עלון מיט"ל מס' 88
ינואר 2016, עלון מס' 88
מה בעלון?

עלון השנה האזרחית החדשה של מיט"ל כולל הפעם מאמרים בנושאים כדוגמת גישותיהם של סטודנטים כלפי טכנולוגיות, שימוש של לומדים בלתי פורמליים במאגרים של חומרי למידה פתוחים, יתרונות וחסרונות השימוש במדיה חברתית בקורסים מקוונים מרובי משתתפים, ועוד. 


מאמרים ודוחו"ת מקוונים

The impact of OER on teaching and learning practice

המחקר מאגד את תוצאותיהם של 21 סקרים בנושא משאבי למידה פתוחים (OER), שהשיבו להם כ-7,500 משתתפים. החוקרים בחנו בסך הכל אחת-עשרה היפותיזות הנוגעות לשימוש במשאבי למידה פתוחים, כמו "השימוש ב-OER  מוביל לשיפור בביצועיהם של סטודנטים ובשביעות הרצון שלהם," או "לשימוש ב-OER  ברמה המוסדית יש יתרונות פיננסיים עבור סטודנטים ו/או מוסדות". נמצא כי ל-OER  היתה השפעה חיובית על גישות ותפיסות הלמידה של סטודנטים. באופן מעניין, נראה שיותר מחנכים (73%~) מסטודנטים (%61~) סבורים ש-OER  מובילים לחיסכון כספי. אחוזים דומים של מחנכים (%62~) וסטודנטים (61%~) סבורים כי OER  משפרים את חווית הלמידה של סטודנטים.

 

Understanding Reusability as a Key Factor for Open Education: A Review

המאמר סוקר כ-150 מאמרים בנושא שימוש מחדש (reusability) שהתפרסמו בין השנים 1992-2014. הסקירה גילתה כי למונח "שימוש מחדש" מספר משמעויות. הקטגוריה של שימוש מחדש כשימוש חוזר (reuse) היתה הנפוצה והמקובלת ביותר בספרות. במשמעות זו שימוש מחדש הוא שימוש בחומר יותר מפעם אחת בלא שינויים בהקשרים שונים. קטגוריה נפוצה שניה היתה זו של שימוש מחדש כעיבוד (adaptation) , כלומר שימוש מחדש בהקשרים חינוכיים שונים בהם שינוי התוכן הוא הכרחי על מנת להתאים לדרישות החדשות של ההקשר החדש.


The space for social media in structured online learning

המאמר מתמקד ביתרונות וחסרונות של שימוש במדיה חברתית ב-MOOC, בהתבסס על מחקר שנערך בקרב משתתפים בקורס למחנכים המעוניינים לעצב קורסים מקוונים. הנתונים למחקר נאספו בסקר של משתתפי הקורס, ראיונות עם קבוצה אקראית מקרב משתתפי הסקר, ותגובות של משתתפי הקורס ברשתות החברתיות. המחקר העלה כי שיתוף הפעולה ברשתות סייע בלמידה למשתתפים שלקחו בו חלק. מנגד, משתתפים אחרים חששו משימוש ברשתות בשל טשטוש בין זהותם המקצועית והאישית. אחרים העדיפו לנצל את זמנם בלמידת החלקים המובנים של הקורס מאשר בדיונים ברשת. ככלל, המשתתפים שהשתמשו ברשתות החברתיות חשו נוח יותר בפייסבוק מאשר בטוויטר.

  

Who are the Open Learners? A Comparative Study Profiling non-Formal Users of Open Educational Resources

מחברי המאמר סקרו קבוצות של לומדים בלתי פורמליים במאגרים OpenLearn, iTunes U ו-Saylor Academy. נמצא כי משתמשי iTunes U נטו להיות גברים צעירים (מתחת ל-30) וסטודנטים במשרה מלאה. בניגוד לכך, משתמשי Saylor Academy נטו להיות מועסקים במשרה, בעלי תואר אקדמי ובגיל העמידה. המניע העיקרי שלהם היה התפתחות מקצועית. משתמשי OpenLearn נטו להיות מבוגרים יותר, בפרישה, והמניע שלהם היה בעיקר עניין אישי. בכל שלושת המאגרים, רוב הלומדים ימליצו על המאגר בו השתמשו לאחרים וכחצי ישתפו חומרי לימוד. רוב ניכר, כ-85%, אמרו כי יוסיפו להשתמש ב-OER  בעתיד.


ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology

סקר מבית EDUCAUSE המציג מגמות כלליות הנוגעות לגישותיהם של סטודנטים כלפי טכנולוגיה. לסקר השיבו למעלה מ-50 אלף סטודנטים מ-161 מוסדות ב-11 מדינות. בממוצע, לסטודנטים גישה חיובית לטכנולוגיות ורמת השימוש בהן גבוהה. רוב הסטודנטים (67%) השיבו כי היו מוכנים לשימוש בטכנולוגיה כאשר הגיעו למוסד להשכלה גבוהה, אחוז דומה לאחוז הסטודנטים שהשיבו בחיוב לשאלה בשנים 2012-2014. תשעים ושניים אחוזים מן הסטודנטים מחזיקים לפחות בשני מכשירים המסוגלית להתחבר לרשת. התנגדות הסגל האוניברסיטאי לשימוש במכשירים בכיתה פחתה – 63% מן הסטודנטים אמרו כי הסגל אוסר או מסתייג משימוש בהם, לעומת 69% ב-2014 ו-71% ב-2013. 

 

בלוגים

Top Ed-Tech Trends of 2015

כמדי שנה, אודרי ווטרס (Audrey Waters) סוקרת את המגמות שהובילו את השנה החולפת בחינוך המתוקשב. היא כותבת, בין היתר על "מעבר ל-MOOCs" ועל השימוש בנתונים על מנת לנבא את ביצועיהם של סטודנטים. הסקירה מתמקדת בארה"ב, אולם מרבית הנושאים המוצגים בה הם כלל-עולמיים.


That was the year that was: main trends in 2015

גם טוני בייטס (Tony Bates)  סוקר את המגמות בשנה החולפת, כמו התחזקות השימוש בלמידה היברידית ותוכניות לימודים מקוונות בשלמותן לתואר ראשון.  

 

2016 – the year of MOOC hard questions

מרטין וולר (Martin Weller) מעלה מספר שאלות לגבי עתידם של ה-MOOCs. הוא תוהה באשר למחיר לסטודנט והמחיר לאוניברסיטאות המפיקות, האם המוקים אכן משמשים ככלי גיוס למוסדות המפיקים, ועוד. 




ימי עיון, קולות קוראים וכנסים

Eden 2016 Annual Conference

קול קורא להצעות לועידה השנתית של EDEN, שתיערך בבודפשט בתאריכים ה-14-17 ביוני 2016. בין הנושאים האפשריים נמנים סביבות למידה וארגונים לומדים, מחקרים על התנסויותיהם של משתתפים ב-MOOCs והאופנים שבהם ניתן להבין השפעות טכנולוגיות. ניתן להגיש הצעות עד ה-1 בפברואר 2016. 


OCL Innovate

נפתחה ההרשמה לועידה OCL Innovate, הנערכת על ידי ה-Open Learning Consortium   ו-MERLOT לקידום חדשנות בחינוך. הועידה תיערך בין ה-20-22 באפריל 2016 בניו אורלינס. 


יום עיון "אמצעים מתוקשבים בהוראת הסטטיסטיקה" יתקיים ביום ראשון, 24 בינואר 2016 בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.  יום העיון יתמקד בפן המעשי של שילוב אמצעים מתוקשבים בהוראת הסטטיסטיקה באקדמיה ובהוראה מרחוק. 


כנס צ'ייס

נפתחה ההרשמה לכנס האחד-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס, שייערך בתאריכים 16-17 פברואר 2016. 




חיפוש מתקדם
הצעת פריט חדש
הרשמה לעלון הסרה מרשימת התפוצה יצירת קשר שלח לחבר
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 ת.ד. 39513 | meital@mail.iucc.ac.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט