נובמבר 2011, עלון מס' 74
מה בעלון?

הפעם בעלון אנו בסימן כנסים וחדשנות במאגרי מידע ובחינוך המקוון. בעלון מאמרים על מושג הנוכחות בלמידה מקוונת, שילוב ופיתוח מאגרי מידע ועזרי למידה מקוונים במערכת החינוך, פיתוח מאגר מאו"ר, על הניסיון לבקר ולהעריך את החינוך המקוון והדיגיטלי - וביקורת על הניסיון. במדור כלי העזר תמצאו את דירוג מאה כלי הלמידה המקוונים והדיגיטליים הטובים ביותר לשנת 2011 לפי מרכז C4LPT, ולסיום - תת מדור מיוחד המביא הרצאות וידאו ממבחר הכנסים השונים בנושאי חינוך ו-Open Access שהתקיימו בשבועות האחרונים בארץ וברחבי העולם.

מאמרים

Student Perceptions of Teaching Presence, Social Presence and Cognitive Presence in a Virtual World

כאשר המדובר בשיעורים וירטואליים, מהי נוכחות, ומה הקשר בינה ובין השתתפות פעילה בכיתה? המאמר בוחן סוגיה זו ועוסק בקונספט ובתפיסת הנוכחות בשיעורים וירטואליים על בסיס מודל קהילת החקר (community of inquiry) לפי גריסון, אנדרסון וארצ'ר, ומנסה לתאר את חווית הלמידה של סטודנטים בקורס וירטואלי בהיבט הקוגניטיבי, החברתי והפדגוגי של הנוכחות. מסקנות המאמר מעידות על נוכחות גבוהה בשיעורים וירטואליים.

Examining the Effectiveness of Web-Based Learning Tools in Middle and Secondary School Science Classrooms

המאמר בוחן את שילובם של כלי עזר מקוונים בהוראה בכיתות מדעים בחטיבות הביניים והשפעתם על תהליך הלמידה. לפי מסקנות המאמר, יכולתם של תלמידים לזכור, להבין, ליישם, לנתח ולהעריך השתפרה בעקבות הכנסת עזרי למידה מקוונים, והן התלמידים והן המורים העריכו את השפעתם לטובה.

The Usage of Data Repositories: The Case of MAOR

המאמר מנתח את מאגר מאו"ר (מאגר אובייקטי למידה ברשת) כמקרה מיוחד של מאגרי מטא-דאטה לאובייקטי למידה. המאמר מנסה לעמוד על מאפיינהם של אובייקטי הלמידה במאגר מאו"ר, קצב גדילת המאגר ומאפייני תורמיהם. ממסקנות המאמר עולה כי קיימים רצון ונכונות מצד הקהילה החינוכית בארץ לתרומת חומרים כחברת לומדים, אך נושאים כגון זכויות יוצרים עדיין משפיעים על דפוסי התרומה. כמו כן, נמצא כי דפוסי השימוש במאגר והתרומה לו מושפעים גם ממדיניות המוסד בנוגע לתרומת חומרים, ואופן החיפוש במאגר.

Expanding Effective 21st Century Access to Historical and Academic Materials: Examples, Strategies and Implications

המאמר עוסק בהתפתחויות הטכנולוגיות, ובפרט פיתוח ה-HTML5, ובהשפעתן על נגישות לחומרי למידה שונים. המאמר דן בקצרה במספר מקרי מבחן של ספריות ואוספים אשר נפתחו לציבור הרחב באמצעים דיגיטליים ומקוונים, וסוקר אפשרויות לשימוש על-ידי מוסדות חינוכיים שונים ככלל, ומוזיאונים ואוספים בפרט.

בתגובה לסדרת המאמרים של הניו-יורק טיימס על החינוך הדיגיטלי, השפעותיו על התלמידים, המורים, מערכת החינוך והחברה בכללותה, והניסיון לכמת ולמדוד השפעות אלו, אודרי ווטרס מ-Hack Education עונה לכמה מן השאלות הפתוחות בשני מאמרים. הראשון, Deconstructing "What Works" in Education Technology, עוסק בהנחות היסוד - הנכונות והשגויות - בקטגוריזציה ובניסיונות לתת ציונים לחינוך המקוון והדיגיטלי. השני, Apple and Ed-Tech Payola, עוסק בסוגיה האתית הנגזרת ממציאות בה חברות טכנולוגיה משלמות או מעניקות חסות לבית ספר וכך נכנסות למערכת החינוך.

Are Open Standards the Future of the Social Web?

בעקבות סיכום כנס ה-TPAC 2011 של ה-W3C, הארי הלפין מ-ReadWriteWeb מתאר את מזלג הדרכים אשר הוצג בפני באי הועידה: רשת פתוחה עם נגישות ל-API, או הרשת במודל הנוכחי? האם עקרון הפתיחות והשקיפות הופך לקו פרשת המים של התעשייה, הפיתוח והמחקר באינטרנט?

 

כלי עזר

pancake.io

בתחילת החודש הושק יישום חדש שמיועד למשתמשי Dropbox המיועד להעלאה קלה של תכנים לרשת. כל מה שיש לעשות הוא להעלות קובץ טקסט לתיקייה ייעודית – והיישום דואג לכל השאר.

Top Tools 2011

C4LPT מסכם את מאה הכלים הדיגיטליים והטכנולוגיים של 2011.

Textbooks of Tomorrow

ספרי הלימוד של המחר: על ההיקף והתחזיות לשוק ספרי הלימוד הדיגיטליים (אינפוגרפיקה).

 

הרצאות וידאו מכנסים

לפני כחודש וחצי התקיים הכנס השנתי של הארגון הבריטי לטכנולוגיות למידה, ATL (Association for Learning Technology). מובאות כאן שתיים מהרצאות הכנס. ניתן לצפות בכל ההרצאות בערוץ ה-YouTube של ATL.

The educational and social impacts of Plan Ceibal

מיגל ברכנר, נשיא המרכז האורוגוואי לשילוב חברתי וטכנולוגי מדבר על תוכנית סייבל (Plan Ceibal), רפורמה טכנולוגית במערכת החינוך האורוגוואית. ההרצאה סוקרת את ההשפעות החברתיות, הטכנולוגיות והחינוכיות של התוכנית – מהקמת רשת אינטרנט אלחוטית בכל המדינה בחינם, הקמת מעבדות דיגיטליות, הגדלת אחוזי ההשתתפות של ילדים בשיעורים בבתי ספר, שינוי תפקידיהם של המורים ובתי הספר במערכת חינוכית דיגיטלית ועד ליחסים המשתנים בין משקיעים, מחנכים ותלמידים.

Open courses: Converting, Launching, and Letting Go...

ג'ו אקס, סגנית דקאן בפקולטה למנהל באוניברסיטת רויאל רודס, מדברת על הדרך בה תוכניות וקורסים מקוונים הוטמעו באוניברסיטה, על השינויים שנעשו בהם בהתאם לדרכי ההוראה הנהוגות ברויאל רודס, ולהיפך. זהו מקרה של אוניברסיטה אשר התאימה את דרכי ההוראה לחזונה הפדגוגי, ואת החזון הפדגוגי לעידן הדיגיטלי.

ההרצאה הנבחרת מכנס Educause מהחודש שעבר: Privacy in an Era of Social Media

דנה בויד, חוקרת בכירה במייקרוסופט, על הדרך שבה צעירים וילדים תופסים את המושג "פרטיות", ועל ההשלכות האפשריות של תפיסת הפרטיות החדשה והמתפתחת למחנכים. בהרצאה בויד מרחיבה על הנקודות בהן תפיסת הפרטיות של התלמידה במערכת החינוך ותפיסת הפרטיות שלה ברשת החברתית נפגשות, סותרות, מתלכדות – ולבסוף, כיצד תפיסת הפרטיות של צעירים וילדים כיום יכולות להשפיע על מורים ומחנכים.

מרתה קנטר - נאום הפתיחה מכנס   Open Education

בהרצאת הפתיחה של כנס Open Education תת-מזכיר משרד החינוך האמריקנית, מרתה קנטר, מתארת את השינויים והאתגרים שמערכת החינוך בפרט ומערכת החינוך העל-יסודי וההשכלה הגבוהה בפרט עומדת בפניהם עם כניסת החינוך המקוון. ההרצאה כוללת הרחבה על יתרונותיהם של סטנדרטים פתוחים ללמידה, ועל חזון משרד החינוך האמריקאי לשילוב חינוך דיגיטלי ומקוון במערכת החינוך. הרצאות נוספות מהכנס ניתנות לצפייה כאן.

כל ההרצאות מיום העיון בנושא Open Access שנערכו ב-13.9 וב-14.9 בשיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט הישראלי הועלו לערוץ ה-YouTube של מיט"ל. בין הסרטונים השונים: על פעילות השכלה נגישה, חוק זכויות יוצרים ושימוש הוגן בחומרי למידה, פרויקט פא"ר של האוניברסיטה הפתוחה, הסבת קורסים במסגרת פרויקט Khan Academy לעברית ועוד. כמו כן, אסופת הרצאות משבוע Open Access אשר נערך בשבוע שעבר ניתנות לצפייה באתרם.

 

ימי עיון, כנסים וחדשות

השקת The Learning Registry

משרד החינוך ומשרד ההגנה האמריקניים השיקו את ה-Learning Registry לפני כשבועיים. לאחר סיום תהליך הפיתוח שיאפשר שיתוף פתוח של חומרי למידה, האתר מיועד לגורמים ממשלתיים, במערכת החינוך ולקהל הרחב.

קול קורא לגיליון מיוחד של  JALN

קול קורא לגיליון מיוחד של JALN, כתב העת לרשתות למידה א-סינכרוניות, בנושא פיתוח והכשרת סגל אקדמי במערכת חינוך אשר משתמשת באופן בלעדי או חלקי במערכות ושיטות למידה מקוונות.

Big Ideas Fest

כנס המוקדש לחדשנות ויצירתיות בחינוך שיערך בין ה-4-7 בדצמבר בקליפורניה. חלק ניכר מן ההרצאות ישודרו באמצעות הרשת. לתוכניה המלאה.

 


מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט