ינואר 2011 עלון מס' 71
מה בעלון?

בעלון ינואר תמצאו סקירה של מצב החינוך המקוון במוסדות להשכלה גבוהה בבריטניה, מאמר הדן ברענון קורסים מקוונים, סקירה של תקני מטה-דטה של אובייקטי למידה, פודקאסט על שילוב ויקיפדיה במערכי קורסים ועוד. כמו כן אנו מפרסמים קול קורא להצעות לכנס מיט"ל התשיעי.

 

קול קורא להגשת הצעות לכנס מיט"ל התשיעי

כנס מיט"ל הארצי התשיעי "עולם המידע הפתוח" ייערך השנה באוניברסיטת תל אביב, ביום שלישי, כ"ו סיוון תשע"א, 28.6.2011.

ועדת התוכנית מזמינה בזאת הצעות להרצאות, פוסטרים וסדנאות בהתאם לקריטריונים המופיעים בקול קורא .את ההצעות יש להגיש באמצעות אתר הכנס.

 

החל מהשנה נקיים שיתוף פעולה עם Sloan Consortium. במסגרת שיתוף פעולה יפורסמו תקצירי ההצעות באתר  Sloan-C  (בשפה האנגלית). בנוסף, מספר הצעות נבחרות יורחבו ויפורסמו ב-JALN -Journal of Asynchronous Learning Networks כפרסום מטעם מיט"ל ובהתאם לקריטריונים המקובלים לפרסום.

מאמרים
 Study of UK Online Learning

סקירה נרחבת של למידה מקוונת בבריטניה. החוקרים מצאו כי רוב הקורסים המקוונים המוצעים על ידי אוניברסיטאות בבריטניה הם לתארים מתקדמים. מרואיינים ממספר מוסדות ציינו כי האתגרים המרכזיים בהעברה של קורסים מקוונים אינם טמונים במודלים הפדגוגיים, אלא בתכנון התשתית, המשאבים והמודלים העסקיים הדרושים על מנת לתמוך בלימוד המקוון. פוסט בבלוג  של מומחה הלמידה טוני בייטס מתמצת את הדו"ח.

 

An Instructional Design Approach to Updating an Online Course Curriculum

מאמר הדן ברענון קורסים מקוונים ובגורמים שעל מרצים לשקול בבואם לעצב מחדש קורס. בין היתר, ממליץ המחבר למרצים להתחשב בהיבטים משפטיים (כמו קניין רוחני), בהתקדמות הטכנולוגית שהתרחשה מאז תוכנן או עודכן הקורס ובשינויים במתודולוגיות ההוראה והלימוד.

 

The Case for Nudge Analytics

המאמר דן בהטמעת מערכת שתנתח את ביצועיהם של סטודנטים ובהתבסס על נתונים קודמים, שלהם ושל אחרים, תייעץ להם כיצד להצליח יותר בלימודיהם. לדוגמה, כאשר מועד הגשה מתקרב, המערכת תשלח תזכורת לאותם סטודנטים שעדיין לא הגישו את העבודה. המחברים מקווים שמערכת כזו תקטין את אחוזי הנשירה של סטודנטים ממוסדות להשכלה גבוהה.

Learning Cultures on the Move: Where are we heading

מהן ההשלכות של שימוש בעזרים ניידים על תרבות הלמידה?  כיום, טלפונים 'חכמים'  ועזרים אחרים משמשים לקריאה ושמיעה של חומר לימודי, לקיחת חלק בקהילות למידה ברשתות חברתיות ויצירת משאבים לימודיים חדשים (פודקאסטים, צילומי אירועים ועוד). כך ניתן ללמוד בכל מקום ובכל זמן, כאשר הלמידה הופכת יותר ויותר מותאמת אישית ללומד. הסקירה מתמקדת בלמידה של שפות זרות, כדוגמה ללמידה הרלוונטית בשלבים שונים במהלך החיים (Life Long Learning).

Metadata for Learning Materials

סקירה של תקני מטה-דטה של אובייקטי למידה. הסקירה מתמקדת בשני התקנים הפופולריים IEEE LOM ו-Dublin Core, בהתפתחויות עדכניות בתחום ובאתגרים עתידיים. המחברים מצביעים על הכרה הולכת וגדלה בכך שאובייקטי למידה אינם בהכרח מופרדים ונבדלים זה מזה, אלא מורכבים ממגוון משאבים בעלי מאפיינים ייחודיים, ודנים בצורך לשאוב ולשלב יחד מטה-דטה ממגוון מקורות.   

 

כלי עזר

 

Skype in the Classroom

חברת סקייפ מתעתדת להשיק בקרוב רשת חברתית חדשה למורים. ניתן לקבל הזמנה לגרסת הבטא על-ידי שליחת דוא"ל. 

 

QR Codes: The nuts and bolts

פוסט בבלוג המסביר על שימושיהם של קודי QR וכיצד ניתן להפיק אותם. שימושים אפשריים בחינוך כוללים, למשל, הכנסת קודי QR המכילים חומר לקריאה נוספת במצגות לסטודנטים המעוניינים בחומר נוסף על זה המוצג בשיעור.

Best Practices for Using Video in e-Learning

מדריך המספק עצות כיצד להפיק סרטונים ללמידה מקוונת. על המרצה להתחשב בגורמים כמו הפלטפורמה עליה יוצג הוידאו (מחשב, טלפון נייד, טאבלט וכו') וכיצד ישולב הוידאו ב-LMS.   

 

פודקאסט
Wikipedia in the Classroom: Changing the way Teachers and Students use Wikipedia

פודקאסט מבית Educause שנושאו ויקיפדיה כעזר לימודי והאופן בו קרן ויקימדיה מסייעת לסגל אוניברסיטאי לשלב את ויקיפדיה במערכי הקורסים. מרצים המשלבים את ויקיפדיה בקורסים עושים זאת, בין השאר, על מנת שהסטודנטים יתנסו בכתיבה לקהל רחב, ידונו בנושאים שהם עורכים עם ויקיפדים אחרים, ילמדו לשפוט את איכותם של ערכים בויקיפדיה ועוד.

מפגשים וקולות קוראים

כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה

נפתחה ההרשמה לכנס צ'ייס השישי, שיערך השנה בתאריך ה-17.2.2011 בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. להרשמה

Journal of Educational Technology & Society

קול קורא להגשת מאמרים לגליון מיוחד בנושא אוריינות דיגיטלית. ניתן להגיש מאמרים (עד 7,000 מילה) עד ה-10 במאי 2011.  

Emerging Technologies for Online Learning

קול קורא להגשת תקצירים לועידה בשיתוף קונסורציום Sloan ו-MERLOT. ניתן להגיש הצעות עד ה-21 בפברואר, 2011.

 

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט