עלון מס' 59 - משאבי מידע ללמידה מתוקשבת
מאי 2009

מה בעלון?

בעלון הפעם קול קורא להגשת תקצירים לכנס מיט"ל השביעי, שיערך ב-14 באוקטובר, 2009. נושא הכנס השנה הוא "עולם המידע הפתוח". העלון כולל גם מאמר תגובה לפרסומים לפיהם יש קשר בין שימוש ברשתות חברתיות לציונים נמוכים יותר, מאמר המתאר את תהליך הטמעת ההוראה המקוונת עד כה באוניברסיטת תל-אביב, דיווח על ערוץ וידאו חדש של Merlot ועוד. ניתן לעקוב אחרינו בטוויטר.

 

 

קול קורא להגשת תקצירים לכנס מיט"ל 2009 - עולם המידע הפתוח
מאמרים
כלים ועזרים
מפגשים וכנסים
קול קורא להגשת תקצירים לכנס מיט"ל 2009 - עולם המידע הפתוח
הכנס הארצי השנתי השביעי של מיט"ל, על שם פרופ' נחמיה לבציון ז"ל, ייערך השנה בשנקר- בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, ביום רביעי, כ"ו בתשרי תש"ע, 14.10.2009. הכנס הוא מפגש ארצי רב משתתפים הנערך אחת לשנה באחד המוסדות האקדמיים החברים במיט"ל, ויתמקד בתיאור ההישגים והאתגרים הקיימים בלמידה מתוקשבת בחינוך הגבוה ובסימון כיווני התפתחות לעתיד לבוא בארץ ובעולם. הכנס יכלול הרצאות בנושא שילוב תקשוב בהוראה אקדמית בישראל, תערוכת פוסטרים ומצגות ויום קודם לכן סדנאות.

בראש ועדת התוכנית יעמוד השנה פרופ' עמנואל גרינגרד (emanuel@mail.shenkar.ac.il), מהמחלקה להנדסת תוכנה ומנהל היחידה להוראה מקוונת בשנקר. פרטים נוספים אפשר למצוא באתר הכנס. ניתן להגיש תקצירים עד ה-16 ביולי.

קישור לקול קורא להגשת תקצירים לכנס.

מאמרים
Facebook and academic performance: Reconciling a media sensation with data

מאמר המוקדש בחלקו לסנסציה התקשורתית שאירעה בעקבות הצגה של מחקר בכנס (כפוסטר) שמצא קשר בין שימוש בפייסבוק ובין ציונים נמוכים יותר אצל סטודנטים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים.  המאמר טוען, בין השאר, כי המדגם במחקר זה אינו מייצג את אוכלוסיית הסטודנטים הכללית, וכי המחברים התעלמו מגורמים אחרים, מלבד שימוש ברשת החברתית, שיכלו לגרום להבדל בציוניהם של הסטודנטים. לאחר סקירת שלושה מחקרים נפרדים, הגיעו החוקרים למסקנה כי, בהתבסס על מחקרים אלו, אין קשר בין שימוש בפייסבוק והישגים אקדמיים.

 

Assessing Student Participation in an Online Graduate Course

המחקר, שנערך בג'מייקה, העריך את השתתפותם הפעילה של סטודנטים בפגישות מקוונות ואת הקשר בין השתתפות להישגים לימודיים. אוכלוסיית המחקר כללה סטודנטים לתארים מתקדמים בקורס לשיטות מחקר שניתן בשלושה מועדים שונים, ובסך-הכל 75 סטודנטים. נמצא שהקשר בין השתתפות מקוונת ובין פיתוחה של הצעת מחקר לפרוייקט, שהייתה המשימה הסופית בקורסים, היה נמוך ובלתי משמעותי. המחבר הסיק גם כי השתתפות מקוונת פעילה בקורס תלוייה בגורמים כמו דרישות מוגדרות, פיקוח, ותגמול על ההשתתפות.  

 

 

 Research Insights from a Decade of Campus-Wide Implementation of Web-Supported Academic Instruction at Tel Aviv University

מאמר המתאר את תהליך הטמעת ההוראה המקוונת באוניברסיטת תל-אביב מן ההיבטים המוסדיים והפדגוגיים. במהלך שנות הפרוייקט (2000-01 עד 2007-08) גדל פי עשרה מספר הקורסים הנלמדים באוניברסיטה שלהם נוכחות ברשת, מ-346 ל-4,395 (מתוך כ-6,000). המחקר מצא כי ניצול הפוטנציאל הטמון ברשת לצרכים לימודיים תלוי במידה רבה במנחה הקורס, ועורכיו מאמינים כי הפרוייקט הוא תחילתו של תהליך שישפר בצורה משמעותית את ההוראה באוניברסיטה.

 

Collaboration and Learning with Wikis in Post-Secondary Classrooms

המאמר מתאר מחקר בו שתי קבוצות סטודנטים נדרשו להשתמש בויקי במהלך קורס. בקבוצה הראשונה נדרשו הסטודנטים להוסיף מונחים חשובים שנתקלו בהם במהלך לימודיהם לויקי, על מנת ליצור מילון מונחים לקורס. הקבוצה השנייה השתמשה בויקי כארכיון לעבודות ומטלות שניתנו לסטודנטים. המחקר מצא שלמרות שהוויקי נועדה לשימוש ככלי שיתופי, היא יעילה גם בשימושים פדגוגיים שאינם דורשים מידה רבה של שיתוף פעולה.

 

Middle East Regional Focus Issue

יצא לאור גיליון מיוחד של IRRODL, המוקדש למזה"ת. בגיליון מאמרים על למידה מתוקשבת בירדן, טורקיה, וכמובן ישראל.

כלים ועזרים
Merlot Youtube Channel

ערוץ הוידאו החדש של מרלו ביוטיוב מציע סרטוני הדרכה לשימוש בסביבת מרלו, הרצאות מכנסי מרלו קודמים, ועוד.

 

Directory of Learning Professionals (& Others) on Twitter

רשימה של למעלה מאלף משתמשים בטוויטר שהינם  מומחים ללמידה והוראה בחינוך, בארגונים ובחברות.

 

LinkedIn SuperGuide -Tutorials, Tips and Tools

אוסף מדריכים, עצות וכלים לרשת החברתית המקצועית LinkedIn. האוסף כולל קישורים למדריכים המייעצים כיצד לבנות ולנהל קשרים מקצועיים ברשת,

 

An expert's guide to YouTube

מדריך YouTube המלמד כיצד להפיק את המירב מן המאפיינים המתקדמים של אתר YouTube ומאפליקציות צד שלישי לחיפוש, צפייה ושיתוף של קטעי וידאו מן האתר.

מפגשים וכנסים

8th World Conference on Mobile and Contextual Learning

הועידה תיערך בין ה26-30 באוקטובר באורלנדו, פלורידה. נושאי הועידה יכללו, בין השאר, אתיקה בלמידה באמצעות עזרים ניידים, טכנולוגיה ניידת לתמיכה בלמידה מרחוק, ולמידה מבוססת-מיקום.

 

EDEN 2009 - Innovation in Learning Communities

הועידה השנתית של EDEN תיערך ביוני בין ה-10 ל-13 בחודש בגדנסק, פולין, ותעסוק בקשרים שבין חדשנות וכושר המצאה ללמידה. ההרשמה תיסגר בראשון ליוני.

 

Preparing for a Creative Society

הרצאות אורח של פרופסור מיץ' רזניק וגברת קארן בראנן מ-MIT, מטעם מרכז צ'ייס. ההרצאות תתקיימנה ביום חמישי, ה-11 ביוני 2009 בין 10:00-11:45 במרכז הבינתחומי הרצליה.

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
מידענית: הדס שמע
מיט"ל בטוויטר: meital_iucel