עלון מס' 60  - משאבי מידע ללמידה מתוקשבת
יוני 2009
מאו"ר - מאגר אובייקטי למידה ברשת
מיט"ל ואיגוד האינטרנט הישראלי חתמו לאחרונה על הסכם לשיתוף פעולה עם MERLOT ביצירת מאגר אובייקטי למידה. המאגר יקרא מאו"ר- מאגר אובייקטי-למידה ברשת, ובאנגלית MAOR
(Meta-data and Object Repository) ויכיל מטה-דטה של אובייקטי למידה שיוכנסו דרך פורטל מקומי בעברית.
תזכורת - קול קורא לכנס מיט"ל

הכנס הארצי השנתי השביעי של מיט"ל, על שם פרופ' נחמיה לבציון ז"ל, ייערך השנה בשנקר- בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, ביום רביעי, כ"ו בתשרי תש"ע, 14.10.2009. הנושא המרכזי השנה הוא "עולם המידע הפתוח". נושא זה זוכה לאחרונה להדגש רב בין היתר בעקבות זמינות חומרי למידה חופשיים בפרויקטים כגון OCW (Open CourseWare), ספרי הלימוד החופשיים של CNX, מיזם "פאר" של האוניברסיטה הפתוחה, וכן כל אותם אתרים שפתחו את שעריהם במתכונת CREATIVE COMMONS. למכלול זה כמובן מתווסף פרויקט מאו"ר של מיט"ל ואיגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף עם  MERLOT שמטרתו ליצור מסד נתונים של מידע-על  Metadata)) לחומרי למידה בעל מנשק בעברית.

 

ניתן להגיש תקצירים לכנס עד ל-16 ביולי.

קול קורא

אתר הכנס

מאמרים בנושא אובייקטי למידה ומשאבי תוכן פתוחים

 

The Language of Digital Learning Objects: A Cross-disciplinary Study

מאמר העוסק בשימוש בשפה בדיסציפלינות שונות. במאמר נותחו קרוב לאלף ושבע-מאות ביקורות עמיתים (peer-reviews) ממאגר MERLOT מתחומי מדעי הטבע, החינוך והרוח, על מנת לקבוע מהם המאפיינים הלינגוויסטיים של הביקורות בכל דיסציפלינה. המאמר ניתח את ההבדלים לפי תדירות חזרתן של מילים בביקורות, הקשרים, מאפיינים תחביריים, ועוד.

 

Supporting the Quality of Learning Objects Through Their Ranking Visualization

המאמר מציע מתודולוגיה לדירוג איכותם של אובייקטי למידה, ומציג את כלי ה-HEODAR (ראשי התיבות של Reusable Learning Object Assessment Tool בשפה הספרדית) הנותן אפשרות מעשית להערכת האובייקט בהתבסס על הקריטריונים במאמר. המאמר דן גם בשילוב של הכלי במערכת מודל (Moodle).

 

A Decade of Development

הסטוריה קצרה של משאבי התוכן הפתוחים (Open Educational Resources) מראשית דרכם מנקודת המבט המשפטית - מרשיון ה- GPL ועד לרישיונות הקריאיטיב קומנס, סקירה של מספר פרוייקטים פופולריים כיום, כדוגמת Connexions ,MIT Open Course Ware וה-WikiEducator. בסיום המאמר מוצגים האתגרים העומדים בפני אלו המעוניינים לפתוח משאבי תוכן, כמו איכות אובייקטי הלמידה במאגר ומימון לפרוייקט.   

 

A Preliminary Analysis of Software Engineering Metrics-based Criteria for the Evaluation of Learning Objects Reusability

המאמר מציע שיטה להערכה כמותית של התאמתם של אובייקטי למידה לשימוש חוזר על פי מבנה האובייקט והמטה-דטה שלו. הקריטריונים בהם נמדד האובייקט הם, בין היתר, היכולת להעבירו בין פלטפורמות ומערכות, גודלו, התלות שלו באובייקטי למידה אחרים, וטווח הגילאים לו הוא מיועד. 

 

Patterns of Learning Object Reuse in the Connexions Repository

עבודת דוקטורט הבוחנת את דפוסי השימוש והשימוש החוזר של אובייקטי למידה במאגר Connexions  של אוניברסיטת רייס (Rice). הממצא הבולט ביותר הוא כי רק כרבע מן האובייקטים במאגר מנוצלים לשימוש חוזר. מנחה העבודה מתמצת בפוסט בבלוג שלו את התוצאות העיקריות. 

 

Open & Distance Education and eLearning   

גיליון חופשי לציבור של כתב העת Open Learning, העוסק במשאבים חינוכיים פתוחים. הגיליון כולל מאמר המתאר את היווצרות קונסורציום התוכן הפתוח (OpenCourseWare Consortium), חקרי מקרה של פתיחת תוכן לציבור באוניברסיטאות, ומאמר בנושא חשיבותם של הרשיונות הפתוחים.

כלי עזר
Wikify

כלי המאפשר לקשר אוטומטית מושגים בטקסט להגדרותיהם בוויקיפדיה.

University-Based Open Educational Resources Projects

ויקי המכילה רשימה של פרוייקטי Open Educational Resources) OER) באוניברסיטאות. הרשימה מתמקדת נכון לזמן זה באוניברסיטאות ששפתן היא אנגלית בלבד.

The Twitter Guide Book

מדריך למשתמש בטוויטר, הכולל שימושים בסיסיים בכלי ונושאים מתקדמים יותר כמו שיתוף, בניית קהילה, וניהול שטף ההודעות.

Plagium

כלי המשווה בין טקסט מוכנס (באמצעות תיבת הטקסט באתר או בקישור) לבין שאר הרשת, במטרה לגלות פלגיאטים. מהתנסות קצרה, נראה שהכלי זקוק לפסקה או שתיים לפחות על מנת לפעול כיאות, וכי יכולתו לאתר טקסטים בעברית נופלת באופן ניכר מיכולת האיתור שלו באנגלית.

 

בלוגים

Repository Man

הבלוג של לס קאר (Les Carr) מנהל אתר ההפקדה של בית הספר לאלקטרוניקה ולמדעי המחשב באוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה. בפוסט מעניין במיוחד,קאר משווה בין המאגרים המוסדיים הפעילים ביותר בבריטניה ובארה"ב. ייחודה של שיטת הדירוג הוא בכך שהיא מתבססת על מספר הימים בשנה בהם נעשו הפקדות במאגר, ולא על כמות החומרים שבו, על מנת לבדוק פעילות מתמשכת וקבועה.

אם המידע בעלון שימושי עבורכם - העבירו אותו גם לעמיתיכם.
 
מידענית: הדס שמע
מיט"ל בטוויטר: meital_iucel