עלון מס' 46
דצמבר 2007

                                     

מה בעלון?

שימושי וויקי בישראל,  תקשוב קורס סימולציה במשאבי אנוש בבי"ס למינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן, קורסים ברשת של אוניברסיטת ייל ברקלי, הרחבת קורסי MIT למערכת החינוך התיכונית ועוד.

                                   

                                                                   שנה אזרחית טובה לכולם!                 


שימושי וויקי בישראל
אתרים
קול קורא וכנסים


שימושי וויקי בישראל

 

פרס של רשת החינוך האירופית על פעילות וויקי לבי"ס ישראלי

תלמידי חטיבת הביניים רוגוזין בקרית אתא בפרס של רשת החינוך האירופית "פרס למידה מרחוק באמצעות האינטרנט" (E-Learning Awards). מבין 561 פרויקטים מתוקשבים שנשלחו בין היתר מ-30 מדינות האיחוד האירופי, נבחרו 13 פרויקטים, בהם מיזם ישראלי בתחום ההיסטוריה. הפרויקט הנו  וויקי  שנקרא: "המצאות ותגליות במאה ה-19" והוא מיועד לתלמידי כיתה ח'.

ברכות לתלמידים, לצוות המורים ולהנהלת בית הספר על ההישג המכובד!

 

וויקי במכללה האקדמית  גליל מערבי

ד"ר יהודה פלד, האחראי על סביבת הוויקי במכללה מספר: ההחלטה להפעיל את הסטודנטים בסביבת וויקי נבעה ממספר גורמים, ביניהם: (1) קושי לייצר למידה משמעותית; (2) צורך להעביר את ה"בעלות" על תהליך הלמידה ללומדים; (3) היצירה האקדמית המסורתית (עבודה) נדוש עד דק, ו-(4) אין Textbook בחלק מהתחומים הנלמדים.

במהלך הקורס, נדרש כל סטודנט: (1) לבצע תרגיל הכרות; (2) לכתוב 2-4 ערכים; (3) להעביר ביקורת על 4 ערכים אחרים, ו-(4) לעדכן את הערכים שלו בהתאם למשוב שקיבל.

במהלך שנת הלימודים תשס"ז, הופעלו ארבע סביבות וויקי, בארבעה קורסים שונים. ואילו בתשס"ח מופעלות 6 סביבות וויקי בקורסים שונים.

 

וויקי באוניברסיטת חיפה

באוניברסיטת חיפה מתקיימת פעילות  מעשית ומחקרית עניפה בסביבת וויקי.

 פרויקט "וויקי-שורת" של תלמידי המ"א בחוג לתקשורת (http://wikishoret.haifa.ac.il) מיועד  לייצר ידע בסיסי בנושאי תקשורת בשפה העברית, אשר יהיה נגיש לציבור הרחב דרך אתר החוג. במסגרת הפרויקט, כל סטודנט/ית מחבר/ת שלושה ערכים בכל אחד מהקורסים התיאורטיים המבואיים, ומשפר/ת ששה ערכים נוספים שאליהם היא או הוא בוחרים להתייחס. הערכים עוברים שיפוט והערכה של עמיתים ומורים; הערכים הכלולים בפרוייקט "וויקישורת" חתומים ואינם ניתנים לשינוי ע"י הציבור הרחב.

 

ד"ר דני בן-צבי במגמה לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך באוניברסיטת חיפה מלמד מספר קורסים, שבהם הוויקי מחליף את מערכת הלמידה המתוקשבת, משמש כפלטפורמה של אתר הקורס, ומהווה כלי מרכזי לעבודה שיתופית של הסטודנטים ולהתנסויות בפדגוגיות חדשניות. העבודה בקורסים אלו מלווה במחקר מקיף. לדוגמה אחד הקורסים של ד"ר בן-צבי:
ממצאים ראשוניים מעבודה של צוות זה, ניתן למצוא במאמר:

"Using Wiki to Promote Collaborative Learning in Statistics Education"

 

האם אתר הוויקיפדיה ניטרלי?

אמנם לא קשור ישירות לתקשוב אבל בוודאי נושא שמטריד את כל מי שעוסק בהוראה. שירי שילה, סטודנטית מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, ביצעה מחקר שבחן את סוגיית הניטרליות באתר וויקיפדיה. בעבודה, שבוצעה בהנחייתו של פרופ' שיזף רפאלי, נערכה השוואה בין שלוש גרסאות לשוניות של הערך "מלחמת לבנון השנייה" באתר בוויקיפדיה (עברית, ערבית ואנגלית). הממצאים בהחלט מעניינים ומומלץ לקרוא!

לתקציר העבודה ; לעבודה המלאה (40 עמודים)

 

וויקי באוניברסיטה העברית

WIKITORT הינו פרויקט פרי שיתוף פעולה בין סגל הקורס בדיני נזיקין של ד"ר אהוד גוטל בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, לבין "פרויקט שותפות" - מיזם סטודנטיאלי שתכליתו העשרת ההוראה, כחלק מיוזמה לשילוב וויקיפדיה בהוראה האקדמית

 

אתרים

 

אוניברסיטת YALE מעלה קורסים שלמים לרשת

יוזמה מבורכת של אוניברסיטת ייל להעלאת קורסים מלאים לרשת ולהעמידם לרשות הכלל ללא תמורה. בכל קורס ניתן לצפות בהרצאות מוקלטות בוידאו או לחילופין הקלטות קוליות או טקסטואליות. בנוסף, ניתן להוריד את כל חומרי הקורס.

 

MIT למען מערכת החינוך התיכונית

MIT הודיעה כי היא מרחיבה את מאגר ה - OpenCourseWare לטובת תלמידי תיכון ומוריהם כדי שיוכלו להשתמש בתכני הקורסים המתוקשבים. המטרה המוצהרת של הפרויקט שנקרא: Highlights for High School הנה "למנוע את נעילת הידע במגדל השן האקדמי ולעורר באמצעותו השראה בקרב הדור הצעיר."

 

אוניברסיטת Berkely  ואוניברסיטת NSW  ביו טיוב

אוניברסיטת Berkely  והאוניברסיטה האוסטרלית NSW  הודיעו כי הקלטות של קורסים שלמים הועלו לאתר יו טיוב. מהלך זה הנו חלק ממגמה גדלה של מוסדות חינוך המעלים הקלטות של קורסים שלמים לצפייה (ללא תשלום) ביו טיוב.

 

קורס סימולציה במשאבי אנוש – אוניברסיטת בר-אילן

בשנת הלימודים תשס"ז הועבר לראשונה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת בר אילן, קורס ייחודי של סימולציית משאבי אנוש שפותח על ידי ד"ר בתיה בן הדור ופרופ' אמנון כספי מבית הספר למנהל עסקים ועל ידי פרופ' שאול פוקס מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר- אילן. מטרת הקורס הייתה לבסס הבנה טובה של ההתמודדויות עימן מתמודד מנהל משאבי אנוש בארגונים עסקיים, באמצעות מתן אפשרות לסטודנטים, להתאמן באופן סימולטיבי בקבלת החלטות אותן מקבל מנהל משאבי אנוש,

לתארו פיתוח הקורס ותובנות ראשוניות מהוראתו הקישו כאן.

 למעוניינים בפרטים נוספים ניתן לפנות לד"ר בתיה בן הדור  Batia.Ben-Hador@mail.biu.ac.il

 

טיפ למשתמשי היילרן הנתקלים בבעיות גישה מאקספלורר או המעדיפים לעבוד בפיירפוקס

לאחרונה, סטודנטים נתקלים בבעיות גישה לאתר הקורסים המתוקשבים, בעת השימוש בדפדפן Explorer. אחד הפתרונות לבעיה, הוא שימוש בדפדפן אחר דוגמת Firefox של מוזילה. יהודה בר-ניר  כתב סקריפט  שיש להתקינו לפתרון הבעיה.


 

 קול קורא וכנסים 

 

קול קורא להצעות לגיליון מיוחד של IRRODL בנושאי המזרח התיכון

פרופ' יורם עשת הוזמן להיות עורך אורח בגיליון מיוחד  של כתב-העת הקנדי IRRODL  שיעסוק בטכנולוגיות למידה במזרח התיכון. הגיליון יעסוק במגמות עכשוויות  של שילוב טכנולוגיות למידה במזרח התיכון.

 מועד אחרון להגשת הצעה למאמר 1.2.2008(500-700 מילים).  

 

תכנית כנס  צ'ייס  למחקרי טכנולוגיות למידה שייערך ב- 6.2.08

כנס המחקרים השנתי של מרכז צ'ייס לחקר טכנולוגיות למידה ייערך בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רעננה, בתאריך 6 בפברואר 2008. הכנס ישמש זירת מפגש לדיון, הצגת עבודות והחלפת דעות בין חוקרים ומומחים אחרים העוסקים בתחום. במסגרת הכנס יתקיימו מושבי הרצאות, פוסטרים וסדנאות, אשר יתרמו לגיבושה של קהילת חוקרים ישראלית העוסקת בטכנולוגיות למידה.

 

ניתן לעיין בתוכנית הכנס באתר הכנס.

ההרשמה לכנס תיפתח בתחילת חודש ינואר ותתנהל באתר, בקישור שלעיל.

 

 


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ