אוקטובר 2011, עלון מס' 73
מה בעלון?

עלון אוקטובר מוקדש לנושא מאגרי מידע, אובייקטי למידה דיגיטליים ו-Open Accesss. בעלון תמצאו מאמרים הסוקרים היבטים שונים בבניית ופיתוח מאגרי מידע דיגיטליים עבור שימושים שונים, תפקיד והשפעת מוסדות הלימוד באימוץ מאגרים אלה, ואסופת מאמרים בנוגע להיבטים פילוסופיים ופרקטיים בשימוש באובייקטי למידה דיגיטליים. כמו כן, הדרכות וידאו על מערכת Moodle מטעם צוות המרכז ללמידה מתוקשבת באוניברסיטת בר אילן ומרכז ספיר, מידע על שבוע Open Accesss ברחבי העולם, כנסים וחדשות, דו"ח על דפוסי השימוש במידע דיגיטלי של נוער מטעם צוות החשיבה Demos בבריטניה ועוד.

מאמרים

Re-Using Today's Metadata for Tomorrow's Research: Five Practical Examples for Enhancing Access to Digital Collections

המאמר מציע בחינה בסיסית של טעויות נפוצות בבניית מאגר מטא-דאטה ודרכים להבין את מטרתו טוב יותר ואת השימוש בו. הכותבים מתמקדים בבחינת השימוש וההטמעה של מאגרי מטא-דאטה מבחינת משתמש הקצה במאגר. בין הדוגמאות: ניהול קבצי xml בצורה יעילה, הוספת שדות וענני טאגים, חלוקת ושיתוף תכני המאגר תוך שמירה על עקרונות של שימושיות ופשטות.

Attitudes Affecting Online Learning Implementation in Higher Education Institution

המאמר בוחן גישות שונות כלפי אימוץ אובייקטי למידה דיגיטליים על בסיס ארבעה דפוסים שונים של אימוץ או דחייה: העדר רצון, תמיכה, יכולת שינוי וקשר עלות-תועלת. המאמר מתמקד בהשפעותיהן האפשריות של גישות אלו על הנטיות להטמעת השימוש באובייקטי למידה דיגיטליים בחינוך והוראה באקדמיה. מסקנות המאמר הן כי הגורמים החזקים המשפיעים ביותר על הטמעת השימוש באובייקטי למידה דיגיטליים הם שינויים מוסדיים, תמיכה או חוסר בתמיכה ורתיעה אינטלקטואלית מהם.

Metadata for a Micro-services-based Digital Curation System

המאמר בוחן הקמת ופיתוח מאגר מטא-דאטה ככלי לאוצרות דיגיטלית באוניברסיטת פנסילבניה. המאמר מתרכז בהיבט של מאגר מטא-דאטה במוסדות קטנים, בפילוסופיות השונות אשר הנחו את מפתחי המאגר, ובשיטות אשר נועדו לגשר בין הפילוסופיה של פיתוח מאגר מטא-דאטה ובין שימושו עבור מוסד וספק תוכן קטן. המאמר גם נוגע בסוגיות של רשת סמנטית ונתונים מקושרים (linked data), וכיצד תשומת הלב לרשת הסמנטית ולנתונים המקושרים משפיעה על המשך בניית ופיתוח המאגר.

Open Educational Resources and the Role of the University

מאמר דעה בנוגע לתפקיד האוניברסיטה בעקבות כניסת אובייקטי הלמידה הדיגיטליים לעולם החינוך. המאמר בוחן את תפקיד האוניברסיטה כמוסד המספק תוכן, כקהילת ידע ולמידה, וכגוף המאשר סטנדרטי למידה.

Free Learning

אסופת מאמרים של סטפן דאונס בנוגע להיבטים שונים בשימוש באובייקטי למידה פתוחים ולזכויות יוצרים: החל מפיתוח ושיתוף ועד לגישה, אתיקה וכלכלה. המאמרים מעלים שאלות, תהיות והצעות בנוגע לקשרים שבין אתיקה, זכויות יוצרים ויצירתיות, על מסחריות, Open Access, אמנות ולמידה.

 

כלי עזר

Flickr Photo Session

כלי חדש של Flickr, המאפשר צפייה בתמונות ועבודה עליהן לקבוצות של עד עשרה משתתפים בו זמנית.

Crocodoc

כלי המאפשר הדגשה, כתיבת הערות ועריכה של מסמכים כ-PDF, Word ותמונות.

הדרכות וידאו על מערכת Moodle

הסרטונים נוצרו על-ידי צוות המרכז ללמידה מתוקשבת באוניברסיטת בר אילן ומרכז ספיר ומציעים הדרכה מלאה על מערכת Moodle 2

פודקאסטים, אתרים ובלוגים

Digital Storytelling

כיצד שימוש בכיתה מקוונת וכלים דיגיטליים יכול ליצור מערכי שיעור אינטראקטיביים ולגרום לתלמידים להשתתף באופן פעיל ביצירת סיפור.

Digital Writing, Digital Teaching

בלוג בנושא חינוך וניו-מדיה עבור מורים ומחנכים במערכת החינוך היסודית והעל-יסודית. הבלוג סוקר חידושים דיגיטליים ואלקטרונים בתחומי החינוך הדיגיטלי, סוקר נושאים שונים הנוגעים לאוריינות ולמחקר ועוד.

מאובייקט הלמידה ועד למאגר האובייקטים

סקירה קצרה ויעילה על אובייקטי למידה מרמת המיקרו ועד למאקרו, והשינויים אשר הם מציעים. סקירה נוספת מדגישה יתרונות ומציעה ניצול יעיל יותר של מאגרי metadata, מתוכן דינמי ועד תוכן מותאם משתמש.

Hacking the Academy

ספר אשר נוצר בפרוייקט מיוחד של שבוע, המרכז מחשבות ותובנות בנוגע לחינוך בעידן המקוון. הספר כולל התייחסויות למבנה מערכת החינוך מהמיקרו למאקרו, על טכנולוגיה, ספריות ללא ספרים, קביעות, תקשורת, כנסים ללא תוכניות כנסים ועוד. הספר נוצר ביוזמת מרכז רוי רוזנצוויג להיסטוריה וניו-מדיה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון.

Truth, Lies and the Internet

דו"ח צוות החשיבה Demos בנוגע לדפוסי שאיבת המידע וההסתמכות על כלים דיגיטליים והאינטרנט של נוער וצעירים בבריטניה. הכנת הדו"ח כללה סקר מקיף בין 500 מורים ומחנכים וניתוח מידע בנוגע לדפוסי שימוש באינטרנט וכלים דיגיטליים במערכת החינוך. הדו"ח כולל מסקנות והמלצות עבור מחנכים, מורים והורים.

What We Learned from 5 Million Books

שני חוקרים מהארווארד מציגים באופן מבודח ומקוצר את תוצאות מחקרם: מה ניתן ללמוד ממטא-דאטה של חמישה מיליון ספרים שעברו דיגיטיזציה במסגרת פרוייקט Google Books?

 

ימי עיון, כנסים וחדשות

Open Access Week

השבוע הוא שבוע Open Access, ובו צפויים להתרחש עשרות אירועים ברחבי העולם ואשר נועדו לקדם את התנועה ברחבי העולם. כאן ניתן לראות את לוח האירועים השונים הכוללים מצגות, סמינרים, כנסים, דיונים וסדנאות Open Access בארבע יבשות. בנוסף, יתקיימו מספר וובינארים אשר עדיין ניתן להרשם אליהם. בין הוובינארים השונים: מבוא ל-Open Access והצגת הרציונל, סדנא מיוחדת על Open Access עבור מדעני אקלים, השפעת ה-Open Access על מחקר אקדמי, וובינאר בנושא אימוץ אובייקטי למידה פתוחים במערכות חינוך ועוד.

HTML5FEST - כנס קהילת הווב הישראלית

ב-25.10 יתקיים כנס קהילת הווב הישראלית, בהשתתפות מפתחי הווב המובילים בישראל ונציגי W3C העולמי. אורח הכבוד של הכנס יהיה ג'יי אלן בירד, מנהל פיתוח עסקי בין-לאומי בקונצרסיום. הרצאתו תסקור את האבולוציה של רשת האינטרנט ופוטנציאל ההשפעה של הרשת על העולם.

קול קורא להגשת מאמרים לכנס צ'ייס

קול קורא להגשת מאמרים לכנס צ'ייס לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה בנושא האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, אשר יתקיים ב-15 וב-16 בפברואר 2012 ברעננה. ניתן לשלוח הצעות עד ה-31 באוקטובר, ולצפות במצגות והרצאות מכנסים קודמים כאן.

חדשות מהספריה הדיגיטלית הציבורית של ארצות הברית

קונצרסיום סלואן וקרן ארקדיה הכריזו על תרומה בסך חמישה מיליוני דולרים לספריה הדיגיטלית הציבורית של ארצות-הברית. המימון נועד לקידום הפתיחות והשימושיות בספריה ובמשאביה. כמו כן, הספריה הודיעה על שיתוף פעולה עם Europeana  לבחינת חיפוש משותף במאגרים.

 


מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט