עלון מיט"ל מס' 87
ספטמבר 2015, עלון מס' 87
מה בעלון?

עלון הסתיו של מיט"ל מביא עמו קטעי וידאו, מאמרים ומצגות מכנס מיט"ל השלושה-עשר, מאמרים הדנים במוקים בארצות ערב, סביבת הלמידה הדיגיטלית של הדור הבא, פלגיאריזם בהשכלה הגבוהה ועוד.  

קטעי וידאו, מאמרים ומצגות מכנס מיט"ל השלושה-עשר

כנס מיט"ל השלושה עשר התקיים בתאריך ה-30.6 בטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, והוצגו בו כארבעים הרצאות ופוסטרים שעסקו באספקטים שונים של טכנולוגיות למידה. כמו כן, הרצאות עוגן מוזמנות עסקו בנושאים כגון נגישות אתרי אינטרנט, ביג דאטה והוראה עתידית. אורחת הכבוד של הכנס היתה ד"ר בוני סטיוארט מאוניברסיטת אי הנסיך אדוארד בקנדה, שנשאה הרצאה בנושא חינוך: נוכחות, השפעה וזהות. הרצאת הנעילה "מה כל-כך נורא בשיימינג" נישאה על ידי העיתונאית נעמי דרום מעיתון "הארץ".  

מאמרים ודוחו"ת מקוונים

MOOCs as a Method of Distance Education in the Arab World – A Review Paper

במאמר זה מביאים המחברים תמונת מצב של השימוש במוקים בארצות ערב. בעולם הערבי ישנן ארבע פלטפורמות מוק עיקריות (בירדן, סעודיה, לבנון ומצרים), המציעות קורסים אקדמיים, לא-אקדמיים וקורסים לשיפור כישורים (skills). המחברים רואים את 2014 כ"שנת המוקים" של המזרח התיכון, ומצביעים על קשיים בשימוש במוקים בעולם הערבי, כמו מחסום השפה והחוסר באוניברסיטאות עילית. רוב המוקים הערביים מוצעים על ידי חברות פרטיות, מה שמגביל את הקורסים בטיבם ובהיקפם. אתגר נוסף הוא מספר המשתתפים הנמוך בקורסים, שהחוקרים משערים כי נובע מחוסר מודעות לתופעה.


The Next Generation Digital Learning Environment

דוח מחקרי מבית EDUCAUSE ובשיתוף עם קרן גייטס, המבוסס על ראיונות עם למעלה מ-70 מחנכים, אנשי טכנולוגיה ויזמים פרטיים, עוסק בפערים בין מערכות ניהול למידה כיום לבין הצרכים המשתנים בהשכלה הגבוהה (בארה"ב, כ-99% מן המוסדות משתמשים במערכות ניהול למידה). המחברים מסיקים כי כדי לענות על צרכי ההשכלה הגבוהה כיום דרוש להשכלה הגבוהה הדור הבא של סביבת הלמידה הדיגיטלית next generation digital learning environment (NGDLE), שבליבת התפקוד שלה יהיו שיתופיות, פרסונליזציה, נגישות, עיצוב אוניברסלי ועוד.  


Reporting Plagiarism in the Online Classroom

המחקר סקר כ-100 חברי סגל המלמדים ברשת בנושא העתקות בקורסים מקוונים, תוך התמקדות במקרים בהם חברי הסגל חשו שמחובתם לדווח על העתקה. המקרה הנפוץ ביותר בו דיווחו חברי הסגל על העתקה (36%~) היה כאשר הסטודנטים התעלמו באופן בוטה מכללי ציטוט המקורות, כאשר הסטודנטים השתמשו בחומרים שבבירור לא נכתבו על ידם, או כאשר הגישו מטלות שהועתקו בשלמותן.  במקרים אחרים (20%~) חברי הסגל הדריכו את הסטודנטים המעתיקים בכללי הציטוט הנכונים תחילה, ודיווחו על העתקה רק כאשר הסטודנטים המשיכו בהגשת מטלות מועתקות. לדעת כשליש מחברי הסגל, האפשרות להגשת תלונה על העתקה צריכה להיות חלק אינטגרלי ממערכת ניהול הלמידה בה הם משתמשים. 


OpenCourseWare Observatory – Does the Quality of OpenCourseWare Live up to its Promise? 

המחברים העריכו במחקר זה את איכותן של עשרים יוזמות OpenCourseWare, שמתוכן דגמו 100 קורסים, באמצעות שימוש בקריטריונים כמו עדכניות, ברות-קיימא, אפשרות הגישה לקורסים (האם יש תקלות טכניות שמונעות גישה?), קלות האחזור של הקורסים במנועי חיפוש, שפת החומרים (האם החומרים מוצעים ביותר משפה אחת?), מעורבות הקהילה בפיתוח הקורס ועוד. נמצא כי רק שליש מהקורסים עודכנו בשלוש השנים שקדמו למחקר וכי 61 מהם נוצרו בידי אדם יחיד. פחות ממחצית הקורסים כללו שאלות להערכה עצמית. המחברים מסכמים כי המצב אינו מספק וכי על מנת שה-OCW יגשימו את התקוות שתלו בהם, איכותם חייבת להשתפר. הם מציעים את השימוש בכלים כמו SlideWiki או Wikiversity ליצירת קהילה שיתופית סביב ה-OCW שתוכל, למשל, לספק תרגומים של הקורסים לשפות שונות. 


 

Learning is Not a Spectator Sport: Doing is Better than Watching for Learning from a MOOC

המאמר בוחן את השאלה האם מודל של "למידה תוך כדי עשייה" הינו יעיל יותר בסביבת MOOC מאשר מלמידה ב"מודל ההרצאה" שבו המקור העיקרי ללמידה של סטודנטים הוא הקשבה להרצאות. כדי לענות על השאלה שילבו המחברים בקורס Introduction to Psychology as a Science מטלות אינטראקטיביות. נמצא כי מבין כל הנרשמים לקורס, רק 4% נבחנו במבחן הסופי, לעומת 10% מן הסטודנטים שנרשמו לסביבת הלמידה האינטראקטיבית. ציוניהם של סטודנטים שנרשמו ופעלו בסביבה האינטראקטיבית היו טובים יותר באופן עקבי בהשוואה לסטודנטים שהסתפקו בקריאה וצפייה.  

 


שונות

EDUCAUSE Supports Call to Make Federally Funded Ed Materials OER

קבוצה של כ-90 ארגונים העוסקים בחינוך קראה במכתב לנשיא ארה"ב ליישם מדיניות חדשה בנוגע למשאבים חינוכיים במימון פדרלי. הקבוצה כותבת כי "בזמן שבו הזדמנויות להשכלה, התפתחות מקצועית של כח העבודה וגישה לידע הינם קריטיים לעתידה של אמריקה, על משאבים יקרי ערך במימון ציבורי להיות פתוחים לסטודנטים, מורים, עסקים, עובדים והציבור להיות פתוחים לציבור לשימוש בדרכים חדשות וחדשניות."

 

Social Media for Education

באתר זה יכולים מרצים בהשכלה הגבוהה להתאים כלי מדיה חברתית לקורס אותו הם מלמדים. לאחר מענה על שאלון, האתר מציע את סוגי הכלים הרלוונטיים ביותר לקורס בהתבסס על התשובות.  

קולות קוראים

קול קורא להגשת מאמרים לכנס צ'ייס האחד-עשר

כנס צ'ייס האחד-עשר ייערך בין ה-16-17 בפברואר בקריית האוניברסיטה הפתוחה, רעננה. ניתן להגיש הצעות למאמרים ופוסטרים בני עד 2,000 מילים העוסקים בחדשנות וטכנולוגיות למידה עד ה-26 באוקטובר, 2015. הנחיות להגשת הצעות.


OLC Innovate 2016 Call for Presentations

קול קורא להגשת הצעות לוועידה שתיערך בין התאריכים 20-22 אפריל 2016 בניו-אורלינס. המעוניינים מוזמנים להגיש הצעות בנושאי חדשנות פדגוגית, חדשנות בכוח העבודה, איתגור של מחסומים לחדשנות ועוד. ניתן להגיש הצעות עד ה-9 בנובמבר.

בלוגים
An Obstacle to the Ubiquitous Adoption of OER in US Higher Education
דיוויד ויילי כותב על המחסור במשאבי למידה פתוחים שישמשו ליצירת קורסים בארה"ב. הוא מציע פתרון - לחייב סטודנטים ליצור כאלו כחלק ממטלות בקורסים. 
 

Some implications of online open publishing

טוני בייטס, שפרסם לאחרונה את ספר הלימוד הפתוח Teaching in a Digital Age כותב על הדרישה לספר, באופן מקוון ובדפוס, מאז פרסומו ומפרסם רשימה של פודקאסטים שהקליט לפרקים מסוימים. 

מיט"ל בפייסבוק

מיט"ל בטוויטר

מיט"ל בYouTube

 

מידענית מיט"ל - הדס שמע

לשליחת דוא"ל

חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט