עלון מס' 58 - משאבי מידע ללמידה מתוקשבת
 אפריל 2009

מה בעלון?

 

העלון הפעם עוסק בm-learning - למידה באמצעות עזרים ניידים. אנו ממליצים על ספר העוסק בנושא, מאמר המציג אוסף תרחישים של שימוש בטלפונים סלולריים באוניברסיטאות, סקר בנושא קודי QR, ועוד. בעלון גם חלקה השני של פינת הקריאייטיב קומנס, שנושאה פרוייקט "חינוך פתוח" של ארגון קריאייטיב קומנס ישראל. מיט"ל מצטרפת לטוויטר: עקבו אחרינו ב-meital_iucel

 

מאמרים וספרים
כלי עזר
פינת קריאייטיב קומונס - חלק שני
מפגשים וכנסים

מאמרים וספרים

 

Mobile Learning Transforming the Delivery of Education and Training

ספר מקיף העוסק בלמידה באמצעות עזרים ניידים מבחינה תיאורטית ומעשית. החלק הראשון סוקר את המצב בתחום כיום, ומספק מסגרת תיאורטית להתייחסות לנושא, בעוד שהשני והשלישי עוסקים בצדדים המעשיים יותר של mlearning, כמו פיתוח אובייקטי למידה וחקרי מקרה עדכניים.

 

The Revolution No One Noticed: Mobile Phones and Multimobile Services in Higher Education

מאמר המציג אוסף תרחישים של שימוש בטלפונים סלולריים באוניברסיטאות, על ידי הסטודנטים והסגל כאחד. סטודנט יוכל, לדוגמה, לשלוח הודעת טקסט לספריה עם הנושא עליו הוא עובד, ולקבל בחזרה רשימת מאמרים רלוונטיים, עם קישורים לטקסט המלא.

 

"Where Do You Learn?": Tweeting to Inform Learning Space Development

המאמר מתאר מחקר שבו קבוצה קטנה של סטודנטים (15 איש) השתמשה בטוויטר. כל סטודנט נדרש לעדכן את חשבון הטוויטר שלו לפחות שלוש פעמים ביום בנוגע לפעילות הלימודית שלו והמקום בו היא מתרחשת. הסטודנטים נתבקשו גם לכתוב תקצירים ארוכים יותר על נושאים שדיווחו עליהם ושהחוקרים מצאו בהם עניין, ורואיינו ראיון מסכם בסוף הפרוייקט.

 

?Are students ready for QR codes

סקר שנערך באוניברסיטת באת' (Bath) בנושא קודי QR וטלפונים ניידים. נמצא כי בממוצע, רק 10% מן הסטודנטים שמעו על קודי QR (גברים יותר מנשים) וכי רק כשני אחוזים התנסו בעבר בשימוש בהם.

 

Software and internet analysis: Micro-blogging in education 

מאמר על מיקרו-בלוגינג ושימושיו האפשריים בחינוך.

 

What's Your Mobile Project

סיכום תוצאותיו של סקר קצר של ה-NMC על פרוייקטים של שימוש בעזרי למידה ניידים  באוניברסיטאות. מרצה לחשבונאות, לדוגמה, שולח לסטודנטים שלו שאלות באמצעות טוויטר. אם ישיבו בתוך זמן קצוב, יקבלו תוספת ניקוד. במסגרת קורס בביולוגיה, סטודנטים נשלחים לחקור את איזור הקמפוס. הם מצלמים כל ממצא מעניין בטלפונים הניידים שלהם, ומעלים את התמונות לתוכנת מפה אינטראקטיבית.


כלי עזר
Kicklight

כלי המאפשר לסנכרן קטעי וידאו עם אלמנטים ויזואליים חיצוניים להם.

The Ultimate Guide for Everything Twitter

שירות טוויטר חוגג בימים אלו את יום הולדתו השלישי. עם  שבעה מיליון משתמשים וגידול של 1,382 אחוזים לעומת השנה הקודמת, הוא הפך לפופולרי גם בקרב אנשי מקצוע בתחום החינוך. המדריך בקישור מכיל עצות בסיסיות לשימוש בטוויטר ומילון מונחים.

 

Tips, Apps and Resources for Teachers on Twitter

רשימה של 100 עצות, כלים ומשאבים שנועדו לסייע למחנכים להשתמש בטוויטר בהקשרים של למידה.

 


פינת קריאייטיב קומונס - חלק שני

 

שינויים בהסדרי הידע

פרויקט "חינוך פתוח" של ארגון קריאטיב קומנס ישראל  "Creative Commons Israel – CC|il" יוצא לדרך.

 

המעבר לעידן המידע הביא עימו את האפשרות הטכנולוגית ליצור סביבת חינוך פתוחה באמצעות הנגשת יצירות של חומרים לימודיים כגון: מחקרים, מאמרים, הרצאות ומערכי שיעור, סיכומים ועוד (להלן: "יצירות"). בזכות הטכנולוגיה, מרחק ואמצעים אינם מהווים עוד מכשול לשימוש במשאבים האינטלקטואליים והיצירתיים האינסופיים שיש למין האנושי להציע. ככל שיותר יצירות תהינה בחוץ, יותר יצירות חדשות תיווצרנה. אולם, ככל שהדבר נוגע להנגשת היצירות בפועל – הרי שטכנולוגיה לחוד ומשפט לחוד.  

תחת משטרו של חוק זכות היוצרים, נוצרים "מחסומים" באוטוסטראדת המידע, שכן, מוענקת ליוצר, באופן אוטומאטי, זכות משפטית בלעדית על היצירה.

פרויקט "חינוך פתוח" של ארגון קריאטיב קומנס מנסה להקים גשרים מעל אותם המחסומים. מטרת הפרויקט היא לעודד את אנשי האקדמיה להנגיש את היצירות שבאמתחתם באמצעות שימוש ברישיונות הארגון. באמצעות רישיונות אלה היוצר יכול לקבוע את תנאי השימוש ביצירה שלו, הרצויים לו, ללא עלות ובדרך נוחה ופשוטה.

בנוסף, בכדי לשמור על "תנועה זורמת" בתחום ההוראה, החליט המחוקק בחוק זכות יוצרים שנכנס לתוקף בשנה החולפת, לאפשר "שימוש הוגן" ביצירות מוגנות גם למטרות הוראה. גבולותיו של אותו "שימוש הוגן" אינם ברורים ונהירים דיים, וכך נגרמת עדיין רתיעה משימוש מותר ביצירות. פרויקט "חינוך פתוח" ינסה אף לספק מידע באשר לגבולות הגנת "השימוש ההוגן" בתחום ההוראה.

 

עדכונים על הפרויקט ניתן לראות באתר הארגון.

 

לחלקה הראשון של הפינה

מפגשים וכנסים

הנדסת תוכנה פוגשת עיצוב

תערוכה בנושא מציאות מדומה בשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ועיצוב. התערוכה תיפתח ביום חמישי, ה23.4 בשעה שמונה בערב.

 

Dynamic Visualizations

מרכז צ'ייס יקיים ב- 5-6 למאי סדרת הרצאות וסדנאות אורח של פרופ' מרשה לין מאוניברסיטת ברקלי, שיעסקו בויזואליזציה מדעית ויישומה בהוראה ולמידה. ההשתתפות ללא תשלום, על בסיס הרשמה מראש

להרשמה

 

כנס ויקיפדיה-אקדמיה 

הכנס יתקיים ב-3 במאי באוניברסיטת ת"א, ויעסוק בשילוב מיזמי ויקיפדיה במערכת החינוך והאקדמיה בישראל. ההשתתפות חופשית לנרשמים מראש.

 

ConnectEd Summit

מצגות וקטעי וידאו ואודיו מהועידה, שנערכה ב-26-27 בפברואר ועסקה בשימושיהם הפוטנציאליים של עזרי למידה ניידים.

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
מידענית: הדס שמע