יוני 2012, עלון מס' 77
מה בעלון?

הפעם בעלון: תוצאות מחקר חדש על אופן הקבלה של למידה משולבת אצל סטודנטים בשתי אוניברסיטאות באירלנד, סקירת מודלים ושיטות בהוראה משולבת ומתוקשבת, EDx, שני מחקרים על גורמים המעודדים השתתפות סטודנטים בקורסים מתוקשבים בפקולטות למדעי המחשב ומדעים מדויקים, מאגר ומנוע חיפוש לספרים אקדמיים מלאים בגישה חופשית, מנוע חיפוש מותאם לאיתור מאמרים אקדמיים ומקצועיים בעברית, ועוד.

כנס מיט"ל 2012

הרישום לכנס מיט"ל העשירי נפתח, ותוכנית הכנס פורסמה. הכנס ייערך השנה במכון ויצמן למדע, מכון דוידסון ברחובות, ביום שלישי, כ' בתמוז תשע"ב, 10.7.2012.

מאמרים

Widening Participation in Higher Education through Open Educational Resources

זמינות חומרי למידה פתוחים (Open Education Resources), הנגשתם לקהל הרחב והאפשרות לשימוש בפריטים בחינם משנים את מערכת ההשכלה הגבוהה. הפרק בוחן את השינוי בקהל הלומדים ודפוסי ההשתתפות בחינוך הגבוה באמצעות בחינת הגישה והפרדיגמה בהן נעשה השימוש בחומרי למידה פתוחים. הפרק מתייחס באופן פרטני להבדלים בין סגל, מוסדות, סטודנטים מן המניין וסטודנטים שאינם מן המניין בשימוש בחומרי למידה פתוחים. לבסוף, הפרק קובע כי קביעת מדיניות לשיבוץ חומרי למידה פתוחים כחלק מתהליך הלמידה משנה את קהל הלומדים ודפוסי ההשתתפות בחינוך הגבוה, אך זוהי רק התחלה בניסיון לפנות לקהלים נוספים ולהרחיב את נגישות ההשכלה הגבוהה.

Teaching with Wikis: Improving Staff Development through Action Research

תוצאות מחקר של קורסי הדרכה בנושא אתרי ויקי עבור סגל הוראה בשתי אוניברסיטאות שנערכו במודלים שונים. קורסי ההדרכה נוסו בשני מודלים שונים ובהשתתפות מעורבת של סגל משתי האוניברסיטאות על מנת לבחון את אפקטיביות תהליך הלימוד של סגל ההוראה ואופן השימוש בסביבות ויקי לאחר ההדרכות. במהלך קורס ההדרכה הראשון סגל ההוראה התנסה בבניית ואצירת ויקי כתלמידים. קורס ההדרכה השני התמקד בעיצוב ובהכוונת השימוש בויקי מאשר ביצירת האתר. בין המסקנות: הוראה פנים-אל פנים ובקבוצה משותפת אפקטיבית יותר ותרמה לתהליך למידה אינטואטיבי יותר, וכי התמקדות בעיצוב והכוונת השימוש בוויקי תרמו להבנת הסגל את סביבת העבודה.

Students' Views of E-Learning: The Impact of Technologies on Learning in Higher Education in Ireland

פרק המתאר מחקר שבדק את השינוי בגישתם של סטודנטים עם הכנסת אמצעי למידה מתוקשבת ואתרי קורס לתוכניות לימודיהם. המחקר, שנערך בהשתתפות 320 סטודנטים מהפקולטות למנהל עסקים והפקולטות למדעי המחשב וסטטיסטיקה, הנדסה, מתמטיקה ומדעים משתי אוניברסיטאות באירלנד, תוכנן לבדוק את תגובתם של סטודנטים לשילוב מערכות וכיצד ניתן להשליך ממנה על שילוב מוצלח של מערכות אלה בעתיד. המחקר גילה כי שילוב הסגל והסטודנטים בתהליך הלמידה המתוקשב באופן אקטיבי תרם באופן משמעותי להבנת חומר הלימודים ולמהלך הקורס. 92% מהסטודנטים הסכימו כי שילוב למידה מתוקשבת תרם לתהליך הלמידה, ומרבית הסטודנטים גרסו כי אין תחליף לסגל ההוראה גם במעבר מלא ללמידה מתוקשבת.

Chalkface; interface; screenface: moving the metaphor of teaching towards the nexus of teaching and learning

המאמר סוקר את השינויים שחלו בהתפתחות ובשילוב אמצעים טכנולוגיים בהוראה, לעומת השמרנות במטאפורות ובדימויים הפדגוגיים שנועדו להמחיש את תהליך ההוראה והלמידה בימינו. המחברת מציעה להחליף את המטאפורות הקיימות בפדגוגיה במטאפורה חדשה – screenface – עבור המחשת מערכות היחסים בין סטודנטים ומרצים בסביבות למידה מתוקשבות, מוביליות ודיגיטליות, ובדגש על האינטראקציה והסוכנות (agency) בסביבות אלו. המאמר מתרכז בסוכנות (agency) המשתנה של הסטודנט והמרצה בסביבות הלמידה החדשות ועל תקשורת ואינטראקציה במספר רמות ומקומות בו-זמנית.

Quality in E-Learning – A Conceptual Framework Based on Experiences from Three International Benchmarking Projects

מאמר הסוקר שלוש יוזמות בין-לאומיות לפיתוח, מדידה ויישום פרוייקטים ללמידה משולבת ולמידה מתוקשבת באוניברסיטת Lund בין השנים 2008 ו-2010. מטרת התהליך והפרוייקטים היתה להגיע למסקנות בנוגע לדרכים הטובות ביותר להטמעת למידה מתוקשבת באוניברסיטה ולהציע קרטריונים ואופורטורים למדידתם. עשר הקטגוריות שאובחנו הן: תוכן, מבנה הסביבה הוירטואלית, תקשורת, שיתוף פעולה ואינטראקטיביות, הערכת הסטודנטים, גמישות והסתגלות, תמיכה בסטודנטים ובסגל, כישורי הסגל, מנהיגות וחזון מוסדי, הקצאת משאבים, ובחינת תהליך המעבר עצמו. תוצאות המאמר מציעות כי היבטים שונים בנגישות, גמישות, אינטראקטיביות, פרסונליזציה ופרודקטיביות רלוונטיים לא רק לגבי המרצים והסטודנטים, אלא גם ברמה האדמינסטרטיבית של תכנון הקורסים. המאמר מתייחס להבדלים שבין למידה מתוקשבת ולמידה משולבת. לבסוף, המאמר מציע כי תכנון מוצלח של למידה מתוקשבת דורש שינוי גם ברמה הארגונית ולא רק ברמה הפדגוגית.

Trends in Introductory Programming Courses in Australian Universities – Languages, Environments and Pedagogy

תוצאות מחקר ראשוני שנערך ב-44 קורסי תכנות שונים ב-28 אוניברסיטאות באוסטרליה במהלך 2010. המחקר תוכנן לסייע בדיון לגבי לימוד שפות תכנות על-פי סוגיהן וסביבת למידתן, בדגש על חשיבות השלבים ההתחלתיים בלמידה מתוקשבת ובהשוואה לתוצאות מחקרים מתחילת העשור. המאמר מתייחס להבדלים בין השפות ולסיבות להעדפת לימוד שפות תכנות שונות בהתבסס על סביבות הלמידה המתוקשבות, לתפקיד המרצים, קהילת הלומדים ולתמיכה בסביבות הלמידה השונות.

חדשות, אתרים ובלוגים

Play the Past

ביקורת וסקירה חינוכית ופדגוגית של משחקי מחשב בנושאי היסטוריה ומורשת תרבותית בהיבטים שונים.

EdX

אוניברסיטאות הארוורד וMIT הכריזו על פרוייקט משותף ללמידה מרחוק, EdX. המיזם יציע קורסים מקוונים משתי האוניברסיטאות בחינם, על מנת ליצור קהילת לומדים בין-לאומית חדשה.

כלי עזר

DOAB

מאגר ומנוע חיפוש של ספרים אקדמיים בשפות שונות (בעיקר אנגלית, גרמנית והולנדית), בגישה חופשית ובטקסט מלא.

Compfight.com

מנוע חיפוש ייעודי לתמונות. ניתן לחפש על-פי רישיון שימוש, מקור, תגיות, מחיר ועוד.

Academic Hebrew Articles Engine

מנוע חיפוש מותאם לאיתור מאמרים אקדמיים ומקצועיים בשפה העברית מכתבי-עת דיגיטליים ישראלים בגישה חופשית לטקסט המלא.

 

 

 

 

מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט