עלון מס' 64 (סיכומי שנה ותחזיות לעתיד, עלות פתיחת קורסים מקוונים לציבור, קול קורא לכנס מיט"ל, ינואר 2010)
 עלון מס' 64 - ינואר 2010
מה בעלון?
בעלון ינואר תמצאו דיווח על דו"ח הוריזון 2010, עבודת דוקטורט הבוחנת את ההשפעה של פתיחת קורסים מקוונים לציבור על הרישום לאותם הקורסים, מדריך לטוויטר, סיכומי שנה ותחזיות לעתיד. בעלון קול קורא לכנס מיט"ל השמיני שיערך ב-30 ביוני, 2010 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

 

כנס מיט"ל השמיני
מאמרים
סיכומי שנה ותחזיות לעתיד
כלי עזר
מפגשים וכנסים
כנס מיט"ל השמיני

הכנס הארצי השנתי השמיני של מיטל  " עולם המידע הפתוח", ע"ש פרופ' נחמיה לבציון ייערך השנה באוניברסיטה הפתוחה, קמפוס רעננה, ביום רביעי, י"ח בתמוז תש"ע, 30.06.2010.

 

ועדת התוכנית מזמינה בזאת הצעות להרצאות, פוסטרים וסדנאות בהתאם לקריטריונים המופיעים בקול קורא. את ההצעות יש להגיש באמצעות אתר הכנס בלבד. פרטים נוספים באתר הכנס.  

 

 

 

מאמרים
Podcasting: A Stepping Stone to Pedagogical Innovations

מחקר שנערך באונ' ויסקונסין-מדיסון ובמסגרתו קיבלו מרצים מענקים לרכישת ציוד שאיפשר להם להקליט פודקאסטים ויעוץ מצוות תמיכה טכנולוגי. מבין המרצים שנסקרו השיבו כמעט 80% כי הפודקאסטים שינו את הדרך בה הם מלמדים. הקלטה ועריכה של וידאו נעשתה בדרך-כלל ע"י שימוש בתוכנת Audacity ופרסום הפודקאסטים  נעשה באמצעות iTunesU. בדומה למחקרים אחרים בתחום, נמצא כי רוב הסטודנטים הקשיבו לפודקאסטים על מנת להתכונן לבחינה, לערוך חזרה על החומר הנלמד בכיתה, ולהבהיר לעצמם בצורה טובה יותר את תכני השיעור. 

 

Learning From a Distance: The Experience of Remote Students 

המאמר מתאר מחקר שנערך בקרב סטודנטים הלומדים מרחוק לקראת תואר ראשון ותארים מתקדמים באוסטרליה ומגיעים לקמפוס לעיתים נדירות, אם בכלל. נמצא כי רוב הסטודנטים הלומדים מרחוק הנם מבוגרים יחסית ועובדים במשרה מלאה בנוסף ללימודיהם באוניברסיטה. הסטודנטים שרואיינו במסגרת המחקר דיווחו על קשיים כגון תחושת בידוד, חוסר בקשר פנים-מול-פנים וחוסר ביטחון ביכולתם להתמודד עם הטכנולוגיה המשמשת לקשר עם האוניברסיטה. בנוסף, הסטודנטים חשו כי הסגל אינו מודע דיו לבעיות הניצבות בפניהם.

 

The Seventh Horizon Report

כמדי שנה דו"ח Horizon מנסה לחזות את ההתפתחויות הטכנולוגיות בחינוך המתוקשב בשנים הקרובות. בין השאר חוזה הדו"ח כי מציאות מועצמת (Augmented Reality) תהפוך לחלק מתהליך הלמידה בתוך שנתיים עד שלוש. כלי מציאות מועצמת כוללים, למשל, את SkyMap של גוגל, המספק מידע אסטרונומי כאשר המשתמש צופה בשמים דרך עדשת המצלמה בטלפון הסלולרי. הדו"ח דן גם במחשוב מבוסס-מחוות (Gesture-Based computing) שבמסגרתו התקשורת עם המחשב נעשית באמצעות תנועות גוף. בפוסט בבלוג שלו, מומחה הלמידה המקוונת טרי אנדרסון מביט לאחור, אל דו"ח Horizon הראשון (2004) ובודק אלו מהתחזיות בדו"ח אכן התממשו.

Exploring  the Potential Perceptions of Social Networking Systems in University Courses 

המאמר מתאר את תוצאותיו של סקר שבחן את עמדותיהם של סטודנטים לתואר ראשון בחינוך ביחס לשימוש ברשתות חברתיות, ובמיוחד פייסבוק, בקורסים אוניברסיטאיים. נמצא כי כ-95% מהסטודנטים השתמשו בפייסבוק, וכ-74% השתמשו בפייסבוק מספר פעמים ביום. יותר משלושה רבעים מן הסטודנטים התקשרו עם חבריהם לקורסים באמצעות הפייסבוק. הסקר העלה גם כי רבים מן הסטודנטים חשו ששימוש בפייסבוק למטרות לימודיות יסיח את דעתם מן הלמידה, וכי הגבול בין חייהם האישיים והמקצועיים עלול להטשטש. מנגד, ציינו הסטודנטים את הקלות והנוחות של השימוש בפייסבוק, ורובם הסכימו כי השימוש ברשת ישפר את התקשורת בין הסטודנטים למרצים ובין הסטודנטים לבין עצמם.

The Impact of Opencourseware on Paid Enrollment in Distance Learning Courses

עבודת דוקטורט מאוניברסיטת בריגהם יאנג הבוחנת את עלות הפתיחה של קורסים מקוונים לציבור וההשפעה שיש לפתיחת קורסים אלה על הרישום (בתשלום) לאותם הקורסים. נמצא כי ששת הקורסים שנפתחו (שלושה המיועדים לבה"ס התיכון ושלושה ברמה אוניברסיטאית) הניבו 445 נרשמים בתשלום לאותם הקורסים בתקופה של ארבעה חודשים. מסקנת המחקר היא שיתכן כי פתיחת חומרים לא רק שאינה גורמת למוסד להפסדים, אלא הינה  כדאית מבחינה כלכלית.

סיכומי שנה ותחזיות לעתיד
 Best Educational Blogs of 2009

הרשימה כוללת 100 בלוגים מומלצים בתחום החינוך לפי קטגוריות

 

Great Expectations for e-learning in 2010

טוני בייטס, מומחה ללמידה מקוונת, סוקר את המגמות בתחום שיהפכו משמעותיות ב-2010. הוא מנבא כי ברזיל והודו יהיו בין המובילות העולמיות בשימוש בלמידה מקוונת, כי השילוב של למידה באמצעות עזרים ניידים (כמו טלפון סלולרי) ולמידה מקוונת באמצעות מחשב יהפוך נפוץ יותר ויותר, ועוד.

 

 Technologies Educators Should Watch in 2010

רשימה ובה 14 כלים טכנולוגיים לשיפור ההוראה והלמידה. בין הכלים "Poll Everywhere", שמאפשר למשתמש ליצור סקרים ולקבל תוצאות באמצעות הטלפון הסלולרי והאינטרנט ו-Sliderocket, כלי ליצירה ועריכה של מצגות מקוונות.

כלי עזר

eLearning Templates – 20 Resources : eLearning Technology

רשימה המקבצת תבניות פאוור פוינט, כלים ועצות לבניית מצגת שמטרתם לשפר את העברת החומר בלימוד המקוון.


The Complete Guide to Getting the Most out of Twitter

המדריך כולל מונחים הקשורים בטוויטר, אתיקת שימוש בכלי וכלים שנועדו לשפר את חווית המשתמש. Remember the Milk , לדוגמה, הוא שירות שמאפשר ניהול מטלות באופן מקוון וניתן לעדכון דרך טוויטר. Twittercal מאפשר להוסיף אירועים ל-Google Calendar דרך טוויטר.

מפגשים וכנסים
Creative Common Licensing and Open Educational Resources

סמינר רשת בנושא רשיונות קריאיטיב קומונס וכיצד הם משתלבים בעתיד החינוך. הסמינר יערך ב-24 במרץ והינו ללא תשלום (יש להירשם מראש).

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט