Isracore

חובה(M)

אופציונאלי (O

LOM element

 שדה LOM

Definition

הגדרה

ערכים/הערות

 

1 General

1  כללי

This category groups the general information

that describes this learning object as a whole.

 

 

 

1.1    Identifier

1.1 מזהה

A globally unique label that identifies this learning object. Aggregate element – Aggregate elements according to the LOM specifications cannot have individual values

 

 

אין לתת ערכים לאלמנט מורכב, לכן יש להשתמש בתתי האלמנטים. לדוגמה:

Identifier:

Catalog: CAREO

Entry: 632811

יש אפשרות לתת לאותו אובייקט מזהים שונים – ערך אחד

(entry) לכל מערכת (מה שנקרא כאן קטלוג)

M

1.1.1 Catalog

 

The name or designator of the identification or cataloging scheme for this entry. A namespace scheme

שם ייחודי שתחתיו נותנים ערך מזהה לכל אובייקט

יינתן באופן אוטומטי כמציין במאגר ישראלי  נניח  il או 

 (מאגר חומרים ישראליים מהאקדמיה) il-ac

M

1.1.2 Entry

 

The value of the identifier within the identification of cataloging scheme that designates or identifies this learning object.

מספר ייחודי בתוך המערכת המסוימת שהוגדרה ב 1.1.1

 

M

1.2 Title

1.2 כותרת

Name given to this learning object.

 

  מותר ששדה זה יופיע פעם אחת בלבד. מותר לחזור עליו לפי הLOM רק אם מדובר בשפות שונות (במקרה שלנו עברית-אנגלית). כלומר, אין אפשרות למתן כותרות שונות לאותו אובייקט בשפה נתונה. זו מגבלה חמורה למדי.

M

1.3 Language

1.3 שפה

The primary human language or languages used within this learning object to communicate to the intended user.

 

 

 רשימת שפות לפי תקן ISO 

ISO 639-1 (2 תווים)

O

1.4 Description

1.4 תיאור

A textual description of the content of this learning object.

 

טקסט חופשי. ניתן לחזור על אלמנט זה, כמו על רוב האלמנטים. נציין במיוחד רק אלמנטים שיש מגבלה על מספר החזרות בLOM.

O

1.5 Keyword

1.5 מילת מפתח

A keyword or phrase describing the topic of this learning object.

 

טקסט חופשי. ניתן לחזור על אלמנט זה. יש לרשום כל מונח בנפרד.

 

2 Life cycle

2 מחזור חיים

This category describes the history and current state of this learning object and those entities that have affected this learning object during its evolution.

 

 

O

2.1 Version

2.1 גרסה

The edition of this learning object.

 

 

M

2.3 Contribute

2.3 יוצר

Those entities (i.e., people, organizations) that have contributed to the state of this learning object during its life cycle (e.g., creation, edits, publication).

Contributions should be considered in a very

broad sense here, as all actions that affect the state of the learning object.

 

זהו אלמנט מורכב, לכן לא הוא, אלא תתי האלמנטים שלו, מקבלים ערכים

M

2.3.1 Role

  2.3.1 תפקיד

Kind of contribution.

NOTE —Minimally, the Author(s) of the learning object should be described.

 

שדות 2.3.1 ו 2.3.2 משוייכים ליוצר ספציפי. רשימת ערכים מומלצים לפי תקן הLOM:

author,  publisher, unknown, initiator,

terminator, validator, editor, graphical designer, technical implementer, content provider, technical validator,

educational validator, script writer, instructional designer, subject matter expert

NOTE—“terminator” is the entity that made the learning object unavailable.

M

2.3.2 Entity

2.3.2 ישות

The identification of and information about entities (i.e., people, organizations) contributing to this learning object.

 

 

לפי  המלצת תקן LOM:

IMC vCard 3.0.

 

אנחנו יכולים להסתפק ברישום פשוט של שם של איש או של מוסד. חייבים לדרוש לפחות מופע אחד של הזוג (role, entity) – עבור יוצר אובייקט הלמידה. אם יש מספר זוגות של (role, entity)  ה LOM  מייחס חשיבות לסדר ההופעה, לכן יש לרשום את הגורם החשוב ביותר ראשון. לדוגמא:


Role: author

Entity: Friesen, Norm

Date: May, 2000

Role: publisher

Entity: Athabasca University

Date: 2003

 

 

 

O

2.3.3 Date

  2.3.3 תאריך

The date of the contribution.

 

המועד בו היוצר יצר את האובייקט הלמידה

אם מסתכלים על שלשה מטיפוס

(author, X. Y, date) הכוונה לתאריך בו נוצר אובייקט הלמידה. בשלשה מטיפוס

(publisher, Z, date)  משמעות התאריך הוא המועד שבו באובייקט פורסם באתר.

לכל אובייקט יש מספר תאריכים שיכולים להיות רלוונטיים עבורו: תאריך יצירה, תאריך פרסום במוסד, תאריך בו נרשם במערכת הזאת (זה יכול להופיע  ב 3.2.3) והתאריך בו עודכן. טרם גובשו כללים ברורים בעניין זה.

 

3 Meta-meta data

3 נתונים על המטא נתונים

This category describes this metadata record

itself (rather than the learning object that this record describes).

NOTE—This is not the information that describes the learning object itself.

 

 

 

3.2 Contribute

3.2 יוצר המטה-נתונים

Those entities (i.e., people or organizations) that have affected the state of this metadata instance during its life cycle (e.g., creation, validation).

 

 

שמו של מי שהכניס את הפרטים למערכת ייכנס באופן אוטומטי. שמות נוספים ניתן להכניס באופן ידני. גם פה חלים הכללים של 2.3. כלומר 3.2 אינו מקבל ערך, אלא יש ליצור שלשות

(role, entity, date) של מי שטיפל במטא-נתונים. גם פה אנחנו דורשים לפחות שלשה אחת (role, entity, date)

כאשר הערך שיקבל role יהיה creator  וה entity יהיו פרטיו של מי שמכניס את המטא-נתונים למערכת. ייכנס אוטומטית באמצעות ה username במערכת. במידה ויש יותר מגורם אחד שיוצר את המטא נתונים רושמים באופן הבא

 

Role: creator

Entity: Moshe Cohen

Entity: Haim Levy

Date: 26/12/2007

 

כי לפי כללי הLOM התפקיד creator יכול להופיע פעם אחת בלבד. התאריך יירשם כמובן לפי הפורמט התקני.

M

3.2.1 Role

3.2.1 תפקיד

Kind of contribution. Exactly one instance of this data element with value “creator” should exist.

 

של יוצר המטא-נתונים

שדות 3.3.1 ו 3.3.2 משוייכים ליוצר מטא-נתונים ספציפי. ערכים מותרים:

creator, validator

M

3.2.2 Entity

3.2.2 ישות

The identification of and information about entities (i.e., people, organizations) contributing to this metadata instance.

של יוצר המטא-נתונים

 

O

3.3 Metadata schema

 

The name and version of the authoritative specification used to create this metadata instance.

 

הערך ייכנס אוטומטית. לא יוצג כלל למשתמש. ישמש אותנו למטרות  interoperability. יינתן הערך Isracore v1.0.

M

3.2.3 Date

3.2.3 תאריך

The date of the contribution.

ISRACORE: date of last update

מועד עדכון אחרון של המטא-נתונים

נכנס אוטומטית מהמערכת לגבי המקטלג  (creator). עבור שאר התורמים למטא-נתונים (אם יש כאלה), שדה זה אינו חובה. פורמט כמו ב 2.3.3

O

3.4 Language

 3.4 שפה

Language of this metadata instance.

 

שפת המטא-נתונים

רשימת שפות לפי תקן ISO

 

 

 

4 Technical category

4 קטגוריה טכנית

This category describes the technical requirements and characteristics of this learning object.

 

 

M

4.1 Format

4.1 פורמט

Technical datatype(s) of (all the components of) this learning object. This data element shall be used to identify the software needed to access the learning object.

סוג הקובץ

מתוך רשימה, לפי תקן LOM:

MIME types based on IANA registration

(see RFC2048:1996) or “nondigital”

O

4.2 Size

4.2 גודל

The size of the digital learning object in bytes

This data element shall refer to the actual size of this learning object. If the learning object is compressed, then this data element shall refer to the uncompressed size.

 

 

M

4.3 Location

4.3 מיקום

A string that is used to access this learning object. It may be a location (e.g., Universal

Resource Locator), or a method that resolves to a location (e.g., Universal Resource Identifier). The first element of this list shall be the preferable location.

NOTE—This is where the learning object described by this metadata instance is physically located.

 

ISO/IEC 10646-1:2000

 

O

4.6 Other Platform Requirements

4.6 דרישות טכניות

Information about software and hardware requirements

 

כל תיאור טכני שאינו יכול להיכנס לשדות הטכניים הקודמים ייכנס לפה

טקסט חופשי, המלצת Cancore.

Provide a concise yet thorough description of technical requirements for using the learning resource. If the resource provides its own description of these requirements, such information can be included verbatim (as long as copyright is respected). Describe the resource using language most likely to be understood by the community of end users, regardless of the type of technology involved.

 

5 Educational category

5 קטגוריה חינוכית

This category describes the key educational or pedagogic characteristics of this learning object.

 

 

M

5.2 Learning resource type

5.2 סוג משאב הלמידה

Specific kind of learning object. The most dominant kind shall be first.

 

מתוך רשימה, המלצת תקן LOM:

exercise, simulation, questionnaire, diagram, figure, graph, index, slide, table, narrative text, exam, experiment,

problem statement, self assessment, lecture

ניתן לחזור על האלמנט מספר פעמים

O

5.5 Intended end user role

5.5 המשתמש המיועד

Principal user(s) for which this learning object

was designed, most dominant first.

 

מתוך רשימה, המלצת תקן LOM:

teacher, author, learner, manager

O

5.6 Context

 

The principal environment within which the learning and use of this object is intended to take place.

 

מתוך רשימה, המלצת תקן LOM:

school, higher education, training, other

O

5.10 Description

5.10 תיאור

Comments on how this learning object is to be used.

תאור המטרות החינוכיות

טקסט חופשי

 

6 Rights category

6 זכויות

This category describes the intellectual property rights and conditions of use for this learning object.

This category currently provides the absolute minimum level of detail only.

 

 

M

6.1 Costs

6.1 עלות

Whether use of this learning object requires payment.

 

 

yes/no/unsure

פרטים על עלות ומגבלות (אם יש) יופיעו בכניסה לאובייקט הלמידה

M

6.2 Copyright and other restrictions

6.2 זכויות יוצרים ומגבלות אחרות

Whether copyright or other restrictions apply to the use of this learning object.

 

no/unsure/yes

 

7 Relation

 

This category defines the relationship between this learning object and other learning objects, if any.

To define multiple relationships, there may be multiple instances of this category. If there is more than one target learning object, then each target shall have a new relationship instance.

 

 

 

O

7.1 Kind

 

Nature of the relationship between this learning object and the target learning object, identified by 7.2:Relation.Resource.

 

ערכים מומלצים:

ispartof, haspart, isversionof, hasversion, isformatof, hasformat, references, isreferencedby, isbasedon, Isbasisfor, requires, isrequiredby, haspreview, ispreviewof, istranslationof, hastranslation, hasmetadata

יתכן שיהיה צורך להוסיף עוד סוגי קשרים

 

7.2  Resource

 

The target learning object that this relationship

references.

 

 

אלמנט מורכב ולכן לא מקבל ערך

O

7.2.2 Description

 

 

 

שדה חופשי שמתאר את אובייקט המטרה.

 

8 Annotation

8 הערות

This category provides comments on the educational use of this learning object, and information on when and by whom the comments were created.

This category enables educators to share their assessments of learning objects, suggestions for use, etc.

 

Cancore: Use the Annotation category to provide end user comments that might facilitate the use or reuse of the learning resource, and to indicate who has written the comments and

when they have been written.

O

8.1 Entity

8.1 יוצר ההערה

Entity (i.e., people, organization) that created this annotation.

 

לפי המלצת תקן LOM:

IMC vCard 3.0.

O

8.2 Date

      תאריך 8.2 

Date that this annotation was created.

 

 

מוכנס באופן אוטומטי

 

O

8.3 Description

8.3 תיאור

The content of this annotation.

 

טקסט חופשי

 

9 Classification category

9 מיון

This category describes where this learning object falls within a particular classification system.

To define multiple classifications, there may be multiple instances of this category.

 

Cancore: Use the Classification category to describe the learning resource from different  perspectives or for different purposes using named classification systems

 

9.2 Taxon Path

 

 

 

אלמנט מורכב, אינו מקבל ערך

M

9.2.1 Source

9.2.1 מקור

The name of the classification system.

 

המילון המבוקר שנעשה בו שימוש

אפשר לקבוע ברירת מחדל

 

9.2.2 Taxon

 9.2.2

מונח 

A particular term within a taxonomy. A  taxon is  a node that has a defined label or term. A taxon may also have an alphanumeric designation or identifier for standardized reference. Either or both the label and the entry may be used to designate a particular taxon.

מילת מפתח מתוך המילון המבוקר.

 

אלמנט מורכב, לכן לא מקבל ערך

חובה לבחור לפחות מונח אחד, כי זהו שדה חובה. לפי הcancore זה לא חייב להיות מונח בודד, אלא ניתן לתאר את המבנה ההיררכי בתוך התזאורוס, אם המונח שייך לשני מסלולים ניתן לתאר את שניהם. לדוגמה:

TaxonPath:

Source: ERIC http://www.ericfacility.net/extra/pub/thessearch.cfm

Taxon:

Entry: Literacy, Reading, Beginning Reading

TaxonPath:

Source: ERIC http://www.ericfacility.net/extra/pub/thessearch.cfm

Taxon:

Entry: Language Arts, Reading, Beginning Reading

 

 

M

9.2.2.2 Entry

 

The textual label of the taxon.

 

 

 

חדשות מיט"ל
פעילות מיט"ל
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 | meital@mail.iucc.ac.il