סקירות טכנולוגיות

העיסוק בכלים וטכנולוגיות למידה מחייב אותנו להישאר מעודכנים, בעולם תוכן המכיל מגוון עצום של פתרונות טכנולוגיים, סקירות בנושא עשויות להקל רבות על העוסקים במלאכה ומאפשרות העמקה מקצועית בצורה פשוטה ומקיפה.
מובאות להלן סקירות שנערכו בתחום, חלקן במעורבות מיט"ל.
הסקירות נבחרו מתוך ההנחה שעשויות לתרום לחברי הקהילה, הן מרכזות המלצות והתרשמות על כלי טכנולוגיים ומגמות בלמידה. המוצאים לנכון להציע סקירה נוספת שלא נכללה ברשימה מוזמנים לפנות אלינו בעמוד "צור קשר".
 
 
 
 

כיתות למידה פעילה

המרכז האקדמי לב, הינו מוסד להשכלה גבוהה המשלב לימודים אקדמיים יישומיים עם לימודי תורה, במתכונת ישיבה גבוהה לגברים ומדרשה לנשים. למרכז הכרה מלאה מהמועצה להשכלה גבוהה של מדינת ישראל ולבוגריו מוענקים תארים אקדמיים מבוקשים. המרכז חולש על שלושה קמפוסים: קמפוס לב, קמפוס טל וקמפס לוסטיג. קמפוס לב הוא המרכזי, ובו מרוכזות יחידות המנהלה, בית המדרש ותוכניות התואר הראשון לגברים (חרדים ודתיים). קמפוס טל משרת כ-1000 סטודנטיות בשנה, רובן נשים צעירות, חלקן אמהות. הוא מציע תואר ראשון במחשבים (מדעי המחשב / הנדסת תוכנה), סיעוד (בשיתוף על בי״ח שערי צדק) וחשבונאות. כיום, קמפוס טל מפוצל בין מספר בניינים בגבעת שאול. המרכז נמצא בשלבים המוקדמים של תהליך להעברת הקמפוס לבניין חדש, בקרבת קמפוס לב. 

במסגרת התהליך התכנוני של המבנה החדש של קמפוס טל, הובילה היחידה לאיכות ההוראה במרכז, בראשות ד״ר מנשה פיוטרקובסקי, ובסיועו של ד״ר ישי מור, תהליך איפיון פדגוגי לקביעת עקרונות מנחים לתכנון כיתות למידה פעילה. התהליך כלל סקירה של הספרות המדעית והמקצועים הרלוונטית, ניתוח של דוגמאות של מרחבי למידה מצויינים מהעולם, ושיחות עם א.נשי סגל במרכז. תוצר התהליך הוא דו״ח הכולל:

  • המלצות תכנוניות כלליות ופרטניות
  • זיהוי מודלים פדגוגיים ללמידה פעילה, תצורות מקובלות לכיתות למידה פעילה, ומיפוי בין השניים
  • סקירת ספרות 

המרכז האקדמי לב וד״ר ישי מור משתפים את הדו״ח המלא, תחת רישיון  creative commons, לטובת הקהילה האקדמית בארץ.

כלים ללמידה סינכרונית

"למידה סינכרונית היא למידה לפיה התלמידים והמורה אינם נמצאים באותו מרחב גאוגרפי אך הם כן מתקשרים זה עם זה באמצעות הרשת המקוונת. במסגרת הלמידה המקוונת ניתן להבחין בלמידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית. בלמידה סינכרונית התלמידים והמורה נוכחים בשיעור באותו הזמן, ואילו בלמידה א-סינכרונית פעילות הלימוד בין המורה לתלמידים איננה מתקיימת באותו הזמן.
הלמידה הסינכרונית זהה במידה מסוימת ללמידה המסורתית לפיה המורה והתלמידים נוכחים בזמן השיעור באותו הזמן אך כאמור לא בהכרח באותו מרחב גאוגרפי. הלמידה הסינכרונית המקוונת מבוצעת באמצעות שיחות ועידה, שיחות וידאו, וקבוצות דיון בזמן אמת המתקשרות זו עם זו באמצעות כלים טכנולוגיים כדוגמת טלפון נייד, אינטרנט וכדומה." מתוך הויקיפדיה.
 
הסקירה התבצעה בשיתוף המוסדות: אוניברסיטת תל אביב, מכון ויצמן, מכון דוידסון, והאוניברסיטה הפתוחה.
 

 

כלים להוראה ולמידה מבוססת וידאו

תמונה של צילום בסטודיו צילום וידאוסקירת פתרונות וידאו (מולטימדיה) כוללים אשר יתנו מענה למגוון רחב של צרכי וידאו בכל מוסד: תשתיות, ניהול, הקלטה, אחסון, הצגה, עריכה, בדגש על תרחישי הוראה פדגוגיים.
בוצעו בדיקה של מספר פתרונות: OpenCast, Kaltura, Panopto, Camtasia, StreamItUp
הבדיקות כללו בחינה של תכונות ותרחישי פעולה של מערכות וידאו בשילוב עם מערכת מוודל וציוד קצה להקלטת וידאו במוסדות השונים, כדי לבחון מה פועל באופן תקין ומה דורש שיפור או חסר. בתהליך זה השתתפו נציגי ארבע אוניברסיטאות, ז'ק ברקוס – אוניברסיטת תל אביב, שי שפילר – אוניברסיטת חיפה, גילה גוטנברג – אוניברסיטת בר אילן, יהבי בורבין – האוניברסיטה העברית ונדב קבלרציק- מיט"ל. הבדיקות כללו ריכוז של כלל הצרכים שעלו על ידי נציגי ארבעת המוסדות ונציגי מיט"ל במטרה לבחון את עיקר התרחישים והצרכים של המוסדות. להלן גליון מקוון המציג את פירוט תוצאות הבדיקות.

 

תשתיות וכלי וידאו משלימים למערכת Moodle

סקירה זו מציגה מיפוי רחב של כלים ותשתיות אשר נותנים מענה לנושאים: תקשורת, מפגשים, עריכה, לכידה, תצוגה, אחסון, הזרמה, אינטראקטיביות, תשתיות

בכל הנוגע לתחום הוידאו והכלים אשר מתממשקים למערכת Moodle. מפת כלי וידאו במוודל.

בקרוב: סקירות בשלבי עיבוד מתקדמים…

 

כלים לתרגול במתמטיקה

סקירת הכלים WebWork הפועל בטכניון וגם Stack הפועל באוניברסיטת בן-גוריון (מבוסס מנוע מתמטי CAS מסוג Maxima)

למידה מותאמת אישית

תשתיות וכלים למישחוק קורסים מקוונים

כלי למדידה והערכה (מבחנים)

נבחנים הכלים הבאים: DigiExam, Respondus, Proctorio, Examity, Tomax