עלון משאבי מידע ללמידה מתוקשבת - מס' 63
נובמבר 2009 עלון מס' 63
מה בעלון?

בעלון נובמבר אנו מדווחים על קול קורא חדש להגשת הצעות לקרן המחקר של מיט"ל. בעלון גם קישורים למצגות, פוסטרים ותמונות מכנס מיט"ל השביעי שנערך בחודש הקודם. כמו כן בעלון מדריך בלתי רשמי למשתמשי ,Google-Wave אפליקצית שיתוף חדשה מבית גוגל, דו"ח מבית  Educauseעל הרגלי השימוש בטכנולוגיה של סטודנטים לתואר ראשון ומאמר המתאר פיתוח מודל לחישוב עלות-תועלת של שימוש ברשת האינטרנט בקורסים ויישומו באוניברסיטת ת"א. 

כנס מיט"ל השביעי

כנס מיט"ל השביעי, "עולם המידע הפתוח", ע"ש פרופ' נחמיה לבציון ז"ל נערך השנה בשנקר - בי"ס גבוה להשכלה ועיצוב. בכנס נכחו כ-300 משתתפים, רובם אנשי מוסדות להשכלה גבוהה, וניתנו כ-40 הרצאות בנושאי ההוראה המתוקשבת.

 

בכנס הוצג לראשונה אתר -מאו"ר מאגר אובייקטי למידה ברשת, הפועל בשיתוף עם מאגר MERLOT 

 

קישור למצגות הכנס לפי מושבים:

מושב ראשון

מושב שני

פוסטרים

הרצאת נעילה

 

תמונות מן הכנס

 

קרן המחקר של מיט"ל - קול קורא תש"ע
בשנת הלימודים תש"ע תמשיך מיט"ל להפעיל קרן מחקר, שמטרתה לעודד מחקר מקורי ואיכותי בתחום שילוב התקשוב בהוראה האקדמית. הקרן תעניק השנה חמש מלגות מחקר בסך של עד 12,000 ש"ח לכל מלגה. מענק המחקר יינתן לשנה אחת בלבד. הקרן מיועדת לחוקרים ממוסדות אקדמיים החברים במיט"ל, אשר יעמיקו באמצעות מחקר אמפירי את הידע הקיים בתחום שילוב טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי הוראה ולמידה במערכת ההשכלה הגבוהה.

 

המועד האחרון להגשת הצעות חל בשעה 12:00, ביום ו', א' בטבת, תש"ע; 18/12/2009.

 

לפרטים נוספים

מאמרים

The Complete Guide to Google Wave

מדריך בלתי רשמי ל-Google Wave. ה-Wave הוא כלי חדש מבית גוגל, המאפשר עבודת רשת משותפת בין משתמשים. בשלב זה  נדרשת הזמנה כדי להצטרף לשירות. המדריך מציע עצות באשר להתחלת השימוש בתוכנה, ארגון ה-Waves, הוספת תוכן ואפילו נספח קצר העוסק בפונקציות שאינן כלולות כרגע בתוכנה.

 

Open Textbook Proof-of-Concept via Connexions

מאגר Connexions של אוניברסיטת Rice, שהוזכר בעלון בעבר, משמש גם כפלטפורמה להוצאה לאור של ספרי לימוד פתוחים. המאמר מתאר פרויקט משותף למאגר ולקונסורציום של קולג'ים קהילתיים למען משאבים חינוכיים פתוחים (CCCOER) לעיבוד מספר ספרי לימוד במתמטיקה וסטטיסטיקה לספרים מקוונים ופתוחים לציבור, ומפרט את הלקחים שנלמדו ואת המשוב שהתקבל ממרצים וסטודנטים.   

 

The ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2009

מחקר מקיף מבית Educause על הרגלי השימוש בטכנולוגיה של סטודנטים לתואר ראשון. בין השאר, נמצא כי כ-44% מן הסטודנטים העלו חומר לאתרי וידאו וכ-35% מהם מקשיבים לפודקאסטים. כ-80% מן הסטודנטים בשנה הראשונה של לימודיהם הם בעלי מחשב נייד בן שנה או פחות. רק סטודנט אחד מעשרה משתמש בטלפון הסלולרי שלו או בעזרים ניידים אחרים ללמידה בכיתה.

 

Implementing a Cost Effectiveness Analyzer for Web-Supported Academic Instruction: A Camplus Wide Analysis

המאמר מתאר פיתוח מודל לחישוב עלות-תועלת של שימוש ברשת האינטרנט בקורסים ויישומו באוניברסיטת ת"א.  בין הקריטריונים שנבדקו היו עלות התשתית הטכנולוגית, יעילותם של תהליכי ההוראה והלמידה והשיפור בהישגים כתוצאה מהעשרת סביבת הלמידה. המאמר הוא מעין משלים למאמר קודם שדווח עליו בעלון, שעסק בהטמעת ההוראה המקוונת באוניברסיטת ת"א.

 

To Friend or Not to Friend:  Academic Interaction on Facebook

המחקר נערך בקרב סטודנטים משתמשי פייסבוק ובדק את הרגליהם וגישותיהם לשימוש ברשת. כשני שליש מן המשיבים דיווחו כי יש להם יותר ממאתיים חברים בפייסבוק ולכשלושים אחוזים יש חבר שנמנה על צוות הפקולטה. נמצא כי הסטודנטים מעדיפים לתקשר עם מרצים ומדריכים דרך הדוא"ל, לאחר מכן בשעות המשרד, ורק לאחר מכן באמצעות פייסבוק.

כלי עזר

Open Textbooks

רשימה של ספרי לימוד פתוחים, בנושאים הנעים מאנתרופולוגיה ועד לסטטיסטיקה. לאחרונה התווספה לרשימה כמות נכבדת של ספרים חדשים. כאן ניתן למצוא ביקורות על ספרי לימוד פתוחים.

 

UNESCO OER Toolkit

"ארגז כלים" של אונסק"ו לשיתוף אובייקטים חינוכיים פתוחים. המדריך נועד ברובו לאנשי אקדמיה המעוניינים להשתמש בחומרים פתוחים, או המעוניינים לשתף חומרים שיצרו. כמו כן עוסק המדריך בהקמת מאגרי OER מוסדיים.

 

Why You Shouldn't Use PowerPoints in (Most) Online Courses

פוסט מקיף בבלוג על הסיבות בשלהן השימוש במצגות בקורסים מקוונים בדרך-כלל אינו מומלץ .המחברת טוענת כי מצגות שנבנו להעברה בכיתה, אפילו הטובות שביניהן, אינן מתאימות ללמידה עצמית בקורס מקוון, וממליצה על הקמת דפי רשת כדרך להעברת החומר הנלמד

Microsoft Academic Search

מנוע חיפוש חדש מבית מיקרוסופט, המתמקד במאמרים מדעיים. המנוע נמצא עדיין בגרסת בטא וניתן לאחזר באמצעותו בעיקר מאמרים מתחום מדעי המחשב.   

פודקאסט

Blackboard, Moodle, and Sakai

הקלטת וידאו (כ-53 דקות) של פאנל מועידת Educause השנתית בנושא LMS בחינוך הגבוה והמעבר מ-LMS מסחרי לפתוח. המשתתפים הדגישו במיוחד את חשיבות התמיכה במערכת (התקנה, הטמעה, טיפול בתקלות וכדומה), במיוחד בתקופת המעבר בין מערכות. אחת המסקנות שעלו מן הפאנל היא כי היכולת לקבל תמיכה מספקים שונים לאותה המערכת מהווה יתרון חשוב של תוכנות הקוד הפתוח.

מפגשים וכנסים
Emerging Technologies for Online Learning

קול קורא להגשת הצעות לסימפוזיון משותף ל-Sloan Consortium, MERLOT ו-MoodleMoot שיערך בתאריכים 20-23 ביולי 2010. התאריך האחרון להגשת ההצעות הוא 18 בינואר, 2010.

 

חיפוש מתקדם
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט