עלון מס' 70, דצמבר 2010
מה בעלון?

 בעלון דצמבר אנו מדווחים על מאמר מאוניברסיטת ת"א המתאר את התפשטות השימוש ברשת בהוראת קורסים אקדמיים מנקודת המבט הארגונית, על הדו"ח השמיני של קונסורציום Sloan בנושא מצב החינוך המקוון באקדמיה האמריקאית, על מצב הלמידה מרחוק בפורטוגל ועוד. כמו כן אנו שמחים להודיע כי מיט"ל התקבלה כחברה בקונסורציום ה-OCW העולמי.

קרן המחקר של מיט"ל - קול קורא תשע"א
קרן המחקר של מיט"ל מבקשת לעודד מחקר מקורי ואיכותי בתחום שילוב התקשוב בהוראה האקדמית ומעניקה השנה חמש מלגות לחוקרים ממוסדות חברי מיט"ל.  ניתן להגיש הצעות עד ה-28 לינואר, 2011.

לפרטים

 

מאמרים

Diffusion of  Web Supported Instruction in Higher Education – The Case of  TAU

המאמר מתאר אחד מן ההיבטים של מחקר מקיף בן שמונה שנים (07/08-00/01) שנערך באונ' ת"א ועסק, בין השאר, בהתפשטות השימוש ברשת בהוראת קורסים אקדמיים מנקודת המבט הארגונית. נמצא כי מספר המרצים המשתמשים בשירותי Virtual TAU עלה מ-5% ל-77% במהלך שנות המחקר. החוקרים מעריכים כי שיעור השימוש ברשת בקורסים גבוה אף יותר, מאחר ומרצים במדעים המדויקים מעדיפים להשתמש באתרי אינטרנט ייחודיים להם ולא במערכת HighLearn.  

 

Online Education in the United States,  2010

הדו"ח השמיני של קונסורציום Sloan על מצב החינוך המקוון באקדמיה האמריקאית. הדו"ח מבוסס על יותר מ-2,500 קולג'ים ואוניברסיטאות, המייצגים יחד כ-80% מן הרישום למוסדות השכלה גבוהה בארה"ב. בסתיו 2009 למעלה מ-5.6 מיליוני סטודנטים אמריקאים למדו לפחות קורס מקוון אחד, עלייה של כמעט מיליון סטודנטים לעומת השנה הקודמת. שלושה רבעים מן המוסדות דיווחו כי השפל הכלכלי הגדיל את הדרישה ללימוד מקוון.

 

Higher Education Distance Learning in Portugal - State of the Art and Current Policy Issues

המאמר מבוסס על דו"ח שהוגש לאחרונה למשרד החינוך הפורטוגזי באשר למצב הנוכחי של הלמידה מרחוק במדינה. לפי המאמר, פורטוגל נמצאת בפיגור ביחס למדינות אירופיות אחרות, כאשר פחות מ-3% מן הסטודנטים רשומים בתוכניות ללימוד מרחוק. עם זאת, יותר ויותר מוסדות פורטוגזים להשכלה גבוהה מאמצים שילוב של קורסים פנים-מול-פנים וקורסים מקוונים. המאמר מונה את יתרונות הלימוד מרחוק וממליץ להשקיע בהרחבה משמעותית של הלמידה מרחוק בפורטוגל.

 

ADOBE Flash Lite-Based Online Laboratory for Mobile Phones

המאמר (נדרש רישום ללא תשלום) מתאר אפליקציה לטלפונים ניידים "חכמים" המאפשרת לסטודנטים להנדסה לבצע ניסויים כהשלמה למעבדות בהן הם נוכחים באופן פיזי. הסטודנט יכול לבחור מבין מספר ניסויים אפשריים המוצעים על ידי האפליקציה ולהריץ את הניסוי תוך שימוש בפרמטרים שהכניס. במידת הצורך, ניתן לחזור על הניסוי עם פרמטרים שונים במהלך משבצת זמן שנבחרה מראש ולאחר מכן נסגרת האפליקציה אוטומטית. האפליקציה פותחה על מנת לאפשר לסטודנטים להנדסה גמישות גדולה יותר בביצוע ניסויים ובתקווה להטמיע אפליקציות דומות כחלק מתהליך הלמידה גם בקורסי מעבדה אחרים.

 

Universal Design for the Digital Environment: Transforming the Institution

המונח "עיצוב אוניברסלי" שימש במקור לתיאור עיצוב מוצרים פיזיים המותאמים לקהל רחב ככל האפשר של משתמשים. כעת, נדרשים מוסדות אקדמיים לאמץ את המונח עבור הסביבות הדיגיטליות שלהם ולהתאים אותן גם לבעלי המוגבלויות מבין הסגל והסטודנטים. לאתרים נגישים יתרונות רבים מעבר לנגישות: הם קלים יותר לתחזוקה ועדכון, צורכים רוחב פס מועט יותר, נטענים מהר יותר ומדורגים גבוה יותר במנועי חיפוש מובילים. לפי המאמר, הפיכת הנוכחות המקוונת של מוסד להשכלה גבוהה לנגישה לא רק מקלה על ציבור המשתמשים, אלא גם משקפת את מחוייבותו של המוסד לחברה בכללותה. 

 

Six Literacies

מאמר דיעה קצר על מיומנויות האוריינות הנדרשות בעולם של ימינו. לדעת המחבר, הטכנולוגיה החדישה הפכה מיומנויות אלו למסובכות הרבה יותר; על הקורא המודרני להיות מיומן בקריאה מהירה של טקסט, לתקשר בכתב באופן בהיר וברור,להתעדכן תדירות, ועוד. 

כלי עזר

Top 100 Tools for Learning 2010 List

ריכוז של מאה כלי הלמידה הטובים ביותר, על פי דירוגים של למעלה מחמש-מאות מומחים מכל רחבי העולם. במקום הראשון נמצא שירות המיקרובלוגינג טוויטר.

 

Two Minute Survey on Presentations: Tools and Techniques

תוצאות סקר על השימוש במצגות בחינוך הגבוה. רוב המשיבים (58%) משתמשים ב-PowerPoint לבניית מצגות, כשאחריה בדירוג הפופולריות (22%) נמצאת תוכנת Apple Keynote.

 

mTouch-U

סרטון המדגים את אפליקציית המוודל החדשה לטלפונים ניידים,  mTouch-U. האפליקציה  מותאמת לכל הפלטפורמות ומאפשרת הצגת רשימת הקורסים שהסטודנט רשום אליהם, הצגת רשימת מטלות עבור כל קורס, ועוד.

 

קולות קוראים

Fostering Creativity – The Use of Open Educational Resources

קול קורא למאמרים לגיליון מיוחד של The European Journal of Open, Distance and E-learning על יצירתיות ומשאבים חינוכיים פתוחים. על המאמרים לעסוק באופנים בהם המדיה החדשה, הרשת החברתית ומשאבים חינוכיים פתוחים יכולים לעודד יצירתיות. ניתן להגיש מאמרים עד לראשון במרץ, 2011.

 

EDEN Annual Conference, 2011

הועידה השנתית של EDEN תיערך בין ה-19 ל-22 ביוני 2011 בדבלין, אירלנד ותעסוק בלמידה וקיימות (Learning and Sustainability). ניתן להגיש הצעות עד ל-28 בינואר, 2011. ההרשמה תיפתח באמצע פברואר.

 

קול קורא להגשת הצעות לכתב העת  מעוף ומעשה

אחד הגיליונות הקרובים של כתב העת לעיון ומחקר מעוף ומעשה (אחווה המכללה האקדמית לחינוך) יעסוק בהוראה ולמידה בעידן האינטרנט. ניתן להגיש תקצירים עד ה-10 בינואר, 2011.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט