דצמבר 2012, עלון מס' 79
מה בעלון?

הפעם בעלון: על ההיסטוריה של חומרי הלמידה הפתוחים, מושג הנוכחות בלמידה מתוקשבת, הצד הכלכלי של טכנולוגיה ותקציב ההשכלה הגבוהה, נגישות בלמידה מתוקשבת, הזמנה ל-MOOC על מדיה, חינוך וקורסים מתוקשבים רחבי היקף, קול קורא למאמרים לכנס Sloan-C העשירי, ועל גישות שונות בתיאוריה פדגוגית בעידן הדיגיטלי. 

בנוסף, אנו מציגים את החשבון החדש של מיט"ל בפייסבוק ומזמינים אתכם לעקוב אחריו ואחרי החשבון בטוויטר.

מאמרים

 Open Educational Resources – a Historical Perspective

המסמך סוקר את קבלתם של חומרי למידה פתוחים במערכת השכלה הגבוהה הבריטית ואת התפיסה בנוגע אליהם במערכת החינוך, בדגש על תכנון מדיניות, שימוש, וכיוונים לעתיד. בסקירה מובאות דוגמאות שונות החל משנות השמונים המוקדמות ועד לשנה הנוכחית, תוך פירוט בנוגע לשינויים שחלו בתפיסות בנוגע לשימוש בחומרי למידה פתוחים, הגדרת הפתיחות, השינויים הטכנולוגיים והחברתיים שהשפיעו על הגדרות ותפיסות התכנון והשימוש, ועל עבודתם של הארגונים השונים בתחום.

Presence in e-learning: Theoretical Model and Perspectives for Research

המאמר מציע מודל של נוכחות בלמידה מתוקשבת המבוסס על מודל ה-Community of Inquiry (Garrison & Anderson’s (2003) ), אך נבדל ממנו במספר גורמים, ובעיקר בהתייחסות לרעיון הנוכחות. המאמר מנתח ומפרק את מושג הנוכחות משלושה היבטים שונים במודל: מן ההיבט הסוציו-קוגניטיבי, ההיבט הסוציו-ביצועי, וההיבט הפדגוגי, ומציע חשיבה מחודשת על הנוכחות בהתבסס על היבטים אלו ועל סביבות הלמידה המתוקשבות הקיימות כיום. לטענת כותבת המאמר, מושג הנוכחות אינו דיכוטומי ומכיל מורכבות אשר יש לשים אליה לב בתכנון וביצירת קורסים מתוקשבים ובשימוש הפדגוגי בטכנולוגיה.

Adapting Online Learning Resources for All: Planning for Professionalism in Accessibility

חוקרים באוניברסיטה הפתוחה באנגליה סקרו מספר יוזמות מתוקשבות באנגליה מהעשור האחרון לשילוב למידה מתוקשבת עבור בעלי מוגבלויות בכלל, ואת EU4ALL בפרט. עבור המחקר נסקרו קבוצות מיקוד שונות: קהל המשתמשים הרחב, קהל משתמשים בעל מוגבלויות מסוגים שונים, מנהלי ויועצי שירותים, חוקרים ונציגי ממשלה הפועלים בתחום, ועוד. תוצאות המחקר תומכות באימוץ גישה הוליסטית בלמידה מתוקשבת עבור בעלי מוגבלויות הנסמכת על שלושה גורמים: א. מיצוב האוניברסיטה ומשאביה לטובת בעלי מוגבלויות; ב. פיתוח תהליכים, מערכות ושירותים לעזרה אישית; ג. תכנון חומרים מתוקשבים זמינים הכוללים חלופות. לבסוף, מוצע מודל משולב לשילוב הוראה מתוקשבת עבור בעלי מוגבליות, אשר תורם גם לרווחת והצלחת כלל הסטודנטים ומעניק להם את היכולת לשלוט על תהליך הלמידה שלהם. המאמר לקוח מהגיליון המיוחד של Research in Learning Technology על פערים דיגיטליים בחינוך המתוקשב.

A Mixed-methods Systematic Review of Online versus Face-to-face Problem-based Learning

המאמר סוקר ומשווה תוצאות מחקרים שונים מדיסציפלינות וארצות שונות בנוגע ללמידה מתוקשבת מבוססת בעיות, יעילותה והדרכים לשלבה בקורסים מתוקשבים. המאמר מתמקד בתוצאות המחקר מהשנים האחרונות במטרה לזהות את הגורמים האחראים להצלחת למידה מבוססת בעיות מקוונת. לפי מסקנות המאמר כמעט ואין הבדלים בהבנת תכני הקורס מבוסס פתרון בעיות בין אם הוא מועבר באמצעים מקוונים או בהוראה פנים-אל-פנים. כמו כן, קיים יתרון מסוים ללמידה מבוססת פתרון בעיות באופן מקוון. בין המדדים שנסקרו: תכנון סביבת הקורס, ציפיות הסטודנטים מן הקורס, תהליך הלמידה וסגנון הלמידה.

Technology and the Broken Higher Education Cost Model: Insights from the Delta Cost Project

כותבי המאמר, מנהלי פרוייקט Delta Cost האמריקאי החוקר את הנתונים הכספיים של מוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב, סוקרים מספר אתגרים ובעיות נפוצות במעבר למודל מימון בר קיימא במערכת ההשכלה הגבוהה בדגש על תפקיד הטכנולוגיה והחינוך המתוקשב בה. הכותבים מציעים הנחיות לאיזון בין הרצון לפתוח את מערכת ההשכלה הגבוהה בפני כל המעוניינים בה, והצורך לממן את המוסדות. על פי המחברים, יש לשים לב לא רק להוצאות המוסד, אלא גם לדרך שבה הסטודנטים לומדים והתארים נלמדים. בין הנקודות הנדונות בהרחבה במאמר: היחס בין תמחור השירותים והוצאות למוסד, הוצאות תקורה ותכנון תקציב, הקשר בין עלות התואר והפחתת עלויות לסטודנט, וההמלצה לשנות את המיקוד מהעלות לסטודנט לעלות לתואר. 

Decoding Learning: The Proof, Promise and Potential of Digital Education

קבוצת חוקרים ממרכז Nesta הבריטי הוציאה דו"ח בנוגע ללמידה דיגיטלית וחדשנות. הדו"ח מפרט ומפרק את הלמידה הדיגיטלית והפוטנציאל הקיים בה לחדשנות לפי תחומים שונים: למידה שיתופית, למידה ממומחים, למידה ויצירה, תרגול, משימות חקר, הערכה ועוד. לכל אחד מן התחומים, לפי הדו"ח, יש יתרונות שונים ליישום של פרקטיקות בחינוך דיגיטלי לכל אחד מן התחומים. בנוסף, בדו"ח מאוגדות המלצות שונות לקידום החדשנות בפעילויות למידה דיגיטלית על פי התחומים השונים.

חדשות, אתרים ובלוגים

קולות קוראים

קונצורסיום
Sloan הוציא קול קורא למאמרים לכנס השנתי העשירי ללמידה מתוקשבת ומעורבת אשר יתקיים השנה במילווקי, ויסקונסין ביולי 2013. התאריך האחרון להגשה הוא ה-11.2.13.

ATL (Association for Learning Technology) הוציאה קול קורא לכנס השנתי ללמידה מתוקשבת אשר יערך בחודש ספטמבר. הצעות יתקבלו עד מרץ.

#etmooc

MOOC בנושא חינוך מתוקשב ותקשורת, אשר נועד לבחון את תפקיד ואפשרויות ה-MOOC בחינוך המקוון ובהשכלה ככלל תוך השתתפות פעילה של המשתתפים בו. בין הנושאים אשר יידונו בMOOC: פדגוגיה מתוקשבת, אוריינות מידע דיגיטלית, שיתוף חומרים פתוחים, אזרחות דיגיטלית, ועוד.

OCWC Global Conference 2013

הכנס השנתי של OCWC יתקיים השנה במאי, בבאלי. בנוסף, קריאה להשתתפות בשבוע החינוך הפתוח אשר יתקיים בין ה-11 ל-15 במרץ, 2013.

Steve Wheeler מהבלוג Learning with 'e's כתב על גישות שונות בתיאוריה בעידן הדיגיטלי: קונקטיביזם, גישת הילידים הדיגיטליים, גישות פוסט-מודרניות, Self regulated learning, ו-Paragogy לעידן הדיגיטלי.

 

כלים

2012: That was the year that was

הפוסטים הנבחרים לשנת 2012 מהבלוג של ג'יין הארט, יועצת ללמידה חברתית במערכת החינוך ובמקומות עבודה.

Annotating PDFs in Papers, Sente, Skim and other apps

מדריך המסביר כיצד ניתן להדגיש חלקים במסמכי
PDF בתוכנות ואפליקציות שונות.

Five Tools for Global Educators

על הדרכים בהם הוובינאר, הבלוג, טוויטר, וידאו ו- Slideshare שינו את אופן ההוראה ומערכת החינוך ללא היכר, ואפשרו להם להפוך לגלובליים ונגישים יותר.

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט