עלון מס' 57 - משאבי מידע ללמידה מתוקשבת
חודש מרץ 2009

מה בעלון?

 

בעלון הנוכחי תמצאו פינה קצרה בנושא Creative Commons, באדיבות הארגון הישראלי לקריאטיב קומונס, מצגת בנושא, ומנוע חיפוש ליצירות המצויות תחת רשיון זה. מלבד זאת, נמצאים גם מאמרים על mLearning (למידה באמצעות טלפונים סלולריים), הרצאות מוקלטות, וספר על שילוב טכנולוגיות חדשות בחינוך.

מאמרים וספרים אלקטרוניים
כלי עזר
פינת Creative Commons
מפגשים וכנסים
מאמרים וספרים אלקטרוניים

 

Integrated Networks: National and International Online Experiences

מאמר המתאר קורס מקוון משותף של שתי קבוצות סטודנטים לגיאוגרפיה לתארים מתקדמים, האחת בארה"ב והשנייה בסין. הקבוצות התקשרו ביניהן באופנים סינכרונים וא-סינכרונים באמצעות פלטפורמות TRACS ו-Blackboard.

 

Availability of Internet Download Lecture Audio Files on Class Attendance and Examination Performance

המאמר עוסק בהשפעת הרצאות מוקלטות על ציוניהם של סטודנטים ועל נוכחות בכיתה. הישגיהם של הסטודנטים, שלא היתה להם גישה להקלטות בסמסטר הראשון של הקורס השנתי, נמדדו בהשוואה להישגיהם בסמסטר השני, בו ניתנה להם גישה להקלטות, ובהשוואה לסטודנטים בשנה לפני כן, שלהם לא היתה גישה כזו. רוב הסטודנטים (91%) השתמשו בהקלטות כתחליף לנוכחות בהרצאות, מה שהוביל, על פי הערכות אנשי הפקולטה, לירידה של כ-25% בנוכחות. למרות הירידה בנוכחות, הציונים עלו בממוצע ב-2% בהשוואה לסמסטר הקודם, וב-4% בהשוואה לשנה הקודמת.

 

Client Mobile Software Design Principles for Mobile Learning Systems 

למידה באמצעות טלפונים סלולריים (mLearning) נתקלת לעתים קרובות במכשולים הנובעים מהטרוגניות של פלטפורמות ומערכות הפעלה, העלות הגבוהה של תקשורת נתונים, מגבלות זיכרון ועוד. המאמר דן במגבלות אלו ומציע חמישה עקרונות עיצוביים למערכות mLearning (נדרש רישום חינם לכתב העת).

 

Implementation of a University Standard for Personal Response Systems

מאמר המתאר את תהליך הבחירה וההטמעה של מערכת 'קליקרים' סטנדרטית באוניברסיטת Kutztown בפנסילבניה. מושם דגש על הדרישות מן המערכת, על הבעיות הטכניות בהטמעת ה'קליקרים' בכיתות, ועל תגובת הסטודנטים והמרצים לחידוש.  

 

Handbook of Emerging Technologies for Learning

ספר שמטרתו לסייע לאנשי חינוך בשילוב טכנולוגיות חדשות לנוכח שתי המהפכות העוברות על החינוך - הקונספטואלית והטכנולוגית. השינוי הקונספטואלי מתבטא במודלים ותיאוריות חדשות של למידה חברתית, ואילו השינוי הטכנולוגי בא לידי ביטוי בלימוד מקוון, רשתות למידה ועוד. הספר טוען כי על החינוך להתאים עצמו למעבר מאינפורמציה מוכנה מראש, שנוצרה בידי מומחים, לצריכה גמישה יותר של אינפורמציה, המתאימה עצמה לצורכי הלומד. לספר יש גם וויקי שתתעדכן בהתאם לצורך.

כלי עזר

Embedr

כלי המאפשר לאגד קטעי וידאו ממקורות כמו Youtube ו- Vimeo לרשימה אחת. האתר מציע גם 'רשימה חכמה' - קטעי ווידאו מ-Youtube המתעדכנים בהתאם לרשימת מילות מפתח שנקבעו מראש.

 

Tools For Tracking a Topic or Issue

עשרה כלים המאפשרים לאתר אזכורים של נושא מסויים בבלוגים, רשתות חברתיות, טוויטר, וברשת בכלל. Backtype, לדוגמה, מאתר תגובות בבלוגים על-פי מילות מפתח ומאפשר לקבל אותן ב-RSS.


פינת Creative Commons

חלק מהזכויות שמורות – ארגון הקריאטיב קומנס

 

קריאטיב קומנס ( Creative Commonsאו CC) הוא ארגון עולמי שמטרתו להעניק אלטרנטיבה ראויה, פשוטה, ברורה ובעיקר ללא עלויות למבנה הקיים של דיני זכויות יוצרים. הארגון מציע רישיונות ייחודיים (רישיונות CC) לפיהם רק "חלק מהזכויות שמורות" וזאת בניגוד למנגנון זכויות היוצרים הקלאסי, המעוגן בחוק זכות היוצרים, על פיו "כל הזכויות שמורות" מרגע שיצירה נוצרה.

 

היוצר יכול להרכיב בעצמו בדרך נוחה ופשוטה את הרישיון המתאים לו ולקבוע אלו שימושים הוא מרשה לציבור לעשות ביצירה, ואלו לא. כך, ניתנת ליוצר שליטה רבה יותר ופשוטה על אופן השימוש המותר ביצירה מחד ומאידך, מושגת מטרת עידוד היצירה, שיתופה והפצתה.

הסניף הישראלי CC|il הוקם בשנת 2004 בחסות המרכז למשפט וטכנולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. הסניף התאים רישיונות CC שונים לחוק הישראלי.

באתר הארגון  ניתן לבחור את רישיון השימוש המתאים מתוך מגוון של  רישיונות אפשריים. הסבר נוסף על הרישיונות עצמם ניתן לראות בקישורית הבאה.

 

הארגון שם דגש על שיווק הפרויקט והטמעת הרעיון האידיאולוגי בישראל. לצד הפעילות השוטפת, החליט הארגון להתמקד בשנתיים הקרובות בפעילות שתביא להנגשת החומר האקדמי בארץ, עד כמה שניתן, באמצעות שימוש ברישיונות CC. על פרויקט "חינוך פתוח" יפורט עוד בהמשך.

 

לשאלות, להרצאות ולהצטרפות לפעילויות הארגון, ניתן ליצור קשר בכתובת הבאה: cc@creativecommons.org.il 

 

Creative Integrity

הרצאה קצרה (20 דקות) המלווה במצגת המסבירה את עקרונות רשיון ה-Creative Commons, חשיבותו בחינוך, והמדיניות בנוגע ל-CC בכמה אתרי שיתוף מדיה גדולים.

 

Creative Commons Search

מנוע חיפוש לחומרים המצויים תחת רשיון הקריאיטיב קומונס. ניתן להגדיר חיפוש לחומרים שאפשר להשתמש בהם למטרות מסחריות ו/או חיפוש של חומרים שניתן לשנותם במגוון אופנים.



מפגשים וכנסים

 יום עיון "בין אנשים למספרים"

יום עיון לרגל פרסום הספר של דר' דני בן-צבי ופרופ' ג'ואן גרפילד Developing Students’ Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice

יום העיון יתקיים ביום שני, 23.3.2009, בשעות 16:00–19:00, במצפור אביבה וסמי עופר, מגדל אשכול, קומה 30, אוניברסיטת חיפה. לפני יום העיון תתקיים סדנא: "פיתוח חשיבה סטטיסטית בגיל הצעיר בסביבה עתירת טכנולוגיה". הסדנא תתקיים במעבדת מחשבים 721 בבנין הראשי, בשעות 15:00–15:45 להרשמה

 

ED-MEDIA 2009 

הועידה, המאורגנת ע"י Association for the Advancement of Computing in Education - AACE

תיערך בהוואי בין ה22-26 ביוני. ניתן להגיש הצעות בקטגוריות שונות ובנושאים כמו נגישות ברשת לבעלי מוגבלויות, תפקידיהם החדשים של התלמיד והמורה, ארכיטקטורות במערכות טכנולוגיות, ועוד. תאריך היעד להגשת הצעות הוא ה-7 באפריל.

 

 International Conference on Interactive Computer aided Learning

הועידה תיערך בוילאך, אוסטריה בין ה-23-25 ביוני. הועידה היא אינטרדיסיציפלינרית ותכלול נושאים כגון למידה שיתופית, מעבדות וירטואליות, למידה מבוססת-ווב, סביבות חינוכיות וירטואליות, וכיו"ב. ניתן להגיש הצעות לתקצירים מורחבים (שני עמודים) עד ה-15 למאי, והצעות למאמרים קצרים, הדגמות, סדנאות וכו' עד ה-29 במאי.

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
מידענית: הדס שמע