עלון מס' 55 - משאבי מידע ללמידה מתוקשבת
ינואר 2009

מה בעלון?

בעלון הנוכחי מאמרים בנושא כלי Web 2.0, מדידת שיתוף פעולה בסביבות ויקי חינוכיות, תקנים לעולמות וירטואלים, ולמידה סינכרונית וא-סינכרונית. עוד בעלון מנוע חיפוש לאתרים ובלוגים בנושאי חינוך, כלי לסינכרון קטעי וידאו עם מצגות, וגיליונות חדשים של כתבי עת.

 

מאמרים
גיליונות חדשים של כתבי עת
כלי עזר
אתרים
מפגשים וכנסים

מאמרים
Social Media and Learning

מאמר בשלושה חלקים מגיליון נובמבר של Inside Learning Technologies. החלק הראשון מתמקד בשיתוף תוכן והעדפות באמצעות כלי Web 2.0. החלק השני מתמקד בשימושים של כלי מיקרובלוגינג. החלק השלישי מתאר תרחישים של שיתוף ידע בעבודה ולימוד מקוונים, והכלים שבהם ניתן להשתמש בכל תרחיש (כלי וויקי, שמירת מסמכים ברשת, עבודה משותפת על מצגות, ועוד).

 

Real Virtual Worlds SOS (State of Standards)k  

מאמר מאת ד"ר סיוון ישע משנקר בכתב העת Journal of Virtual Worlds Research, על הצורך בתקנים לעולמות וירטואלים.עולמות וירטואלים, בדומה לעולמות משחקים, בנויים לפי מודל בו לכל חברה מפתחת דרך משלה לשלוט בלקוח, בשרת וכדומה. המאמר טוען כי העולמות הוירטואלים חייבים לאמץ את גישת התקנים האחידים (HTML,DNS וכיו"ב) המאפיינת את האינטרנט.

 

Measuring Collaboration in Educational Wikis - A Methodological Discussion

מאמרן של חגית מישר-טל ועדנה טל-אלחסיד בiJet (דורש רישום חינם) עוסק בהבדלים שבמדידת שיתוף פעולה בסביבות ויקי חינוכיות לעומת אלו הפתוחות לציבור. המחברות טוענות כי מדידת שיתוף פעולה על-פי מספר העורכים בעמוד אינו משקף את אינטנסיביות שיתוף הפעולה בין חברי הקבוצה. הן מציעות כי, על מנת להגיע לתוצאות מדוייקות יותר, יש למדוד את אינטנסיביות שיתוף הפעולה בין החברים בנוסף למספר העורכים לעמוד. המחקר מומן על-ידי מיט"ל. 

 

Asynchronous and Synchronous E-Learning

מאמר מן הגיליון החדש של Educause Quarterly העוסק בשוני בין למידה מתוקשבת א-סינכרונית וסינכרונית. המחקר התבסס על ראיונות עם סטודנטים שלמדו בשני קורסים מתוקשבים בהם נוצלו שני אופני הלמידה. המחבר מצא כי למידה סינכרונית נוטה להגדיל את המוטיבציה והעניין, בעוד שלמידה א-סינכרונית נוטה להגדיל את היכולת לעבד אינפורמציה.


גיליונות חדשים של כתבי עת
Innovate

גיליון דצמבר 2008/ינואר 2009 יצא לאור. בגיליון דיווח על הבלוג החדש של כתב העת, I-Blog, מאמר על סטודנטים לקויי למידה ושימוש בSecond Life, ומאמר על שימוש בסביבות וירטואליות בלימודי רפואה.

 

JOLT

יצא לאור גיליון דצמבר 2008 של JOLT. הגיליון כולל, בין השאר, מאמר על עיצוב אפקטיבי של לימוד מרחוק, מאמר על שילוב לימוד באמצעות LMS ולימוד סינכרוני, ומאמר על שימוש בכלי ווב 2.0 (ויקי) בקורס.

 

Educause Review 

גיליון נובמבר/דצמבר 2008 של Educause Review יצא לאור. בגיליון: על הז'אנר המתפתח של סיפור סיפורים באמצעות ווב 2.0, על E-Scholarship, ועל מגמות בטכנולוגיה והשפעתן העתידית על החינוך הגבוה.

 

Educause Quarterly

בגיליון החדש של Educause Quarterly מאמרים בנושא ניהול ידע באקדמיה, אסטרטגיות להתגברות על הפחד משינוי טכנולוגי, והמלצות לייעול השימוש בטכנולוגיות בספריה.


כלי עזר
Zentation

כלי המאפשר לסנכרן קטעי וידאו עם מצגות פאוורפוינט. כלי דומה הוא Panopto.

 

Statistics Online Computational Resource

אוסף כלים מקוונים חופשיים לשימוש בנושאי סטטיסטיקה והסתברות. האוסף נוצר על-ידי אוניברסיטת UCLA ומיועד לשימושם של סטודנטים, מרצים ומפתחים. באתר בין השאר  סרטוני הדרכה לשימוש בכלים ומשאבי לימוד כגון ספרים מקוונים.

 

Wordle

כלי ליצירת "ענני מילים" על ידי הכנסת טקסט חופשי. מילים שתדירותן רבה יותר מופיעות בגופן גדול יותר. ניתן להשתמש בצבעים, גופנים ורקעים שונים.

 

Edublogs custom search

מנוע חיפוש מיוחד (מבוסס גוגל) לאתרים ובלוגים בנושאי חינוך.

 


אתרים
Connexions

אתר השייך לאוניברסיטת רייס (Rice) שבו מגוון חומרי לימוד (מילדות, עד וכולל האקדמיה) חופשיים לשימוש (באדיבות פרופ' עמנואל גרינגרד).

 

LectureFox

אתר המרכז חומרי לימוד מקוונים מאוניברסיטאות כמו  ייל, קאלטק, UCLA, ועוד.

 

Europeana

מאגר המידע החדש של האיחוד האירופי, המכיל כשני מיליון פריטים (תמונות, טקסטים, אודיו ווידאו). שותפים לפרוייקט, בין השאר, הספרייה הבריטית ומוזיאון הלובר.


מפגשים וכנסים
כנס צ'ייס הרביעי - האדם הלומד בעידן הטכנולוגי

כנס צ'ייס הרביעי למחקרי טכנולוגיות למידה יערך ביום רביעי, כד בשבט תשס"ט, 18.2.09 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. ההרשמה לכנס תיפתח ב7.1.09.

 

Games Learning Society Conference 5.0 

כנס הGLS החמישי ייערך במדיסון, וויסקונסין, בתאריכים 10-12 ביוני 2009. הכנס יעסוק בלמידה, תרבות דיגיטלית ועיצוב משחקים.

 

כנס בינלאומי "אקדמיה ומצוינות במבחן הזמן: מדדי איכות באקדמיה- במחקר, בהוראה ובתרומה לקהילה"

הכנס ייערך במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון בתאריכים 8-9 בספטמבר, 2009. ניתן להגיש הצעות עד ל31.5.2009

לקול הקורא באנגלית

 

Teaching and Learning in a Networked World

הועידה השנתית התשיעית של מרלו תיערך בקליפורניה בתאריכים 13-16 באוגוסט, 2009. ניתן להגיש הצעות עד ה16 בפברואר.


אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
מידענית: הדס שמע