עלון מס' 43
יולי-אוגוסט  2007

 

מילת פרידה

בימים אלו מסיימת תמי נויטל את תפקידה  כמידענית אתר משאבי מידע ללמידה מתוקשבת. למעלה מארבע שנים עבדנו תמי ואני בשיתוף פעולה יוצא מן כלל! תמי הייתה הכוח המניע, המתכנן והמוציא אל הפועל של תוצרי האתר. במיוחד עומדת תמי מאחורי הצלחת  43 העלונים המקוונים הנשלחים למאות נמעני העלון.

 

תמי מצטרפת  לצוות המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה (שה"ם) באוניברסיטה הפתוחה. אני בטוחה שנשמע ממנה רבות גם בתפקידה החדש!

 

בשם אלי שמואלי ובשמי, אני מבקשת לאחל לתמי הצלחה מקרב לב  בדרכה החדשה!

 

ד"ר גילה קורץ -  עורכת ראשית, אתר משאבי מידע ללמידה מתוקשבת

 

צוות האתר יוצא לחופשה.  נתראה בשנת הלימודים תשס"ח!

שנה טובה ושקטה לכל בית ישראל


                                      

מה בעלון?

בעלון הפעם הפניות למאמרים ודו"חות העוסקים בלמידה סינכרונית, חומרי למידה פתוחים, שימושים בטכנולוגיות חדישות במערכות חינוך ברחבי העולם, השפעת התפתחויות ברשת על יצרני מערכות סגורות, עלוני מידע חדשים ופינת ה-Moodle. 

 


דו"חות ומאמרים
יצרנים מסחריים והתפתחויות ברשת
כתבי-עת ועלוני מידע
פינת Moodle
מפגשים וכנסים

 

דו"חות ומאמרים

 

דו"ח מסכם לשנת תשס"ז - המרכז ללמידה מתוקשבת

המרכז ללמידה מתוקשבת באוניברסיטת בר-אילן פירסם את דו"ח הפעילות המסכם שלו לשנת תשס"ז. בדו"ח נתונים על היקפי התקשוב: מספר הקורסים, הרשמות סטודנטים וכן ניתוח של מגמות צמיחה במהלך שש השנים האחרונות. (קובץ pdf)

 

Synchronous Learning Systems 

דו"ח מקיף של ה- e-Learning Guild בו נסקרות מערכות למידה סינכרוניות שונות, על מאפייניהן הייחודיים, השימושים השונים הנעשים בהן בארגונים, חוו"ד של מובילי למידה ארגונית, התייחסות לסוגיות של עלות-תועלת ועוד. הדו"ח מתבסס על נתונים  עדכניים שנאספו בקרב חברי הארגון ומלווה במקורות, חקרי מקרה, פירוט best practice ועוד. בדו"ח התייחסות נפרדת למגזרים שונים, בהם תחום החינוך והתחום המוסדי. גירסא מלאה - בתשלום - באתר הארגון.

 

Giving Knowledge for Free - The Emergence of Open Educational Resources

דו"ח מקיף שיצא השנה מטעם ארגון ה-OECD ועוסק בהיבטים שונים של תנועת חומרי הלמידה הפתוחים ברחבי העולם: מי הגורמים המעורבים, סוגיות של זכויות יוצרים, תשתיות טכנולוגיות, קשיים ובעיות ועוד.

 

World Almanac of Educational Technologies

ספר הנכתב באמצעות אתר ויקי. מטרתו להציג את מבנה מערכות החינוך ברחבי העולם ואת השימוש שנעשה בהן בטכנולוגיות חדשות. זהו משאב מקוון מתפתח,  בראשות עורכים אקדמיים מזוהים,  ואנשי אקדמיה ו-practitioners מארצות שונות מוזמנים להשתתף בכתיבתו. יש באתר הנחיות מפורטות לעריכת הפרקים ופרקים של ארצות שונות (ברזיל, תורכיה, ארה"ב, קנדה ועוד) שכבר הועלו. ישראל עדיין חסרה - לתשומת לבכם. זו יכולה להיות משימה שיתופית בקורס רלוונטי, או פרויקט משותף של מספר חוקרים מאוניברסיטאות שונות, להקלת העול...

 

Reflecting, Writing, and Responding: Reasons Students Blog

מאמר אישי-רפלקטיבי המציג את שילוב הבלוגים בתהליכי למידה בקורסים אוניברסיטאיים מדיסציפלינות שונות, את השימוש שעושים בהם סטודנטים וכן המלצות למרצים (עמ' 8-9) כיצד לעודד את שילוב הבלוגים בשיעוריהם כך שיהפכו לגורם משמעותי בתהליך הלימודי.


 

יצרנים מסחריים והתפתחויות ברשת

 

באחרונה ניתן לראות כי יצרנים מסחריים מושפעים מן המתרחש ברשת וממגמות הפתיחות המתעצמות ומבקשים לקלוט מאפיינים שלהן לתוך מוצריהם. הנה שתי דוגמאות מיצרנים מובילים:

 

Springer Open Choice™

המו"ל Springer מאפשר למחברי מאמרים לשמור על זכויות היוצרים שלהם לפירסומיהם (תמורת תשלום, כמובן) ועם זאת, להמשיך לפרסם בכתבי-העת האקדמים המוכרים בתהליכי הקידום האוניברסיטאיים. למסלול זה יש גם השלכה על מחירי המנוי שייגבו מן הספריות האקדמיות, למשל, כמפורט באתר.

 

The Greenhouse Grant for Virtual Worlds

בלקבורד מפרסמת מענק בגובה 25,000 דולר שיינתן לפיתוחים שיעודדו שילוב של סביבות וירטואליות בתוך תהליכי למידה במערכות הלמידה המתוקשבת שלה. המענק מוצע לצוותי פיתוח ו/או לאנשי אקדמיה


 

כתבי-עת ועלוני מידע

 

דגים 12

בגיליון זה של עלון מרכז צ'ייס של האוניברסיטה הפתוחה הפניות למגוון מאמרים העוסקים בהיבטים שונים של שילוב טכנולוגיות בהוראה ולמידה.

 

eLearning Papers n° 4

זהו כתב-עת מקוון שהחל לצאת השנה כחלק מפורטל elearningeuropa.info ומטרתו לפרסם מחקרים אודות יישומי e-learning במערכת החינוך, בהשכלה הגבוהה, בעולם העבודה וההדרכה ובהקשר החברתי הכללי בקהילייה האירופית. גיליונות קודמים עסקו, למשל, בסוגיות הערכת איכות ו-blended learning. בגיליון הנכחי מאמרים המתארים מנגנונים, גופים ופרויקטים אירופיים המנטרים את תופעת ה- e-learning באיזורים שונים ביבשת ומה ניתן ללמוד מהנתונים שנאספו על ידם.

 


 

פינת Moodle

 

ה- Moodle מאפשר עיצוב מודולרי וגמיש של אתר הקורס כך שסגל ההוראה יכול  לתכנן ולעצב את הקורסים בהתאם לתפיסה ולגישה ההוראתית האישית. בפינה הנוכחית נתמקד בארגון תכני הקורס. 

 

מערכת  Moodle מאפשרת למרצה  לארגן את תכני הקורס והפעילויות בו באמצעות בחירה באחת משלוש אפשרויות הארגון:

 

ארגון על בסיס שבועי - weekly basis   : בחירה באפשרות זו מארגנת את יחידות התכנים על פי שבועות. כל יחידה מייצגת שבוע והתאריך מוצג בראשה. מכאן שהמשאבים והפעילויות בקורס יועלו לפי שייכות שבועית.  יתרונותיה של גישה זו הם ההתמצאות הנוחה והשיוך של החומרים הרלוונטיים ע"פ שבועות. החיסרון הוא שחריגה מהתכנון המקורי של הקורס, או "הפרש פאזה" בין התרגול להרצאה,  תגרור אי התאמה בין האתר לקורס. דוגמא  (יש להגדיל את התמונה לגודל מלא)

 

ארגון על בסיס נושאים - topic basis : בחירה באופן זה תציג מבנה של מספר נושאים (לפי בחירה). נושא יכול להיות פרק מתוך תוכנית ההוראה - אז יועלו תחתיו כל התכנים והפעילויות הקשורים לפרק זה (חומרים מכל סוג שהוא), או כל מיון אחר, כמו למשל על פי שייכות החומרים: הרצאות (העלאת מצגות ההרצאה וכו..), תרגולים (כל ההנחיות לפתרון התרגילים ואופן הגשתם, קבצים רלוונטיים, תרגולים עצמיים), מבחנים, פתרונות, דיוניםדוגמא  (יש להגדיל את התמונה לגודל מלא)

 

ארגון מבוסס  דיון - around a discussion board : בבחירה בדרך זו, האתר יתנהל סביב דיון מרכזי אחד.

 

מידע מקיף על נושא זה ונושאים נוספים ניתן למצוא באתר התמיכה של Moodle בטכניון.


 

 מפגשים וכנסים 

 

קול קורא לכנס צ'ייס השלישי -  2008

כנס צ'ייס השלישי למחקרי טכנולוגיות למידה יתקיים ב-6 בפברואר, 2008. את הרצאת הפתיחה של הכנס תישא פרופ' ברברה טברסקי, פסיכולוגית קוגניטיבית מאוניברסיטת סטנפורד שהתמחתה, בין השאר, בחקר התפיסה האנושית בסביבות עתירות טכנולוגיה.
מועד אחרון להגשת מאמרים - 15 באוקטובר, 2007.

 

היבטים פדגוגיים של שיטות מתודולוגיות בהשכלה הגבוהה

כנס בינלאומי שיתקיים במכללת יהודה ושומרון באריאל ויתמקד באתגרי ההשכלה הגבוהה ובשילובן של מתודולוגיות למידה טכנולוגיות לשיפור איכות ההוראה. הכנס יעניק הזדמנות לאנשי מקצוע שונים לבחון יחדיו את ההיבטים הפדגוגיים של שילוב שיטות טכנולוגיות  ולחלוק תובנות לגבי שיטות חדשות שיקדמו את איכות ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה. התכנית (קובץ PDF) , הרשמה מקוונת (קובץ PDF).

הכנס ייערך במכללת יו"ש באריאל,  בין 3-6 בספטמבר, 2007.

 

EC-TEL 2007

זהו ה- Second European Conference on Technology Enhanced Learning: בכנס יוצגו מחקרים במגוון מסלולים וייערכו סדנאות  של קבוצות עניין בנושאים כגון אחזור מידע חברתי, ניהול ידע בהקשרי למידה, מטאדאטה סמנטית ועוד.

הכנס ייערך בכרתים, בין 17-20 בספטמבר, 2007.

 

iTET 2007

כנס של iTET Joint Working Conference (Information Technologies for Education and Training). בתכנית מגוון מאמרים העוסקים בהיבטים שונים של שילוב טכנולוגיות בהוראה והדרכה.

הכנס ייערך בפראג, בין 26-28 בספטמבר, 2007.   


OpenEd2007

הכנס המרכזי של תנועת חומרי הלמידה הפתוחים מתקיים גם השנה ביוטה סטייט יוניברסיטי. הנושאים המרכזיים הפעם הם לוקליזציה, והשאלה האם חומרי הלמידה הפתוחים אכן תורמים ללמידה ובאילו דרכים. בצמוד לכנס תתקיים גם  הישיבה התקופתית של ה- OpenCoursware Consortium .

הכנס ייערך בלוגאן, יוטה, ארה"ב, בין 26-28 בספטמבר, 2007.  

 

mLearn2007

הכנס הבי"ל השישי המוקדש לנושא ה- mobile learning . בין הדוברים נציגים של מוסדות השכלה גבוהה ונציגי יצרנים (במקרה זה, נוקיה).

הכנס ייערך במלבורן, אוסטרליה, בין 16-19 באוקטובר, 2007.

 

OpenLearn 2007 

כנס ביוזמת האוניברסיטה הפתוחה הבריטית שיתמקד בהיבט המחקרי של תופעת חומרי הלמידה הפתוחים .

תכנית הכנס, הרשמה (חינם)

הכנס ייערך במילטון קיינס, אנגליה, בין 30-31 באוקטובר, 2007.

 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ מידענית: גב' תמי נויטל