בסביבות כאלה לצרכי הדרכה.

 

ספריות וספרנות בעולמות וירטואליים   (סרטון)

בנוסף לפעילויות של מוסדות אקדמיים, מתקיימת ב- second life פעילות עניפה של ספריות, מוזיאונים ואירועי תרבות. Infoisland.org הוא בלוג נושאי המכסה פעילויות של מערך הספריות ב- second life (אם כי יש גם מסגרות נוספות, ב"איים אחרים") ובאמצעותו ניתן גם לקבל מידע על תכניות הדרכה מקוונות לספרנים בסביבת second life .  תוכלו גם לצפות בהדגמה של פעילות יעץ בספריה וירטואלית (סרטון ביוטיוב, הועבר במסגרת הרצאה בבי"ס ללימודי מידע וספרנות באונ' סן-חוזה בארה"ב).

 


 

פינת Moodle

 

אנחנו שמחים לחנוך מדור חדש שיעסוק בהיבטים שונים של מערכת לניהול למידה  Moodle. ד"ר אביגיל ברזילי, ראש המרכז לקידום ההוראה בטכניון נענתה להזמנתנו לרכז את פינת ה - Moodle   ואנו מודים לה על כך.

 

Moodle הינה מערכת קוד פתוח המותקנת במספר רב (מעל 19,000) של מוסדות ברחבי העולם. היא מאפשרת בניית אתרי קורסים ברמות תקשוב שונות ו/או פורטלים, העלאת תכני לימוד וחומרי למידה; ביצוע מטלות מקוונות ובדיקתן; מגוון אפיקים לעבודה שיתופית כפורומים, וויקי, בלוגים ועוד. כמו כן מספקת המערכת כלים לניהול הקורס ומעקב אחר תהליכי הלמידה.


בימים אלו מסתיימת הסבת המערכת לעברית על ידי המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר – בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב בראשות פרופ' עמנואל גרינגרד. עם סיום תהליך ההסבה ובדיקתה על ידי נציגי מיט"ל, תעמוד המערכת לרשות קהל המשתמשים ללא תשלום.
מערכת Moodle  מופעלת בטכניון כמערכת לניהול למידה מזה כשנתיים. ד"ר ברזילי פיתחה מדריך מקוון בסיסי למרצים המבקשים לפתח קורס במערכת.  אתם מוזמנים להיכנס ולהתרשם!

 

בעלונים הבאים תשתף אותנו ד"ר ברזילי בטיפים וב'לקחים שנלמדו' מהפעלת המערכת בקורסי הטכניון.

 

 

 מפגשים וכנסים 

 

Future of Higher Education Conference

כנס מקוון המאורגן ע"י המרכז לטכנולוגיות למידה באוניברסיטת מאניטובה שבקנדה (כמו כנס ה-connectivism שהתקיים במרץ האחרון) מתקיים עתה,  בין 4-8 ביוני. במרכז הכנס יהיה  הניסיון לעמוד על המגמות העיקריות המשפיעות עתה ובעתיד הקרוב על מערכת החינוך, ההשכלה הגבוהה וההדרכה הארגונית. בכנס משתתפים בעלי דעה מוכרים בתחום כמו דייויד ויינברגר, דייב סנואודן, סוגאטה מיטרה ועוד. הרשמה והשתתפות חינם באתר הכנס.

 

כנס הוראה מתוקשבת באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב (קובץ וורד)

כנס ההוראה המתוקשבת ע"ש נפתלי אלקין ז"ל יתקיים השנה באונ' בן-גוריון שבנגב ביום חמישי, 7 ביוני, 2007.

 

השפעת נוכחות חברתית על תפיסת הלמידה בקבוצות דיון לימודיות  (קובץ וורד)

מפגש של סמינר מחקר משותף של מרכז צ'ייס ושה"ם באוניברסיטה הפתוחה, במהלכו תרצה אינה בלאו על הנושא. המפגש יתקיים ביום ב', 11 ביוני, בשעה 12:30 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

 

 


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל