ספטמבר 2012, עלון מס' 78
מה בעלון?

הפעם בעלון: התמקדות ב-MOOC ובפוטנציאל הגלום בהם (קורסים מתוקשבים רחבי היקף) מזויות שונות, הצעה למודל אקרדיטיזציה של קורסים מתוקשבים במוסדות להשכלה גבוהה בטורקיה, סדנאות MERLOT בישראל באוקטובר, סרטונים ומצגות מכנס מיט"ל העשירי, מה אנשי טכנולוגיה צריכים לדעת על חינוך, ועוד.

סדנאות MERLOT בישראל
סדנאות בהנחיית ראשי MERLOT וצוות מאו"ר יתקיימו בישראל ב-30.10. לפרטים נוספים ולרישום לסדנאות.
מאמרים

Accreditation of Open and Distance Learning: A Framework for Turkey


המאמר סוקר מודל מבחן להקמתם של קורסים מתוקשבים ואקרדיטיזציה שלהם במוסדות להשכלה גבוהה בטורקיה. המודל, אשר נבחן לפי שיטת דלפי, מתבסס על שיטת מבחן להערכת הישגיהם של סטודנטים הלומדים בלמידה מרחוק תוך השוואה לשיטה בה נבחנים סטודנטים בקורסים הנערכים פנים-אל-פנים. בין ההמלצות: המלצה ליצירת מערכת נפרדת ואוטונומית של אקרדיטציה למתן ייעוץ למוסדות להשכלה גבוהה (ולא להערכה ישירה של קורסים ומוסדות), ועל המוסדות תוטל האחריות להערכה ישירה; הרכבה של צוותי הערכה משולבים ממוסדות שונים; והקמת מערך מנהלי לתמוך בתהליך יצירת הקורסים והפיקוח עליהם.


MOOCs and the AI-Stanford like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses


המאמר סוקר את שני המודלים הנפוצים לקורסים מתוקשבים רחבי היקף הקיימים כיום, תוך השוואה לקורסים מתוקשבים מהעשור האחרון והבחנה בין שלושה דורות בפדגוגיה מתוקשבת: קוגניטיבי-ביהיווריסטי, קונסטרוקטיבי- חברתי, וקונקטיביזם. המאמר מציע פרשנויות שונות לתופעת הנשירה מהקורסים ומהתנהגות המשתתפים הסמויים (lurkers) בהתאם לגישות השונות על פי שני המודלים להפעלת הקורסים המתוקשבים רחבי ההיקף. בנוסף, המאמר טוען כי המודלים השונים שייכים לשתי גישות פדגוגיות שונות, בהן כמעט לכל פרט המהווה חלק מהקורסים המתוקשבים ישנה משמעות או יישום שונים. למשל, משמעותו של היות הקורס פתוח שונה בין "פתוח לכל", ובין קורסים המאפשרים למשתתפים לתקשר באופן ישיר זה עם זה.
 
Four Barriers That MOOCs Must Overcome To Build a Sustainable Model


פיל היל מ- e-Literate בטור על ארבעת האתגרים העומדים בפני קורסים מתוקשבים רחבי היקף: שאלת המימון כאמצעי לקיומם; הקרדיטיזציה והא-קרדיטיזציה בין מוסדות שונים; ביסוס הנסיון ואיכות הידע המוצעת בקורסים; ואימות זהות התלמידים הרשומים לקורס. ג'ורג' סימנס השיב לו ולאחרים בפוסט הטוען כי יש לראות בקורסים מתוקשבים רחבי היקף רק פלטפורמה, כדי להפיק את המיטב מהפלטפורמה ולא מתכנון הקורסים עצמם.


אודרי ווטרס פרסמה רשומת המשך ל""The Audrey Test": Or, What Should Every Techie Know About Education?". הרשומה מפרטת בנוגע לגישות שונות בתיאוריה של החינוך במאה ה-20 (כפיאז'ה, סקינר ומונטסורי) וכיצד ניתן לראות את השפעותיהן על חברות טכנולוגיה במאה ה-21 כגוגל וזינגה.


Don't Confuse Technology With College Teaching


מאמר דעה היוצא נגד סברה לפיה אימוץ האינטרנט גרם לשלושה מקצועות (או תעשיות) להשתנות ללא היכר: החינוך, העיתונות וההוצאה לאור, ומסביר מדוע החינוך שונה מהשניים האחרונים. חינוך, על-פי כותבת המאמר, אינו העברה של מידע או רעיונות, אלא האימון הנחוץ כדי לעשות שימוש במידע וברעיונות המועברים. ייתכן פודקאסטים הם התשובה של המאה ה-21 לספרים, אבל הם אינם תחליף למורים ולמרצים. יתרונות מחשוב שקל יותר לנצל (למשל, בדיקת איות) אינם מהווים תחליף למורה, בדיוק כפי שהפצת רעיונות אינה מהווה תחליף לעיבודם וליכולת לעשות בהם שימוש מושכל. מאמר נוסף על אופיה המשתנה של רשת האינטרנט והתפקידים החדשים של הלומדים והמלמדים בה מציע כי ל-web 2.0 היה תפקיד משמעותי בעיצוב קהילת הלומדים, וממשיך בסדרת פוסטים על הרשת המשתנה כיום כמעצבת החינוך בעתיד. 
 

חדשות, אתרים ובלוגים

לאחר סיום הפיילוט בפרויקט MITx, MIT פרסמו את מסקנותיהם הראשוניות מהפרויקט המשותף עם אוניברסיטת הארוורד ומחשבות על העתיד: Lessons learned from MITx’s prototype course.


EDUCAUSEו- Internet2 מרחיבים את פיילוט ספרי הלימוד הדיגיטליים לאוניברסיטאות נוספות בארצות-הברית.

 

פורסם קול קורא לספר דיגיטלי בנושא שילוב התקשוב בהוראה ובלמידה בעריכתן של ד"ר גילה קורץ ועמיתותיה, סטלה פורטו וליסה-מארי בלאסק: The online education technology landscape: Theories, perspectives and practices.


המצגות וסרטוני הוידאו מהרצאות בכנס מיט"ל העשירי הועלו לאתר הכנס.

 

כלי עזר

MorgueFile


מאגר תמונות לשימוש חופשי ובחינם.


Udemy


מאגר הרצאות וסרטונים ללמידה מכוונת.


כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית


פוסט של עמי סלנט המרכז וסוקר מגוון כלים מתוקשבים לאוצרות דיגיטלית.

 

 

מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט