עלון מס' 47 - שם העלון
ינואר  2008

                                     

מה בעלון?

התממשות תחזיות מומחים לגבי מגמות תקשוב ב- 2007 ותחזיות  לטכנולוגיות ללמידה ל- 2008, השוואה בין מערכות סינכרוניות, איך מעדיפים סטודנטים את התקשוב ומדוע הם פורשים מהתקשוב, קול קורא למאמרים ועוד.


מאמרים
אתרים
מפגשים וכנסים


מאמרים

 

 Elluminate Liveלעומת . Macromedia Breeze

השוואה מפורטת  בין שתי מערכת טכנולוגיות סינכרוניות (מערכות זמן אמת) מובילות. ההשוואה כוללת פרמטרים טכניים ודידקטיים. היתרונות והחסרונות של כל מערכת בהקשר של מערכות חינוך גבוה  מפורטים אף הם. כצפוי, לא נמצא כי מערכת אחת טובה באופן מוחלט יותר מהשנייה. עם זאת, רשימת היתרונות והחסרונות יכולה לסייע למקבלי החלטות בארגון בעת תהליך הבחירה בין שתי המערכות הנ"ל.

*תודתי לד"ר אריאל פרנק מאונ' בר-אילן על ההפניה למאמר.

 

למה סטודנטים פורשים מתכניות מקוונות?

האמת, "אין חדש תחת השמש", שתי סיבות מרכזיות לנשירת סטודנטים מקורסים מקוונים האחת: לחצי החיים (דרישות קריירה, עבודה, בית וכד') והשנייה: מאפייני למידה (העברת אחריות הלמידה ללומד). במאמר הנוכחי מוצג פיתוח תכנית ללימודי סיעוד באוניברסיטה הפתוחה הקנדית- אנתבסקה המנסה להתמודד עם קשיים אלו.

 

איך מעדיפים הסטודנטים את התקשוב שלהם?

במאמר שאני מפנה אתכם אליו מספר המשיבים אמנם קטן ולכן  אפשרות ההכללה של ממצאיו קלושה ביותר. עם זאת, נושא המחקר מעניין: החוקרים ביקשו ללמוד על  אמצעי הלימוד המתוקשב המועדף על קבוצת של סטודנטיות. בין האפשרויות שהוצגו: הקלטות וידאו, קריאה ומענה על שאלות,  הקלטות אודיו, טקסט, מצגות, השתתפות בקבוצת דיון. רעיון מעניין לביצוע מחקר אצלנו!

 

שיקולים פדגוגיים בעת תכנון סביבת  לימודים מקוונת לצבא (המלזי)

תיאור תכנון סביבת לימודים המיועדת לחיילים המשרתים בצבא המלזי והשיקולים הנלווים לה. מעניין לקרוא על קווי הדמיון בחלק מהשיקולים עם הצבא הישראלי.

 

השפעת מידע מודפס בהשוואה למידע דיגטלי על יכולת קריאה ביקורתית

המאמר מציג ממצאי מחקר של עשת-אלקלעי וגרי הבוחן את יכולת הקריאה הביקורתית של מידע בפורמט מודפס מול אותו מידע בפורמט דיגיטלי, בקבוצות גיל שונות. נמצא כי הצעירים קוראים מידע דיגיטלי באופן ביקורתי יותר מאשר מידע מודפס. לעומתם, המבוגרים קוראים מידע מודפס באופן ביקורתי יותר מאשר הם קוראים מידע דיגיטלי. מעניין מהן השלכות פוטנציאליות של ממצאי מחקר זה על תהליכי פיתוח ועיצוב לימודי. האם, למשל, יש לעודד סטודנטים להדפיס את חומרי הלמידה ופחות לקרוא מהמסך?  

 


  אתרים

 

תחזיות מגמות צמיחת הלימוד המתוקשב ב – 2007—האם התממשו?

סטפן דאונס חוזר בבלוג שלו אל מאמר שהתפרסם בתחילת 2007 ובו התנבאו מומחים כיצד יראה תחום הלימוד המתוקשב בסיום השנה. דאונס בודק עד כמה צדקו מומחים אלו בתחזיותיהם. ו... נחשו מה?? לא כולם ממש צדקו!

 

אמצעי הטכנולוגיה ללמידה הצפויים "לתפוס את הבמה" ב – 2008- תחזית מומחים

אתם מוזמנים להצטרף (עד 31.3) לרשימה ארוכה של מומחים ללמידה המציגים את תחזיתם לגבי עשרת אמצעי הטכנולוגיה הצפויים ל"ככב" בעולם הלימודי בשנת 2008. ג'אי קרוס, למשל, חושב שסקייפ, פיירפוקס ועוד יבלטו השנה. רשמתי לעצמי לבדוק את התחזיות בעוד שנה.

 

קול קורא של The Journal of Educators Online (the JEO) לפרסום מאמרים

כתב העת המקוון, The Journal of Educators Online פרסם קול קורא לחוקרים לגיליון העומד להתפרסם ביולי 2008. נושאים הקשורים לפדגוגיה, תוכן, טכנולוגיה ואספקטים ארגוניים הם הרלוונטיים לפרסום. יצוין שאחוז המאמרים המתקבלים לפרסום בכתב עת זה עומד על 15%. אני מכהנת ב Peer Review Board של כתב העת. מי מכם הזקוק/ה לסיוע מוזמן/ת לפנות אלי


  מפגשים וכנסים 

 

נפתחה ההרשמה לכנס צ"ייס השנתי למחקרי טכנולוגיות למידה- 2008

הכנס ייערך ביום רביעי, ל' בשבט תשס"ח, 6.2.08 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. ההשתתפות בכנס כרוכה בתשלום שכולל את ספר הכנס, כיבוד וארוחת צהריים. מספר המקומות מוגבל.

לעיון בתכנית הכנס הקישו כאן.

זו השנה השנייה בה מתקיים הכנס בחסות EDEN  האגוד הארופי ללימוד מרחוק ובשיתוף פעולה עם חוקרים מהאגוד. בימים הקרובים יפרסם האיגוד את ההזמנה לשיתוף פעולה שניתן לראותה כאן.

 

סדרת הרצאות אורח של פרופ' ברברה טברסקי באוניברסיטה הפתוחה

פרופ' טברסקי, מאוניברסיטת סטנפורד, מבכירי הפסיכולוגים הקוגניטיביים העוסקים בקשר שבין קוגניציה ועיצוב חזותי של סביבות למידה מקוונות, תרצה בשפה האנגלית בתאריכים 4.2 וה 5.2 בנושאים שונים הקשורים לתחום מחקריה. ההשתתפות ללא תשלום אך מחייבת הרשמה מראש.


 

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
עורכת ראשית: דר' גילה קורץ