מערכת מקוונת מבוזרת מבוססת אינטרנט לתמיכה בהוראת היסטולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות
עקיבא ליבוביץ, ד"ר אורן טומקינס , ד"ר מיכל הרשפיקל - אוניברסיטת בן-גוירון
אוניברסיטת בן-גוירון
מבוא: קורס הבסיס בהיסטולוגיה מהווה אבן יסוד ללימוד מקצועות הבריאות השונים. מידי שנה לומדים כ 500 תלמידים בפקולטה למדעי הבריאות קורסים בהיסטולוגיה ברמות ובהיקף שעות שונות. אופן ההוראה המסורתי של קורסים אלו, כולל מפגשים עיוניים ללימוד נושאים תיאורטיים, ומפגשי מעבדה במעבדת המיקרוסקופיה.

שיטות: אנו מציגים מודל חדש להוראת היסטולוגיה בו ההוראה הפרונטלית נתמכת במערכת למידה מקוונת-מבוזרת א-סינכרונית מבוססת אינטרנט[11] , ובמערכת מיקרוסקופיה וירטואלית[12]. מיקרוסקופיה וירטואלית הינה שיטה המאפשרת צפייה בחתכים היסטולוגיים באמצעות המחשב. החתכים הינם דמויות דיגיטליות ברזולוציה גבוהה של חתכים היסטולוגיים, המאוחסנים ב Multiple Resolution File Format, ומאפשרים הסתכלות באובייקטיבים ומישורי מיקוד שונים [2, 3, 5, 10]. תהליך הלמידה מועצם מהפיכתם של התלמידים למשתתפים פעילים בשיעורי המעבדה, מן היכולת לשתף עמיתים ומדריכים בפרטים הנצפים ומן האפשרות לחזור על החומר הנלמד הכולל את הערות והפניות המדריכים גם בתום השיעור מהבית[1, 8, 9]. יישמנו מודל חדש זה במסגרת קורס בהיסטולוגיה לתלמידי שנה ראשונה בבית הספר לרפואה. ההוראה במחציתו הראשונה של הקורס נעשתה ע"פ המודל המסורתי (שיעורים + מעבדות מיקרוסקופיה אופטית). במחציתו השניה של הקורס יושם המודל המתואר לעיל. בחינת הסיום של הקורס נעשתה גם כן באמצעות מערכת המיקרוסקופיה הוירטואלית. בסיום הקורס בוצעה הערכה מסכמת באמצעות שאלון ממוחשב הכולל שאלות ומשוב ואפשרות להתייחסות במלל חופשי.

תוצאות: מערכת הלמידה המקוונת לוותה את מהלך הקורס וכללה חומר לימוד עיוני, הדרכה למעבדות, הפניות ישירות לפרטים בחתכים ההיסטולוגיים, שאלות ובחנים. נבנו קישורים ישירים מיחידות ההוראה לחתכים הרלונטים במערכת המיקרוסקופיה, וניתנה אפשרות לתלמידים להתדיין עם המנחים בקורס תוך שימוש בדמויות מתוך המיקרוסקופ הממוחשב. עקומת הלמידה לשימוש במערכת המיקרוסקופיה הן אצל המורים והן בקרב התלמידים היתה מהירה. 97.92% מהתלמידים מציינים כי למערכת הוירטואלית תרומה משמעותית בהבנת החומר הנלמד, ושילוב יחידות ההוראה מקוונות יחד עם מערכת זו מסייע בהבנת נושאים ומבנים בהם התקשו במיקרוסקופ אופטי. 82% מהסטודנטים מעריכים כי המערכת המקוונת מעודדת שיתוף נרחב יותר של הידע. 83.33% מהסטודנטים מציינים כי על אף שהיו מעדיפים לשלב את המערכת המקוונת מתחילת הקורס – ישנה חשיבות ללימוד מיומנויות השימוש במיקרוסקופ אופטי, ועל כן לשלב מספר מצומצם של מעבדות מיקרוסקופיה אופטית.

דיון: יישום מודל הוראה משולב הכולל הוראה פרונטלית , יחידות לימוד מקוונות ותרגול מעשי במערכת מיקרוסקופיה ווירטואלית איפשר אחידות בהוראה כמו גם שיתוף יעיל יותר של הידע. אנו מוצאים כי שיטת לימוד משולבת כזו מעניקה יתרון רב בהוראת נושא מורכב בעל תוכן ויזואלי רב הכולל צורך בהקניית ידע ויכולות מעשיות בעבודה עם מיקרוסקופ.
References

1. Black VH, Smith PR, Increasing active student participation in histology. Anat Rec. 2004 May;278B(1):14-7.

2. Bacus Laboratories: http://www.bacuslabs.com

3. University of Iowa Virtual Slide Box: http://www.path.uiowa.edu/virtualslidebox/

4. Cotter JR. Laboratory instruction in histology at the University at Buffalo: recent replacement of microscope exercises with computer applications. Anat Rec. 2001 Oct 15;265(5):212-21.

5. Glatz-Krieger K, Glatz D, Mihatsch MJ. Virtual slides: high-quality demand, physical limitations, and affordability. Hum Pathol. 2003 Oct;34(10):968-74.

6. Heidger PM Jr, Dee F, Consoer D, Leaven T, Duncan J, Kreiter C. Integrated approach to teaching and testing in histology with real and virtual imaging. Anat Rec. 2002;269(2):107-12.

7. Kumar RK, Velan GM, Korell SO, Kandara M, Dee FR, Wakefield D. Virtual microscopy for learning and assessment in pathology. J Pathol. 2004 Dec;204(5):613-8.

8. Marchevsky AM, Relan A, Baillie S. Self-instructional "virtual pathology" laboratories using web-based technology enhance medical school teaching of pathology. Human Pathology. 2003 May;34(5):423-9

9. Reid WA, Harvey J, Watson GR, Luqmani R, Harkin PJ, Arends MJ. Medical student appraisal of interactive computer-assisted learning programs embedded in a general pathology course. Journal of Pathology. 2000 Aug;191(4):462-5.

10. S S Cross, T Dennis, R D Start. Telepathology: current status and future prospects in diagnostic histopathology. Histopathology 2002 41:2 p. 91

11. קורס היסטולוגיה לתלמידי רפואה שנה א' : http://hl.bgu.ac.il

12. Ben-Gurion University’s WebSlide-Server™(Bacuslabs inc.): http://webslide.bgu.ac.il



חדשות מיט"ל
פעילות מיט"ל
טל':03-6460555 | פקס:03-6460557 | בניין הנדסת תוכנה, אוניברסיטת תל אביב, רמת אביב, תל אביב 69978 | meital@mail.iucc.ac.il