מרץ 2013, עלון מס' 80
מה בעלון?

הפעם בעלון: כנס מיט"ל האחד עשר יוצא לדרך, מאמרים על למידה ניידת ותמיכה במכשירי קצה וקוראי ספרים אלקטרוניים כחלק מהוראה מתוקשבת, שימוש באובייקטי למידה פתוחים (OER) בקורסי שפה, סדרת פוסטים על אזרחות דיגיטלית, הוראה ולמידה, שני דו"חות על connected learning והוראה מתוקשבת בארצות-הברית בעשור האחרון, פלאג-אין שעוזר בהפיכת אתר וורדפרס לאתר למידה, למידה עם Google Docs, ועוד.

כנס מיט"ל 2013
כנס מיט"ל האחד עשר 2013 יתקיים ב-20.6.13 באוניברסיטה העברית בירושלים. חברי הסגל האקדמי וכל המתעניינים בתקשוב ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה בארץ מוזמנים להשתתף בכנס. פרטים נוספים ניתן למצוא בקול הקורא.
מאמרים
What Do Unsuccessful Online Students Want Us to Know?


המאמר מציג תשובות סטודנטים ממכללה קהילתית בניו-יורק אשר פרשו מלימודים במסלול מתוקשב בעשור האחרון, וזאת במטרה לשפר את איכות ההוראה ולהקטין את כמות הפורשים. שתי הסיבות העיקריות לפרישה מן הקורס היו צבירת פערים ופרישה עקב סיבות אישיות (בריאות, עבודה, טיפול בילדים). נמצא כי גיל הסטודנטים ומועד הרישום לקורס היו בעלי השפעה על הצלחת הסטודנטים, וכי סטודנטים שלמדו מספר מקצועות רב יותר בתיכון, קיבלו ציונים טובים יותר במסלול זה. המחקר כולל את השאלון בו השתמשה המכללה.


Open Educational Practices in a Lesser-Taught Language Community


המחקר בחן שימוש באובייקטי למידה פתוחים (OER) בלימודי שפה זרה באנגליה – הולנדית, בעקבות שיתוף פעולה של ארבע מחלקות ללימודי הולנדית המציעות תארים אקדמיים. השימוש באובייקטי למידה פתוחים נוסה, בין השאר, כדרך להתמודד עם קשיים תקציביים בעקבות הפופולאריות הפחותה של קורסים אלו, והמחלקות אשר ביקשו לשמור על רמת הוראה גבוהה בשילוב הוראה מתוקשבת. במסגרת המחקר ניתנה לסטודנטים האפשרות לראות את חומרי הלימוד לפני רישומם לתוכניות הלימודים. שיתוף הפעולה בין המחלקות הגדיל באופן משמעותי את כמותם ואיכותם של אובייקטי הלמידה הפתוחים, כמו את שיתוף הפעולה בין החוגים השונים, ותרם לשיתוף פעולה עם יוזמות אחרות ללימוד הולנדית באופן מתוקשב.


Accommodating Mobile Learning in College Programs


המחקר בדק את הדרך הטובה ביותר לשילוב למידה ניידת ותמיכה במכשירי קצה במוסדות המוגבלים בתקציב באמצעות סקר שהועבר בין חניכים באקדמיה צבאית בארצות הברית. על פי תוצאות הסקר, העדפות הסטודנטים היו קבלת תזכורות למשימות ופגישות, תקשורת עם הסגל וחבריהם לכיתה באמצעים שונים בעזרת המכשיר הנייד, להגיב ולפרסם סקרים והודעות בפורומים, ולהוריד או לצפות בחומרים לשיעור. במחקר ישנה התייחסות לסוגיות כמו הקצאת מכשירים מטעם המוסד, פיתוח אפליקציות ייעודיות, התאמת אתרי ספריות האוניברסיטאות לחיפוש באמצעות מכשירי קצה, תמיכה עבור הסגל והסטודנטים, ועוד. במחקר ישנה התייחסות להבדלים בתשובות בין בעלי טאבלטים, טלפונים חכמים, וקוראים ניידים.


The Social & Mobile Learning Experiences of Students Using Mobile E-books


במחקר ראשוני אשר התמקד בחוויות הלמידה של סטודנטים לתואר ראשון במכללה בפלורידה בשימוש בקוראי ספרים אלקטרוניים נמצא כי הסטודנטים הביעו תחושות חיוביות של הפקת תועלת, יכולת ובטחון בשימוש בקוראי ספרים אלקטרוניים בקורסים מבוססים ספרים אלקטרוניים. השאלות בהן התמקד המחקר היו זיהוי הגורמים לשימוש מוצלח בספרים אלקטרוניים כעזר למידה, וזיהוי השינויים בהם היו מעוניינים הסטודנטים עבור תמיכה בקוראים האלקטרוניים בתהליך הלמידה. במחקר, אשר תשובות הנשאלים בו נבחנו בראי תיאוריות שונות של למידה, נצפתה נטייה להתחזקות שימוש לא לינארי ולמידה ממוצבת (situated learning) בעקבות שימוש בספרים וקוראי ספרים אלקטרוניים. כמו כן נמצא כי הסטודנטים לא חושבים כי התקשורת בכיתה תפגע כתוצאה מהשימוש בקוראים אלקטרוניים, וכי הצורך בהדפסה או צילום יפחת כתוצאה מכך.


Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in the United States


הדו"ח סוקר את נושא הלמידה המקוונת בארה"ב ומבוסס על נתונים שהעבירו 2,800 מכללות ואוניברסיטאות. מהדו"ח עולה כי נושא ההוראה המקוונת הוגדר על ידי רבים ממקבלי ההחלטות באוניברסיטאות כיעד אסטרטגי. בנוסף עולה כי למרות העיסוק הנרחב בקורסים מתוקשבים רחבי היקף (MOOCs), רק מיעוט מן המוסדות נערכו לכך ומתכוונים להציעם. קצב שיעור גדילת הסטודנטים הלומדים לפחות קורס אחד בהוראה מקוונת נותר כשהיה בשנה שעברה, וזמן העבודה המושקע על ידי צוות הפקולטות בהוראת קורסים מקוונים נותר כשהיה בעבר. הישגי ההוראה המקוונת מדורגים כמשתווים לזו הפרונטלית ואף עולים עליה. יחד עם זאת, צוות ההוראה מקבל את רעיון ההוראה המקוונת פחות ופחות. אתגר נוסף שעולה ביחס לשימוש בהוראה מקוונת נוגע למשמעת נמוכה של הסטודנטים.


Connected Learning: An Agenda for Research and Design


הדו"ח דן בהטמעת connected learning והשימוש במדיה על מנת לכונן קהילות רעיוניות וקשרים של למידה. הדו"ח מעודד שימוש בטכנולוגיות לימוד מבוססות אינטרנט ורשתות חברתיות, ומציע כי סוג זה של למידה מרחיב את האפשרות להתחייבות ולביטוי אישי של התלמיד. השקפת העולם של הדו"ח קושרת רפורמה בחינוך עם שינוי חברתי, ומתייחסת לאפשרויות שלמידה מסוג זה עשויה לפתוח בפני צעירים מאוכלוסיות מיעוטים או אוכלוסיות שנגישותן למשאבים פחותה. השימוש ב- connected learning, לפי גישה זו, עשוי להוות כלי מרכזי לצמצום הפערים בחינוך.

חדשות, אתרים ובלוגים
Big Push For Open Access


הבית הלבן מקדם חלוקת ושיתוף תוצאות מחקר שמומן באמצעות כספי הציבור ב-open access.


After the gold rush: MOOCs are augmenting rather than replacing formal educational models


אלן קאן (Alan Caan) כותב על שש נקודות שכדאי לשים אליהן לב בדיון על קורסים מתוקשבים רחבי היקף: מהתקציב דרך ההיקף והיכולת למדוד את הצלחתם.


הנרי ג'נקינס חולק רשמים מניהול ותוצאות הקורס ההיברדי שהוא מעביר, "טכנולוגיות ותרבות", בסדרת פוסטים: חלק ראשון, חלק שני, סיכום.


גרדנר קמפבל בסדרת פוסטים מרתקת על אזרחות דיגיטלית, משמעותה והשילוב בין טכנולוגיה, תקשוב, הוראה והשכלה: חלק ראשון, חלק שני, חלק שלישי, חלק רביעי, חלק חמישי.

כלים
ארכיון הצליל


בארכיון הצליל במחלקת המוסיקה של אתר הספרייה הלאומית ניתן להאזין לאלפי הקלטות ותקליטי קול ישראל בנוסף להקלטות אשר הועברו אל הארכיון על-ידי תורמים שונים.


Sensei


פלאג-אין חינמי ופשוט היכול להפוך כל אתר וורדפרס לאתר למידה, עם אפשרות לעקוב אחר התקדמות תלמידים בקורסים.


Teaching with GoogleDocs


עצות וטיפים לשימוש בכלים של גוגל דוקס כחלק מהוראה מקוונת: החל מעבודה קבוצתית של תלמידים, הערכות עמיתים תוך כדי עבודה, אירגון של חומר לפרזנטציות, ועריכה משותפת של סילבוס.

מיט"ל בפייסבוק

מיט"ל בטוויטר

מיט"ל בYouTube

 

מידענית - שיר בן-אור

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט