מרחבי למידה היברידיים- יום עיון בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך

האירוע הוקלט, ההקלטות זמינות בערוץ מיט״ל ביוטיוב

אם בעבר הייתה הפרדה ברורה בין מרחבים (פיזיים, חברתיים וטכנולוגיים) המוקדשים לפעילויות שונות, כיום אנו עדים לטשטוש הגבולות ולצמיחה של מרחבי כלאיים. טכנולוגיית רשת ומכשירים ניידים, בשילוב עם הרגלי חיים משתנים, מאפשרים לנו ללמוד בכל מקום ובכל זמן, ולמזג חוויות מחיינו המקצועיים והפרטיים לתוך חוויות הלמידה. שינויים אלו פותחים בפנינו אפשרויות חדשות ומעלים אתגרים מורכבים. האירוע יפתח בפני חוקרים, מרצים, מעצבים ומקבלי החלטות הזדמנויות להכיר את הנושאים, לשתף ידע ולהתניע מיזמים משותפים.

יום עיון ייחודי זה מביא למרחב היברידי אחד חוקרים, מעצבים ואנשי חינוך העוסקים באתגרים ובהזדמנויות של מרחבי למידה היברידיים. כל אחד, בדרכו ובתחומו, מאתגר את ההנחות והמוסכמות שלנו לגבי איך, מתי וכיצד מתבצעת למידה.

כראוי ליום שעוסק במרחבים היברידיים, האירוע התקיים בו זמנית בשלושה מרחבים:

  • במרחב ה FLS (חדר 122) במכללת לוינסקי בת"א
  • במרחב ה FLS  של LINKS באוניברסיטת חיפה
  • ב eXlab במכללת ספיר.

אנחנו מזמינים אתכם לשלוח אלינו סרטונים, תמונות או מצגות המבטאות לתפיסתכם דוגמה למרחב למידה היברידי. אנא שילחו את החומרים (או קישור אליהם) ל: yish@yishaymor.org. אנחנו נציג את החומרים במהלך היום.

למחרת יום העיון נקיים סדנת תבניות עיצוב, שבסופה נציג לקהילה משאב פדגוגי-עיצובי שימושי. מספר המקומות בסדנה מוגבל, ויש להגיש בקשה להשתתף בה.

קהל יעד

חוקרים, מרצים ומעצבים המתעניינים באתגרים ובהבטחות של מרחבי למידה היברידיים. 

חוקרים מתחומי חינוך, טכנולוגיה ועיצוב.

מרצים ממוסדות להשכלה גבוהה, מבתי ספר ומוסדות השכלה שונים.

מטרות

  • חשיפת הקהילה בארץ לנושא מרחבי הלמידה ההיברידיים, למחקר ולפיתוח העדכניים בתחום זה.
  • קידום שיח עיצובי-חינוכי בנושא.
  • הפקת משאבים מעשיים נתמכי מחקר לשימוש הקהילה.

תכנית

יו"ר: ד"ר עינת גיל, מכללת לוינסקי לחינוך

9:00

הרשמה

9:30

כינוס וברכות, פרופ' מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי, אלי שמואלי, מנהל מיט"ל

9:40

מבוא – מרחבים היברידים: הגדרות, אתגרים והזדמנויות, ישי מור, מיט"ל

מצגת ההרצאה

סרטון ההרצאה

10:00

Signature pedagogy and design principles for hybrid learning spacesRikke Toft Nørgård (Aarhus University)

מצגת ההרצאה

סרטון ההרצאה

10:40

טיפוח קהילות ידע פעילות במרחבים היברידיים, יותם הוד, אוניברסיטת חיפה

מצגת ההרצאה   

סרטון ההרצאה  

11:10

הפסקה

11:30

תבניות עיצוב להוראה ולמידה באקדמיה במרחבי למידה עתידיים (FLS)עינת גיל וליאת אייל, מכללת לוינסקי לחינוך

מצגת ההרצאה

סרטון ההרצאה

12:00

מרחבי למידה היברידיים: נקודת מבט אדריכלית: הדס קרן, אדריכלית

ההרצאה

שאלות ותשובות

12:30

דיאלוג על היברידיות במרחב חדשנות ויזמותדן פרייפלד וגיל בוצר, מכללת ספיר

סרטון ההרצאה

13:00

הפסקה

13:20

פאנל מסכם. מנחה – ענת כהן, אוניברסיטת תל אביב

צילום הפאנל

14:00

סיום

 

**בהמשך ליום העיון, נקיים למחרת (ב- 20/02/20) סדנה בנושא תבניות עיצוב, שבסופה נציג לקהילה משאב פדגוגי-עיצובי שימושי למרחבי למידה היברידיים.

מספר המקומות בסדנה מוגבל, ויש להגיש בקשה להשתתפות בה באופן נפרד!

פרטים נוספים על הסדנה 

 אלבום תמונות מיום העיון והסדנה

 לרישום ליום העיון

    דף האירוע בפייסבוק

    מציגים

    Rikke Toft Nørgård is Associate Professor in Educational Design and Technology at the Centre for Teaching Development and Digital Media, Aarhus University. In research and development Nørgård has a focus om design, technology, pedagogy and philosophy in relation to educational technologies and systems, the future of higher education and technological imagination in education. She is giving the keynote at the Networked Learning Conference this year on these matters. She is in the expert advisory board on technological literacy under the Ministry of Education, in the steering group of Center for Higher Education Futures (CHEF) and board member of the Philosophy and Theory of Higher Education Society (PaTHES). Her recent projects focus on capacity building and competence development of teachers in relation to technological agency and imagination (the Play&Learn DigiMedia project), students academic digital competencies in HE (the STAK project), value sensitive design in HE (the VASE project) and design thinking and making in the humanities (the IGNITE project). The results of the projects are MOOCs, OERs, courses, modules, teaching activities and learning designs within these domains.

    ד"ר ליאת אייל חוקרת ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך. מזה כשני עשורים עוסקת בתחומי תכנון לימודים וארגון מערכות למידה בסביבות פדגוגיות מתקדמות ובהובלת חדשנות חינוכית בהכשרת מורים לתארים מתקדמים. משמשת כראש התמחות 'עיצוב למידה בעידן המידע' בבית הספר להתמחות מקצועית במכון מופ"ת. 

    ד"ר עינת גיל היא חוקרת במדעי הלמידה, חברת סגל וראש היחידה לחדשנות במרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך. היא הובילה את הקמת מרחבי הלמידה העתידיים ושילובם בהוראת קורסים ובתרבות המכללה.

    ד"ר יותם הוד מרצה במגמה לטכנולוגיות בחינוך באוניברסיטת חיפה. הוא משמש כיו"ר משותף של ועדת החינוך של ISLS, ומנהל מרחבי הלמידה העתידיים של מרכז LINKS בחיפה. לאחרונה זכה בפרס מרדכי ניסן לחוקרי חינוך מצטיינים. 

    ד"ר ענת כהן – חברת סגל בכיר בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, ראש ההתמחות של טכנולוגיה ולמידה וחברה בצוות  Virtual TAU – המרכז להוראה אקדמית ברשת של אוניברסיטת תל אביב. כמו כן, משמשת כיו"ר תחום טכנולוגיות וחינוך בקתדרת אונסקו לטכנולוגיה, אינטרנציונליזציה וחינוך.

    ד"ר ישי מור מייעץ למוסדות, אירגונים וחברות בנושאים הקשורים לחדשנות ושימושי טכנולוגיה בהוראה ולמידה. בעבר הקים וניהל את המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי, ושימש כמרצה בכיר במכון לטכנולוגיה חינוכית של האוניברסיטה הפתוחה באנגליה. 

    הדס קרן היא אדריכלית המתמחה בעיצוב בתי ספר ומרחבי למידה, ובבניה בת-קיימא. היא בעלת ניסיון של למעלה מעשרים שנה, בישראל ובחו"ל.

    Dan Freifeld is a Director and Co-Founder of the Sapir eXlab (Innovative Workspace) and the Head of Media Design Department at Sapir Academic college. Dan in-charge of Innovation dissemination in Sapir Academic College located in the West of Negev. Dan brings more than 10 years as a Digital products manager and UX & UI specialist in high tech and startups in Israel.

    Dr. Gil Bozer is a workplace coaching researcher, author, senior lecturer, and consultant. Gil’s areas of expertise include workplace coaching, leadership, talent development, and executive succession. Gil is on the faculty at Sapir Academic College, Israel. Gil had taught in Executive Education, MBA, DBA, Ph.D. and corporate training programs.

    תקצירים

    Signature pedagogy and design principles for hybrid learning spaces, Rikke Toft Nørgård (Aarhus University)

    As Hybrid Learning Spaces go beyond simple distinctions between online and offline spaces, they productively work with divisions between teacher/student roles, formal/informal contexts and analogue/digital communication and media. This talk presents the concept of hybridity and hybrid learning spaces in higher education through a concrete example of a hybrid course within the field of ict-based educational design. The course design is examined through theories on hybrid pedagogy, signature pedagogy and learning spaces to suggest five design principles for Hybrid Learning Spaces. The talk argues that higher education through employing hybrid learning spaces as a signature pedagogy  has the potential of inviting students to learn in the world, with the world and for the world, in a way that cuts across traditional dichotomies and barriers.

    ד"ר עינת גיל וד"ר ליאת אייל, מכללת לוינסקי לחינוך: תבניות עיצוב להוראה ולמידה באקדמיה במרחבי למידה עתידיים (FLS)

    מרחבי למידה עתידיים (Future Learning Spaces) הינם מרחבים דינאמיים, עתירי טכנולוגיות אינטראקטיביות ואביזרים ניידים המאפשרים הוראה ולמידה במתודות פדגוגיות חדשניות. בהרצאה נציג תבניות עיצוב להוראה ולמידה במרחבים אלה, אשר חולצו במהלך מחקר בו תועדו ואופיינו פרקטיקות עיצוביות של מרצים במכללה לחינוך. ניתן להשתמש בתבניות כפיגומים לתכנון למידה בגישה קונסטרוקטיביסטית-חברתית.

    ד"ר יותם הוד, אוניברסיטת חיפה: טיפוח קהילות ידע פעילות במרחבים היברידיים 

    מחקר שנערך בקרב סטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה בחן היברידיות סוציו-קוגניטיבית וסוציו-רגשית במרחבי למידה עשירים טכנולוגית. במשך סמסטר אחד, ניתנה לסטודנטים אפשרות לנוע בחופשיות בין מרחבים פיזיים ומקוונים בעקבות המטרות הלימודיות והחברתיות שלהם. החוקרים אספו וניתחו כאלפיים פתקאות מקוונות שהסטודנטים כתבו, ועקבו אחרי שרשראות השיח שלהם, מול תהלכי ההתפתחות הידע והקשרים החברתיים שלהם. המחקר הראה כיצד השלבים בהתפתחות קהילת הלמידה מהווים עוגנים להתפתחות האפסטמית והחברתית של הפרט. כמו כן, המחקר חושף כיצד שיח בונה-ידע מהותי ואינטנסיבי נוצר באופן טבעי מתוך ההתפתחות הסוציו-רגשית של הקבוצה. המחקר ממחיש ומדגיש את החשיבות של שיקלול המימדים הסוציו-קוגניטיבי והסוציו-רגשי בעיצוב פעילויות המתייחסות במרחבי למידה היברידיים.

    ד״ר גיל בוצר, מכללת ספיר: חוויה אישית מהוראה ולמידה במרחב ההיברידי של ספיר
    לקונטקסט ולתפאורה יש תפקיד מרכזי בעיצוב תהליכי למידה של הסטודנטים ולכן חשוב לקחת אותם בחשבון גם בהוראה בסביבה אקדמית מסורתית. מרחב הeXlab בספיר מהווה עבורי מכפיל כוח משמעותי ליישום קל ואפקטיבי יותר של תהליכי למידה חוויתיים המשלבים את כל החושים של הסטודנטים, מגבירים את הקשב ועיבוד החומר ובכך את אפקטיביות הלמידה. בנוסף, למרחב ההיברידי יש תרומה נוספת של הגברת הכללת הלמידה מעצם היותו סביבה אשר מדמה סביבת עבודה בארגונים כיום לעומת הכיתה המסורתית.
     
    מר דן פרייפלד, איך מעודדים שימוש במרחבים היברידיים בקמפוס אקדמי
    לייצר מצב בו השימוש במרחב היברידי הוא חוצה קמפוס, הינו אתגר לא קטן. לאורך הפעילות של מרחב הeXlab מאז הקמתו, אנו עובדים במספר מישורים כדי להטמיע חדשנות בהוראה ושימוש במרחב היברידי ככלי ליצירת מעורבות אצל הסטודנט והשפעה ישירה על הלמידה. בנית האקו-סיסטם בתוך המכללה הכולל אגפים מנהליים, מחלקות אקדמיות וגופים חיצוניים הוא המפתח להצלחה.