ינואר 2011, עלון מס' 75
מה בעלון?

הפעם בעלון: על יכולתם של שינוי טכנולוגי ושינוי מודל לקורס בהפיכת סדרי עולם בתוצאות בחינות סטודנטים, דו"חות בינלאומיים לסיכום שנת 2011 בלמידה המתוקשבת ולמעבר להוצאות ספרים בפורמט דיגיטלי, הצעות לשימוש במדיה חברתית במערכת ההשכלה הגבוהה, באנר מאו"ר לחיפוש ישיר במאגר - גם ב-Moodle, רשימת מאה המאמרים הטובים ביותר בנושאי חינוך, טכנולוגיה, מדיה חברתית ופדגוגיה שנאספו על-ידי C4LPT בשנת 2011, והשקת אתר Khan Academy בשפה העברית.

מאמרים

Creating a Learning Flow: A Hybrid Course Model for High-Failure-Rate Math Classes

 

המאמר מתאר ניסיון להתמודד עם אחוז גבוה של כשלונות בקורסי בסיס במתמטיקה באוניברסיטאות בקליפורניה. מודל היברדי לקורס קיים פותח ונוסה באוניברסיטת נורת'רידג. המודל יועד לסטודנטים מתקשים, וניסה ליצור מעבר חלק ככל הניתן בין סוגים שונים של משימות: עבודה בכיתה, בקבוצה, עבודה על שיעורי בית, ומשימות. המודל יושם בהצלחה מרובה, העלה את שיעורי ההצלחה בקורס באמצעות זמינות המשאבים בקורס, תמיכת הסגל במהלך ושבירה של תהליך הלמידה לפרקים ומעברים חלקים בין פרק לפרק באמצעות שיטות הערכה ולמידה שונות. המאמר מציע כי שינוי מודל והקצאת משאבים טכנולוגיים בהיקף מצומצם לקורס קיים, כאשר הם נתמכים בהדרכת הסגל, יכולים להשפיע רבות על תוצאות ויכולות הסטודנטים.

 

Drills, Games or Tests? Evaluating Students' Motivation in Different Online Learning Activities, Using Log File Analysis


המאמר משווה בין שלושה סוגי פעילויות בלמידה מתוקשבת על מנת לבחון את השפעתם על תלמידים בכיתות ג' – ו': מבחנים עצמיים, משימות ומשחקים. הפעילויות נבחנו על פי מספר התלמידים שבחרו בהן, מספר התלמידים שניסו להשלימן עד שהצליחו בהן, ואחוזי ההצלחה במענה על הפעילויות. נמצאו הבדלים גדולים בין סוגי הפעילויות והתנהגויות התלמידים בהן: משימות הוכחו ככלי אשר מרבית התלמידים מילאו בהצלחה, בעוד במשחקים תגובותיהם היו המהירות ביותר. כמו כן, מוצעות דרכים לשילוב פעילויות אלו בשיעורים מקוונים בהתאם לתוצאות. מחקרם של גלית בן-צדוק (מט"ח), משה לייבה (אוניברסיטת תל-אביב ומכללת לוינסקי) ורפי נחמיאס (אוניברסיטת תל-אביב).

 

Exploring OER: Internet Information Literacy, Problem Solving and Analogical Thinking

 

מאמר תיאורטי בעיקרו המתבסס על מקרה מבחן וספרות מקצועית, ובוחן דרכי שימוש ואוריינות במשאבי למידה פתוחים (OER) בחינוך בגילאים מבוגרים. המאמר והניסוי התבססו על תפקידן של אנלוגיות בלמידה, והדרכים בהן הן מיושמות בחינוך לגילאים מבוגרים ובמשימות ספציפיות העושות שימוש בלמידה מתוקשבת. המאמר מציע כי שימוש באנלוגיות במשאבי למידה פתוחים יכול לעזור בהבנתם ובתרומתם החינוכית של תפקיד משאבי הלמידה הפתוחים בהוראה באמצעות הנדסה הפוכה, בהשוואה בין לימודי מבוגרים ולימודי החובה במערכת החינוך.

 

Going the Distance: Online Education in the United States, 2011


דו"ח המסכם את שנת 2011 בחינוך המקוון בארה"ב, על פי סקר שנערך במוסדות השכלה גבוהה ציבוריים, פרטיים, ומוסדות חינוך ללא כוונת רווח. בין הממצאים: נמצא כי לדעת הסגל שימוש בלמידה מתוקשבת מאפשר אפשרות לתלמידים ללמוד לפי קצב אישי יותר מאשר הוראה פנים-אל-פנים וגמישות בהוראה. כמו כן, יותר ויותר חברי סגל מכירים בלמידה המתוקשבת כלגיטימית, מאמינים כי אימוץ למידה מתוקשבת יביא לתוצאות טובות יותר, וכי מעל ל-60% חושבים כי למידה מתוקשבת חסכונית יותר מבחינה כלכלית.

 

Digital Monograph Technical Landscape: Exemplars and Recommendations

 

הדו"ח הסופי של קבוצת העבודה וצוות החשיבה של JISC (Joint Information Systems Committee) בנושא המעבר לפורמט דיגיטלי של כותרים והוצאות אקדמיות בחינוך המתוקשב פורסם בחודש דצמבר. הדו"ח כולל התייחסויות ומודלים אפשריים לפתרון סוגיות זכויות היוצרים, תמלוגים, פיקוח על נגישות והפצה, וסקירה של תוכנית פיילוט להפצה דיגיטלית של ספרים שנוסתה באוניברסיטאות בארצות-הברית. בין ההמלצות הניתנות בדו"ח יש התייחסות לפורמט ולמודל ההפצה המיטבי - החל מהדרכות לבעלי תפקידים שונים במערכת החינוך על הפורמט החדש, המלצות על plug-ins לספרים אלקטרוניים, ההבדלים בין מודלי ופורמטי ההפצה האפשריים הקיימים, וכלה בפורמט ידידותי ליצור ציטטות.


Transforming Education: The Power of ICT Policies


אונסק"ו פרסמה דו"ח מסכם ומשווה בנושא אימוץ טכנולוגיות כגון טלפונים סלולריים, טלוויזיות ומחשבים והשפעתן התרבותית, הכלכלית והחינוכית על מדינות שונות. מקרי המבחן שנדונו הם סינגפור, נמיביה, ירדן, אורוגוואי, ורואנדה. בין הממצאים: ההשפעות לטווח ארוך וההשפעות המהותיות ביותר התקבלו כאשר ההשקעות בטכנולוגיות חינוכיות נעשו תוך כדי עריכת שינויים ארגוניים ועסקיים מהותיים, ובמדינות בהן לא היתה תשתית טכנולוגית מפותחת מלכתחילה. כמו כן, מוצע קשר אפשרי למחקר עתידי בין השקעה בהטמעת טכנולוגיות חינוכיות וצמיחה כלכלית, ובין יצירה וטרנספורמציה של ידע לשינוי חברתי.

 

Social Media Use in Higher Education: Key Areas to Consider for Educators

 

השימוש ההולך וגובר בתכנים ומשאבים מתוקשבים מעורר עמו שאלות חדשות. המאמר, המותאם במיוחד לצרכי מרצים באוניברסיטאות ובמכללות, מציע דרכים שונות לנווט בשטף המשאבים המתוקשבים הקיימים ברשת, ומספק הסברים מפורטים לגבי שימוש חופשי, מהו קניין רוחני, ולאילו סוגיות בנושא פרטיות כדאי לשים לב לפני שמשתמשים בתמונה חופשית לשימוש ברשת.

כלי עזר
באנר מאו"ר


מאו"ר – מאגר אובייקטי למידה ברשת – מציע באנר להטמעה. בעזרת הבאנר ניתן לבצע חיפושים ישירות באתר מאו"ר. ניתן להטמיע את הבאנר גם במערכת Moodle.


הסבת פרויקט Khan Academy לעברית

 

פרויקט הסבת סרטוני Khan Academy לעברית עלה לרשת על ידי שנקר, בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב, בשיתוף עם מכון דוידסון לחינוך מדעי ובחסות איגוד האינטרנט הישראלי. החלו לעלות סרטונים בעברית בנושאי מתמטיקה, מבית הספר היסודי ועד לאוניברסיטה. בעתיד צפויים לעלות סרטונים בתחומים נוספים.

 

ספרי אמנות בהוצאת מוזיאון גוגנהיים

 

מוזיאון גוגנהיים מציע מבחר מספרי האמנות בהוצאתו שאזלו עם השנים. הספרים מוצעים לקריאה ולצפייה באמצעות אתר המוזיאון, ובחינם.

 

פודקאסטים, אתרים ובלוגים

100 המאמרים הטובים ביותר משנת 2011


אסופת 100 המאמרים הטובים ביותר בנושאי חינוך, טכנולוגיה, מדיה חברתית ופדגוגיה שנאספו על-ידי Centre for Learning and Performance Technologies בשנת 2011.

 

EDUCAUSE Now - Looking Back at 2011

 

סיכום המגמות השונות בלמידה מתוקשבת בשנת 2011 בפודקאסט של Educause: על האספקט הצרכני של טכנולוגיות מקוונות במערכת החינוך, תפקידה של מערכת החינוך ביחסים עם התעשייה, יחסם של סגל וסטודנטים להטמעת החידושים והשינויים הפדגוגיים ועוד.


עשר אסטרטגיות ללמידה קולקטיבית

 

רשת האינטרנט, האקלים הארגוני המשתנה ולמידה מתוקשבת תורמים להזדמנויות שונות ללמידה קולקטיבית: מסיעור מוחין ועד למחקר ולמידה במקום העבודה. הפוסט מציע עשר דוגמאות שונות ללמידה זו במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה על שלביה השונים ועד לארגוני עסקים.

 

ימי עיון, כנסים וחדשות

כנס צ'ייס לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה - 2012 - האדם הלומד בעידן הטכנולוגי

 

ההרשמה לכנס צ'ייס לשנת 2012 נפתחה. בין המושבים: חדשנות טכנולוגית בהוראה ולמידה, תפיסות מערכתיות בניהול למידה, וקהילות ידע. ניתן לראות את התוכנייה המלאה כאן.

 

הכינוס השנתי ה-16 של איגוד האינטרנט הישראלי

 

ההרשמה המוקדמת לכינוס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי אשר יתקיים ב-21 בפברואר נפתחה. בין המרצים השנה: Carlo d'Asaro Biondo, David Boloker ו-Tomi T Ahonen.

 

 


מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט